Ah, vihdoinkin sain tuon portfolion päivitettyä uudemmilla kuvilla, työharjoittelupaikan metsästys toimi sopivana pakotteena.. Kaipa tämän voi myös muillekin kuin lehdille näyttää: http://www.sikaheimo.com/portfolio/ Ps. Koska kuvia tuli nyt noinkin paljon, voitte vaikka vihjailla mitä tiputtaisin pois, portfolio kun voisi olla pienempikin..
Ylistyssanat kuvien suhteen ovat toki paikallaan, luonnollisesti, mutta lehtiin saattaisi toimia vähemmän käsitelty materiaali. Tarkoitan siis jotta lehtikuvaajalla on aikaa kuvan värkkäilyyn ymmärtääkseni aika vähän..
Hyviä kuvia kieltämättä monikin, joitain jäin hieman miettimään. Mutta samaa mieltä kuin nokku, tai luulen kanssa että kuvankäsittelytaito ei ole se ensisijainen juttu lehtikuvissa ja joissain se tuli aika vahvasti esille. Jotkut lehdet esim. tunnetusti kieltävät myös kuvankäsittelyn kokonaan kuvissaan. Tai sellaisia harhaluuloja itselläni ainakin on.
Hyviä kuvia. Eikös se Heikurakin säätele kuviensa sävyjä "sellaisiksi, kun ne näki" vaikka ei kuvista poista tai lisää niihin mitään ja on ne lehdille kelvanneet.
Tämän verran kuvankäsittelyä on vähintäänkin kaikissa sanomalan tuotteissa, miksi se olisi taka? Hyviä kuvia, kumma jos ei röitä löydy..
Vaikka ehkä meneekin hiukan ohi varsinaisen aiheen on pakko kommentoida tuota kuvankäsittely-termiä. Minusta nuo kuvat ovat vedostettu erinomaisesti eli kuvankäsittely on tehty taitavasti. Kuvankäsittely eli vedostaminen on aivan yhtä tärkeä osa (tai ainakin melkein) lopullista kuvaa kuin itse kuvaaminen. Ennen kun katseltiin mustavalkovedoksia kommentoitiin vedostustaitoa siinä missä varsinaisen kuvan sisältöä ym. Minusta ihan sama asia pätee nykyäänkin, miksi kuvankäsittely eli vedostaminen ei ole samassa arvossa kuin ennen? Kuvanmanipulointi onkin sitten aivan eri asia, etenkin lehtikuvissa ja muissa dokumentaarissa kuvissa....
Digitaalinen vedostus kunniaan, kylläkyllä. Pohdiskelen vaan edelleen miten paljon sitä aikaa on käytettävissä tähän vedostukseen sanoma-alalla, kerkeekö kuville tekemään muuta kuin 'peruslevelssit' ja 'heikuravinjetit' ?
Miksi ei kerkiäisi? Oletuksia: jos ajatellaan että kuvaajalla on huomiseen lehteen menossa kolme kuvaa, nin ei kai niiden kanssa koko päivää leivota? Viikonloppulehden artikkeliin viisi-kymmenen ja tekoaikaa neljä päivää.
Oletuksia: Ne kolme kuvaa täytyis käydä myös itse ottamassa, joskus jopa kolmesta eri paikasta. Jollei tietysti OTO-kuvaaja ole niitä jo ottanut
Juu siitä olen itsekin samaa mieltä! Enkä sitä moittinutkaan. Niinhän se on, ei käy kieltäminen. Tässäkin tietysti riippuu ihan siitä esim. mihin lehteen on tarjoamassa kuvia/kuvankäsittely/kuvaamisosaamistaan. Olen itse vain ymmärtänyt että joissain lehdissä on aika tiukka linja sen suhteen, ovat kai saaneet niin paljon huonostikäsiteltyjä kuvia ;o) Manipulaatio toisaan erikseen, vaikka sitäkin on harrastettu lehtikuvissa(kin) kautta historian tunnetusti... Itse tarkoitin kenties sitä enemmän että monipuolista osamista kuvaajana (kamerankäyttäjänä) erilaisissa olosuhteissa/tilanteissa olisin korostanut enemmän. Tottakai kuvat pitääkin olla viimeisteltyjä. Monissa lehdissäkin kun taitaa olla kuvankäsittelijät erikseen.
Jos käyttää kuvaamiseen tunnin per kuva, jää kolmen kuvan käsittelyyn aikaa 5 tuntia, tai päinvastoin. Ei minusta hiostava tinki.
Ammattilaiselta menisi vaikka oikea käsi selän taakse sidottuna ;o) vaikka siis olisi oikeakätinen...
hienoja kuvia joo. samaa mieltä olen että jotkut on aika väännetyn oloisia mutta ei kuitenkaan häiritsevissä määrin mielestäni. lienee nykyään kuvankäsittelytaito on työnhakutilanteessa vaan plussaa.
Kyllä niin on, että näin on. Näinhän se on, onhan se varma. Ja jos jokin asia on varma, se on aivan varma