Vs: Prakticalöytö Praktica-Usersin mukaan 'the image angle equals the metering angle'. Ei siis taida olla keskustapainotteinen valonmittaustapa tai sitten minun englanninkielentaitoni on ihan ruosteessa. Mikäli tarvitset hyvää filmijärjestelmäkameraa, kannattaa tuo runko ehdottomasti säilyttää ja tarvittaessa huollattaa. Paljon parempaa M42-runkoa et varmaan saa. Mulla oli viime kesänä vieraana kolme tyttöä Itä-Saksasta. Kaikilla oli filmikamerat mukana. Kahdella oli japanilainen kamera, ja sillä yhdellä oli Praktica! Ei ollut mikään vanhanajan järjestelmäkamera, vaan oli näitä 1990- tai 2000-luvun zoomipokkareita. Mutta silti tuli sen tytön perään kuolattua! Tämä on kai minun ominaisuuteni...
Vs: Prakticalöytö image angle equals metering angle <- eli mittauskulma riippuu objektiivistä? laajiksella suurempi ja näin... eli voi se kai olla keskustapainotteinen silti?
Vs: Prakticalöytö Eikös huollon tarpeeseen vaikuta yleisimmin kameran käyttöarvo? Kympin kameraan ei satasen huolto tunnu ehkä kivalta, mutta puntarissa on 110eur investointi ja sen käyttöarvo. Käyttöarvon lisäksi myös muistoarvot/keräilyarvot yms ovat toki hyvä syy kameran huoltamiseen. Hapertumiset ja öljyjen jämäköityminen/katoaminen on asia, mikä mekaanisille kameroille tapahtuu aina. Kyse on vain siitä milloin. Näppärä kaveri voi huoltaa pelin itsekin tarvittaessa, mutta öljyämään ei kannata lähteä jos ei tiedä mitä tekee. Muuten tekee turhaan vain tuhojaan. Huollettu peli ei kulu myöskään mekaniikan osalta yhtä nopeasti, joten huoltaminen kannattaa, jos haluaa pitää pelin käyttökuntoisena pitkään.
Vs: Prakticalöytö Hyvä pointti. Lisäksi käyttöohjetekstit ovat kulkeneet niin monen kääntäjän kautta että lukija on vastuussa. Praktikoja on itselläkin ollut, tarkempaa mallia en muista. Turhaan ne tietysti vaihdossa menivät. Tuosta omasta historiasta se tietysti juontaa että minun oli PAKKO ostaa uudestaan Asahi Pentax Spotmatic (sellainenkin tyhmyyttään hävitettiin vaihdossa vaikka juuri sillä kuvasin kaikki tyttöystävät tai sellaiseksi haviteltavat , ei todellakaan mitään hyöty- tai järkinäkökohtia löydettävissä.
Vs: Prakticalöytö Itse olen löytänyt isäni kätköistä muunmuassa Kodak Retina 1b:n todella tyylikkäällä ruskealla nahkakotelolla. http://www.photoethnography.com/Classic ... ~mainFrame"]http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?KodakRetina.html~mainFrame Täytyy sanoa että kamera on kyllä tosi jämäkkä. Mikään osa ei heilu tai tunnu halvalta. Kaikki liikkuva kamerassa tuntuu todella varmalta. Kamera on seisonut ties kuinka kauan ilman kuvaamista mutta aivan täysin pelaa kaikki suljinajat jnejne. Valotusmittaria kamerasta ei löydy mutta voihan sitä toisella rungollaki mittailla jos vain jaksaa. Tai sitte kastaa sormi suuhun, mitata tuulta ja vetää fiiliksen mukaan. Yhden rullan kuvasin ja ei ainakaan teknisesti mikään mennyt pieleen + lisäpisteet kameran muotoilusta.heh
Vs: Prakticalöytö Tässä vähän Praktica-tietoutta: Praktiflex http://www.praktica-users.com/index2.html Prakticat oli ihan hyviä ja se peltisuljinkin kestää melkein mitä vaan. IHAN kaikki kierreopiskat ei kunnolla siihen istu, joissakin, esim. Fujican malleissa, oli valonmittaus täydellä aukolla ja objektiivissa ulokkeita jotka välitti himmennintiedon mittarille. Jos kyseinen P on kestänyt, se kestää seuraavat 2000-3000 rullaa ihan hyvin. Ja melkein kaikki DDR optiikka on erinomaista, erityisesti Zeiss Jena tuotteet, mutta myös esimerkiksi 1,9/50 Pancolar on erinmaisessa maineessa. Ja Neuvostotuotteetkin on jonkinlaisia.