Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mv-filmin kehitys

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana prepa, 30 Huhtikuu 2018.

1. prepa

prepa Member

81
    4
    8
    Laitan ihmettelyn aihetta filminkehityksestä.
    Mv-filmiä kehitän ns. kaiken taiten sääntöjen mukaan. Samalla kaavalla olen tehnyt aikalailla kautta-aikain. Nyt pähkäilen mistä johtuu loppupesun ja loppuhuuhtelun PhotoFlo kylvyn ja kuivatuksen jälkeen emulsiopuolella oleva epäpuhtaus. Kuivumisläikiksi itse niitä nimityäisin kun en muuta keksi.
    Vaikea kuvailla kirjoittamalla ja kuvaaminenkaan ei kyllä onnistu mutta jos sanoisin että vesi on ”paskasta” mitä se ei kyllä ole.
    Näin ei kuitenkaan aina ole ollut. Mainittakoon että meidän alueellä on iänkaiken ollut aika kalkkinen vesi mutta sekin on vähän hatara syy tuohon.
    ID-11, stopp, fix, välihuuhtelu, HCA, pesu,PhotoFlo 1:200 ja kuivumaan.
    Syntyykö kenellekkään ajatusta asiasta?
    -P-

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Purkin läpi valutettu vesi ei huuhdo filmiä kovin tehokkaasti. Koita akiivisempaa pesua, jossa täytät purkin ja kääntelet, kaadat pois ja täytät taas. Myös liotus puhdistaa aina väleissä. Tai että sulla on spiraalit purkista poissa ja vaikka pesusaavissa niitä liikuttelet nostellen vedestä ylös. (Tai vain purkin kansi auki ja siinä pumppailet niitä ja vaihtelet vettä.)

Emulsio on huokoinen ja jatkuvassa tasaisessa virrassa tulee se ilmiö joka sorapohjassa joessakin, että sinne soran sekaan oikein pakkaantuu aineita ja virta käy päältä yli, mutta jos virtaus loppuu yllättäin sieltä sisältä sekoittuu vesi ihan itsestään (verkkaisesti - perustuu konsentraation eroihin kun ulkopuolella on kiinnitteestä puhdasta vettä)

Muuten noi perushommat kuten filmin ripustamisen taktiikat niin ettei loppipäähän valuisi kaikki koko filmin matkalta.

Viimeksi muokattu: 30 Huhtikuu 2018
  3. prepa

prepa Member

81
    4
    8
    Kiitos Mirrored.
    Olen ollut perussokea tässä pesuasiassa. Purkkiin olen letkulla ajanut pesu-/huuhtelu veden. Tehostan pesua ja teen tänään jotain uudella tavalla. Katsotaan miten käy.
    -P-

4. Mirrored

23 779
    749
    113
    Kerran huomasin että muovispiraaleissa oli kiinnitettä kuivunut keskiputken pinnalle kun otin putken spiraalista pois paljon myöhemmin. Eikä kyseessä ollut ollut mitenkään erityisen pikainen ja huono filminhuuhtelu, mutta se kertoi juuri siitä, kuinka heikosti pesu tapahtuu pieniin rakoihin joissa veden vaihtuvuus on heikko. Niinhän se on itse huokoisessa emulsiossakin.

Tällainen havainto panee miettimään myös arkistokelpoisuuden saavuttamisen tarkkuutta. Kukapa ei olisi edes joskus uhrannut ajatuksia sille, että on pyrkinyt tai toivonut saavansa ns. arkistokelpoista (museokriteereillä). Ja sitten katsotaan kelloa ja annetaan olla huuhtelussa vielä lisää. ( turhaa huonolla pesutavalla, kerääntyy myös vesijohdostakin enemmän epäpuhtauksia mukaan)

No tuossahan sitten jopa muuten hyvä pesu saa viimeiseen huuhteluveteensä annoksen kiinnitettä kostutusaineen joukkoon jos spiraalin poistaa keskiputkesta siinä vaiheessa siinä loppuhuuhteluvedessä ja samaa voi olla jos spiraalin puoliskot avaa siinä. :p

