Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Poskat pois

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 29 Marraskuu 2017.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Skannerit ottaa roskat hyvin näkyville ja niitä pitää poistaa jos nettiin kuvia esille laittaa. Vedostaessa ei ne roskat edes näy mitkä skannaus nostaa esille. Oliko joku systeemi photarissa millä saa ne roskat deletoitua kerralla. Oisko se ollut joku High Pass komento ja sitten sen jälkeen kynnystä säädetään ja hups roskat on pois. Vai oliko tämä filmimiehen märkä päiväuni? Onhan se Dust and Scratches filtteri mutta kun se tahtoo tehdä liikaa. Jollakin konstilla näitä vois käyttää hyväksi. Hyviä linkkejä ja omia tapoja jotka on todettu hyväksi saa kertoa.
     
  2. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Polaroid Dust and Scratch oli yksi vanha filtteri.
    Upouusi on Silverfast SRDx plugin.
    Roskien poistaminen on niin ikävä juttu että ehkä voisi miettiä
    että sallitaanko 'hybridikuvissa' roskat ?
    Infrapuna skannatessa on käyttökepoista värifilmeille (Ei Kodachrome) ja
    mustavalkoiseen käytän Silverfast:in sisäänrakennettu SRDx. Parempi
    mielestäni näin kuin ei mitään (ehkä ?).
     
  3. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Polaroid Dust and Scratch on siis ohjelma ei Photarfiltteri.

    Korjaus ym.
     
  4. ppohja

    ppohja Member

    457
    23
    18
    Facebookissa joku sanoi poistavansa kaverilistoiltaan kaikki, jotka käyttävät XP2:hta. Mutta tämä roska-aspekti on kyllä skannattaviksi ajatelluille kuville hyvä syy käyttää kyseistä filmiä.
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Se on totta että huuhtelu ja loppuhuuhtelu on tärkeää. Meillä vesi sen verran kalkkista että olen yrittänyt juoksevan veden huuhtelua vältää ja tehnyt sen erikseen useamman veden vaihdon tekniikalla. Ei anna hyviä tuloksia sekään. Sanovat että kiinite jäämiä ovat ne valkoiset pienet pisteet jotka skannauksessa näkyy ja ne saa hyvällä huutelulla pois. Pitäis kokeilla tenttu juttua tonne yhdelle negalle. Ei se niitä kiinnitejäämiä ota pois kuitenkaan, luulisin.
     
  6. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Minä käytän aina Kodak HCA. Mutta se on nopeasti tuhoutuvaa niin pidän sitä jauheena purkissa
    ja teen aina tuoreen liuksen parilla lusikalla,
     
  7. ppohja

    ppohja Member

    457
    23
    18
    Hyvät ohjeet jälkihuuhteluun. Itse en ole vielä vaivautunut, pitäisiköhän...

    XP2:n osalta tarkoitin sinä hyvänä puolena, että skannatessa voi jo kääntää laitteistotasolla pölynpoiston päälle. Toki tuo pikalabbis on myös osa yhtälöä: matkustaessa se ei ole vain laiskuutta, että tekee valinnan pikalabbiskehityksen ja lentokenttäröntgenin läpi viemisen välillä ja päätyy paikalliseen kehitykseen.


    Tässä yksi kuva Sumatralta (ei Jaavalta), VueScanin eri asetuksilla:

    Ei laitteiston pölynpoistoa:



    Kevyt pölynpoisto:



    Keskivahva pölynpoisto:



    Voimakas pölynpoisto:
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Aikoinaan löytyi verkosta hyvät sivut jossa testattiin pesu ja hca+pesu. Lopputulemana oli että
    HCA:n käyttö kannattaa aina. Vähemmän fixijäämiä ja pesuaika putoaa DRAMAATTISESTI joten
    vettä ja luontoa säästyy. Uskon siihen testiin ja siksi käytän HCA filmikehityksessä (jopa).
     
  9. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Otsikkoon palatakseni. Kokeilin aikanani erilaisia filmin käsittelytapoja, vähimmäksi roskat sain käyttämällä heti huuhtelun jälkeen moninkerroin taiteltua nihkeää (mikrokuitu)liinaa jolla napakasti pariin kertaan käyn läpi filmin noin 45 asteeen kulmassa (siis ei suoraan filmin suuntaisesti). Ei juuri enää roskia ole, itse asiassa enemmän roskia saan kiusakseni kaupallisen C-41 kehityksen jäljiltä.
    Photarissa en ole vielä löytänyt muuta kuin spottikorjaussivellin ja kloonaava leimasin. Jos käsiteltävällä alueella on jotakin kuviota. niin spottikorjaussiveltimen koon pitää olla aika tarkkaan oikea, silloinhan usein kloonaava leimasin (kun lähde otetaan oikeasta paikasta ja suunnasta) on usein nopeampi.
    Jos roskaa on aivan tuhottomasti, niin kai voi katsoa millaisessa tilassa negat kuivuvat.

    EDIT Typoja korjattu
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Nyt tulee hyvää ohjetta ja settiä. Kiitos. Hypo clearin akenttia fixiin eli kiiinnitteeseen.
    Lisätäänkö se sinne vai onko se kiinnityeen jälkeen pesu ennen huuhtelua.
     
