Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Prisman puhdistus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Uitto, 10 Lokakuu 2013.

  1. Uitto

    Uitto

    29
    0
    0
    Pienoinen ongelma,

    Prismassa on jotain kakkaa. Ensin siinä oli vain pieni musta piste kohtuu keskellä kuvaa. Luulin sen olevan peilissä, mutta se paikallistuikin peilin päälle siihen prismaan, missä on kaiverrettuna ne af-pisteet. Yritin sitä putsailla ilmapumpulla ja pensselillä, mitkä on tarkotettu linsseille. Eipä vaan tullut mitään, ennemminkin se kakka levisi isommalle alalle semmoisiksi viiruiksi. Toivottavasti en saanut naarmuja aikaiseksi siihen prismaan.

    Olisiko mitään käytännön vinkkiä putsaamiseen vai meneekö huoltoreissuksi?

    Kamera on Canon 650D
     
  2. Vs: Prisman puhdistus

    Ensinnäkin, lika on todennäköisesti tähyslasilla. Tähyslasi on (halvemmissa kameroissa) tehty muovista ja on hyvin herkkä vahingoittumaan.
    Pieni kiusa, jonka saa yleensä putsattua itse tai putsautettua huollossa helpohkosti. Jos sen naarmuttaa, on edessä kameramallista riippuen suhteellisen arvokaskin operaatio.

    Itse kuviinhan tuo ei millään lailla vaikuta.
     
  3. Uitto

    Uitto

    29
    0
    0
    Vs: Prisman puhdistus

    Juu, kuvaanhan tuo ei vaikuta, mutta on hieman häiritsevä.

    Lika tuskin on ainakaan kokonaan naarmuja, koska tuolla linssi-harjalla se liikkuu, eli etsimen kuva ei ole joka "putsauksen" jälkeen samanlainen, mutta pois en ole sitä saanut.

    Täytyy jatkaa yritystä myöhemmin.
     
  4. Vs: Prisman puhdistus

    Tähyslaseissa käytettävä plastiikka on todella pehmeää tavaraa. Itse jättäisi fyysisesti koskematta. Minulla on tähyslseissa keskimäärin 76,5 roskaa.
     
  5. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Prisman puhdistus

    Kyllä mä oon filmiaikoina ihan (uhka)rohkeasti noita tähyslaseja putsannut kun olivatten irti otettavaa mallia eikä mittä naarmuja jäänt. Hellästi kun käsittelee ja vaikka pecpadeilla ja sopivalla litkulla putsaa niin hyvä tulee. Tosin vähän hankalammaksihan tuo menee jos kyseistä härpäkettä ei saa irti kamerasta.