Viimeksi muokattu: 30 Huhtikuu 2018
  5. Mirrored

23 779
    749
    113
    Vielä yksi. Ketä pesujen tulos pitkälle ja tarkasti kiinnosta, kannattaa hankkia testit itselleen. Ilfordin esittämä huuhtelutapa on tutkitusti hyvä. Siinä paitsi kiinnite häviää filmistä, myös minimoituu mahdolliset epäpuhtaudet jotka tulevat veden mukana. Jos huuhtelu on tasaista virtausta läpi purkin, filmi on oikein kuin suodatin keräämään kaikkea ylimääräistä. Useimmissa vesijohtovesissä on myös liuennutta rautaa, jota ei voi edes suodattaa pois ennen kuin se hapettuu ja muuttuu hiukkasiksi ja nimenomaan ilmastus joka alkaa kun vesi pääsee putkesta ulos aloittaa sen saostumisen. Kuka on joskus ihmetellyt emulsioon tiukasti kiinnittyneitä murusia sanokoon hep. Hep! Eipä tule enää..

6. Ranssu

Ranssu Member

58
    0
    6
    Käytän tuota Patersonin Force Washeria, sillä huuhtelu viisi minuuttia ja sitten filminpyyhtimellä (squegee?) pari vetoa, ei jää kalkkitahroja, eikä naarmuja. Toki putsaan noin pyyhkimet hyvin ennen jokaista filmiä. Jos vedän sormilla ylimääräiset nesteet pois jää kalkkitahroja.

7. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43
    Minä teen huuhtelut Ilfordin menetelmällä. Kalkkitahroista pääsin kuitenkin lähes kokonaan vasta kun aloin tekemään lisähuuhtelun puhdistetulla vedellä (akkuvesi), ripustamisen jälkeen sumutinpullosta. Konstit on monet, tämä on minun valintani.

8. anthie

anthie Well-Known Member

235
    306
    63
    Huuhtelun lopuksi pari minuuttia akkuvedessä, jossa mukana wettting agent: ei tahroja

9. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113
    Loppuhuuhtelussa minulla on tuollainen vauvojen kylvetysamme (vanhemmat tietävät mitä tarkoitan) ainakin puolillaan sopivan lämpöistä vettä. Huljuttelen filmiä siinä muutaman minuutin ja sitten käytän astiassa jossa on veden seassa pari tippaa tiskiainetta (aivan, en ole sen vielä liki neljäänkymmeneen vuoteen huomannut filmiä tuhoavan) ja sitten ennen kuivamaan ripustamista pyyhin molemmin puolin mikrikuituliinalla. Tuolla systeemillä ei tule kuivumisjälkiä ja jos teen pyyhkimisen huolella juuri muitakaan jälkiä. Toki kuivatuspaikan on hyvä olla pölytön.

10. hapien

hapien Member

63
    3
    8
    Mää kans huuhtelen 20 minuuttia juoksevalla vedellä hanasta liruttaen. Lopuksi hanavedet pois ja akkuveden kanssa spiraali peittoon ja pikkasen huljuttelua. Ravistellen niin kuivaksi kun saa ja sellaisenaan kuivumaan pystyasentoon.

11. prepa

prepa Member

81
    4
    8
    Noniin, palautetta kokemasta eli filmejä on kehitelty.
    Heti ensimmäisestä rullasta näki muutoksen. Eli tein sen mitä en tyhmyyttäni itse tajunnut ennen kuin luin näistä apukommenteista eli ilfordin ohjeiden mukaan kääntelin pönttöä.
    Selkeesti olen oivaltavinani että tämä minun letkujuoksutus ei ollut riittävä vaikka oletin että sen tehokkaampaa ei ole. En olisi arvannut jos ei olis saanu kommenttia asiasta. Nyt olen monta ”annosta” tehnyt ja lopputulos on erinomainen.
    Ainut eroavaisuus kokonaisuudessa on että vaihdoin tässä Pattersonin pöntön Joboon ja sen jälkeen tuli tämä vaiva, eli toimiikohan pönttö erilailla vedenjuoksutuksessa. Oli syy siinä tai ei niin nyt kuitenkin toimii.
    Kiitokset kommentoinneista, loistava apu.
    -OM-