  11. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 118
    1 176
    113
    Kiinnityksen jälkeen huuhtelu, sitten HCA ja sitten loppuhuuhtelu.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Muistaakseni ensimmäistä kertaa kuulen että HCA ei säily liuoksena, vaan olen olettanut sen kuluvan (vanhentuvan) lähinnä sitä mukaa, miten paljon kiinnitettä siihen joutuu. Minkälaista lähdettä tiedollesi on? Entä mitä siinä tapahtuu kun se vanhenee?

    (Juke, kiinnitteen kanssa HCA:n joutuu tekemisiin huokoisen filmin ja paperin välityksellä. Sitä ei laiteta kiinnitteeseen . HCA on erillinen litku, jonka minä ainakin olen kaatanut takaisin pulloonsa ja käyttänyt monikäyttöisenä.)

    Ed. MartinN. Löysinkin tuota tietoa. Ja osin muistini petti. Luin Olli Jaakkolan vastauksen, johon luotan. HCA:ssa (joka on Kodakin tuote) on lisäainetta hapettumista vastaan. Hapettuminen sen vanhentaa ja säilyvyys tosiaan on rajattua. Tuosta löytyy varmaan kaikki tarpeellinen: https://kameralaukku.com/filmikuvaus-f38/mitatapahtuu-hca-lle-ajan-myota-t55296
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113

    Tuo on väärin.


    E500
    ruokasooda
    baking soda
    sodium carbonate
    natriumbikarbonaatti eli natriumvetykarbonaatti

    Sodium sulfate (Na2SO4) on natriumsulfaattia, joka on hapettunutta natriumsulfiittia. Siis "pilalle mennyttä HCA:ta."


    ed. Korjattu natriumkarbonaatti natriumvetykarbonaatiksi eli natriumbikarbonaatiksi
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Herää kuitenkin kysymys, mitä ne Fimekossa sulle antoi. Ja toisaalta edistäisikö myös ruokasooda loppupesua. pH:ta se nostaa ja karbonaattikovuutta, tunnen aineen alunperin akvaarioyhteyksistä. Nykyään Martat neuvoo sen soveltuvan tuhanteen ja yhteen asiaan.
     
  15. Natriumkarbonaatti on soodaa, ruokasoodaa on natriumbikarbinaatti eli natriumvetykarbonaatti. :D
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113

    No niinhän se onkin, muisti palaa pätkittäin akvaariohommista. Äsken menin kopsaamaan virheellisen tiedon tuolta: https://ekoodit.fi/E500/natriumkarbonaatti/

    Nää muuten menee yhä enemmän nykyään sekaisin. Pesusooda eli kidesooda eli sooda tuli mulle tutuksi jo pienenä koska faija oli maalari. Ja kyllä minä niin mieleni pahoitin tänä vuonna kun Mauste-Sallisen E500 700 gramman purkin ostin marketista niin siinä saakeli lukee E500 SOODA. Törkeetä.
     
  17. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 22 Maaliskuu 2019
  18. Itse ostin Tokmannilta 850g purkin Priima ruokasoodaa, natriumbikarbonaatti. Sekin oli E500 -koodilla. Kerrassaan törkeää mielestäni. On muuten todella tehokas puhdistusaine, olen aina pitänyt sitä hippien höpötyksenä, mutta testattuani meidän kylppäriin niin avot.

    Natriumvetykarbonaatista saa natriumkarbonaattia kuumentamalla sen 200 asteeseen määrätyksi ajaksi. Jostain syystä jenkit rakastavat ruokasoodan paistamista epätäydellisesti soodaksi, ehkä heillä ei saa paikallisesta K-raudasta meille niin tuttua kidesoodaa?
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Voi tulla tyrmäyspiparit. Pesuainetta ei sovi tarjoilla.

    liitteenä virheellinen tieto linkistä edelllä
     

    Liitetyt tiedostot:

  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    [quote="Pentax mies" post_id=861498 time=1511996915 user_id=54340]
    Itse ostin Tokmannilta 850g purkin Priima ruokasoodaa, natriumbikarbonaatti. Sekin oli E500 -koodilla. Kerrassaan törkeää mielestäni.
    [/quote]

    Nimihän sulla sentään on oikein tuossa purkissa.

    On tää nyt aika hämmentävää Evirankin sivulla. Onko koodi E500 yhteinen molemmille aineille? Kuitenkin teksti puhuu vain ruokasoodasta: https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/koostumus/elintarvikeparanteet/lisaaineet/e-koodit/e500/

    Ehkä kidesooda ei olekaan sen pahempaa nautittuna kuin ruokasoodakaan? https://www.prisma.fi/fi/prisma/kidesooda-1-kg

    Natriumkarbonaattia käytetään myös akuutin rautamyrkytyksen hoitoon 1–2 % seoksena vatsahuuhtelun yhteydessä rautaa sitovan vaikutuksensa ansiosta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Sooda

    Tässä on pesusoodan käyttöturvallisuustiedote: http://www.serivari.fi/files/ktt/KTT_kevytsooda.pdf