Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Printtien valmistus valokuvaamoissa ennenvanhaan

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mikkvirt, 17 Tammikuu 2020.

  1. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    Ainakin Kouvolan Foto Monzassa ja Hyvinkään Fotomanilla olen teettänyt printtejä TIFF-tiedostoista. Vaatii tosin molempien kanssa sen, että otat muistitikun ja kiikutat fileet paikan päälle. Minulle tämä ei ole ollut ongelma, ja samalla pääsee vähän käpistelemään sitäkin, että minkä sortin paperille sen printtinsä haluaa.
     
  2. mikkvirt

    mikkvirt Member

    169
    3
    18
    Lähinnä haluaisin testata tuleeko samaan kuvaan eroja dynamiikassa jiipegin ja häviöttömän tiedoston välillä.
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 999
    113
    Ei tule, ei missään näkyviä. Ei ruudulla, ei paperilla.

    Dynamiikan testaamiseen tarvitset kunnollisen densitometrin, ja niitä alkaa olla aika harvassa nykyään. Kirjapainoista löytynee.
     
  4. mikkvirt

    mikkvirt Member

    169
    3
    18
    Teetätin kimppatilauksena mukamas täysin analogisia fotoja tuolla jenkkilän Blue Moon Camerassa. Olkoon analogista tai ei mutta nää on ihan hirveetä kuraa..

    Oisko suositeltavia liikkeitä mikäli haluaa hyvät kymppikuvat filmistä?
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 999
    113
    Blue Moon kertoo hinnastossaan, että kymppikuvat optisina suurennoksina maksavat 22 taalaa kpl. Niitäkö teetit?
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Aika jännää että nykyäänkin on vaikeaa saada kinonegasta hyviä 10-kuvia. Itse oon ollut pääasiassa Eirin harrastekuvien varassa, sitten paikallisten pikalabbisten kanssa enkä milloinkaan oo saanut luotettavasti edes kohtuullista laatua. Aina on pitänyt tehdä itse, tietää ainakin ketä syyttää.
    Color-kolmion ”ammattikeikkakuvat” kinofilmistä oli vitsi, täyttä kuraa moninkertaiseen hintaan.
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 999
    113
    Kauan sitten Eirin ammattilinja teki ihan käypäistä. Siitä on tosin kauan.

    Joskus 15 vuotta sitten mustesuihkun laatu alkoi olla optista niin paljon parempaa, ettei ole tullut mieleen kokeilla noita kaupallisia.
     
    keegan tykkää tästä.
  8. mikkvirt

    mikkvirt Member

    169
    3
    18
    Ei... maksoikohan ne 0,45$ kpl. Värikuvia. Oisko toi 22$ pimiövedosteen hinta?
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Käsin tehtynä perinteisellä suurennuskoneella voi maksaa tuon verran. Tuskin konekopiona sentään.
     
  10. mikkvirt

    mikkvirt Member

    169
    3
    18
    Joo, tuo $22 näyttäis olevan 10x15 suurennoksen hinta tuumissa.

    Näitä tilattiin:Blue Moon Camera and Machine

    Eivät ole lähelläkään tuota esimerkkikuvaa joka on varmasti vedetty digiprintterillä :D

    Nyt kun ajattelee niin rupes vähän kyrpimään. Pitää varmaan kirjoittaa että mitä ihmeen paskaa ne työnsivät kun esimerkkikuvakin on noinkin nätti. Negat oli kuitenkin ihan moitteettomat.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 999
    113
    Niinpä. Klassinen moka, meni tuumat ja sentit sekaisin.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 331
    2 999
    113
    Tuo tilattu "optical proof" on tavallaan pinnakkaista korvaava tuote, tulee kai kehityskoneesta automaagisesti. Se ei oikeastaan ole käyttöön tarkoitettu vedos.

    Meikäläistä kymppikuvaa (4x6 tuumaa) eivät näytä tarjoavan optisena suurennoksena, 5x7 tuumaa on pienin. Sen hinta näyttää olevan 5,50 taalaa kpl.
     
    Viimeksi muokattu: 9 Tammikuu 2022