Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kimppadiakehitys Who's Next Labiin (27.7.)

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Kaarne, 4 Heinäkuu 2007.

1. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36
    Hovidialabbiksemme Who's next lab Helsingin Sörnäisissä (yhteystiedot löytyy hakukoneella) on kuluvan viikon perjantain jälkeen jäämässä neljän viikon kesälomalle. Jotta saisimme latentit kuvamme näkyvään kuntoon myös tänä aikana, sekä jotta kehityskoneen kemiat eivät turhaan pilaantuisi (vaihtaminen on paitsi toki kallista ja turhaa, kuulemma myös varsin konstikasta), organisoikaamme kimppakehitys.

Viikosta 30 on lähinnä ollut molempien osapuolten kanssa puhetta, ja mielestäni olisi hyvä pysyä siinä. Jah3 sanoi tulevansa lomilta siten, että saisi filkat 25.7. käsittääkseni aikaisintaan labbikselle. Alustavasti oli tänään kehitysmiehen (Olli Nurmi) kanssa puhetta, että edellinen maanantai olisi ollut hyvä, mutta Jahin filmien siitä myöhästyessä ajattelimme alustavasti perjantaita 27.7.. Tähän aamuun mennessä olisi siis filkkojen oltava perillä labbiksessa. Vaihtoehdot on joko a) viedä ne itse saman päivänä riittävän varhain, b) pudottaa ne postiluukusta omien tietojen kanssa viimeistään ennen perjantaiaamua, c) lähettää ne postilla, ilmeisesti sisältäen palautuskuoren postimerkkeineen (varmaan kirjeen verran).

Ja hintahan on sen neljä euroa per filkka, kuten aina. Prässäys voi olla vähän enemmän. Pro-tason E-6-kehitystä, siis. Mies on niitä, joille ennen digiaikaa ammattilaiset päivän päätteeksi jättivät filkkansa hellään huomaan. Nykyään ammatikseen dialle kuvaavia on, kuten tiedätte, varsin harvassa, kumma kyllä. Ja nykyäänhän joutuu kuvaaja samalla palkalla päivän jälkeen vielä photarihommiin.

Minä en siis ole missään muussa suhteessa labbikseen kuin innokkaan uuden asiakkaan, joten minulle ei kannata lähettää rahaa (paitsi vastikkeetonta;) tai kehitykseen liittyviä tarkkoja tiedustelujakaan. Hätätilanteessa voin neuvoa perille tai jopa toimittaa jonkun filkan jne, mutta itseäni lähinnä kiinnostaa helvetin hyvän kiskan pystyssä pysyminen ja kesädiojen katselu.

Ketkä on mukana? Minä ja Jah3 ainakin, ilmeisesti myös Svitantti.

2. Vs: Kimppadiakehitys Who's Next Labiin

Minä vien kanssa ne mitä olen heinäkuun lopulle mennessä saanut kuvattua, 5-10 rullaa kinoa.

3. Vs: Kimppadiakehitys Who's Next Labiin

.

4. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36
    Vs: Kimppadiakehitys Who's Next Labiin

Kävin tänään sopimassa päivän. Eli jos mitään ei ilmaannu, perjantaina 27.7. on hän paikalla. Soittaa jos jotain muutoksia tulee. Filkat olis siis hyvä toimittaa aamuksi sinne. Hätätapauksessa myöhemminkin varmaan käy, kannattanee soittaa. Ulko-oven postiluukkuunkin voi siis filmit tietoineen jättää aikaisemmin. Tai postilla. Palautuskuorta ei kuulemma välttämättä tarvi, ja postikulutkin voi hoitaa jälkikäteen. Kahdella I-lk merkillä pitäis hoitua ainakin kymmenisen kehitettyä filkkaa kuulemma, viitisen menee vielä yhdellä merkillä. Filkkojen pitäisi olla noudettavissa samana päivänä. Normaali aikahan on ilman ruuhkaa sen puolitoista tuntia, nyt vois kuvitella olevan fiksua varata hitusen enemmän aikaa.

Pannaan nyt vielä yhteystiedot (lähde: Fujin kotisivut):

Who's Next Lab
    Sörnäisten rantatie 27 B
    00500 Helsinki
    Puh. 050-4677 032
    <EMAIL email="whos.next@a1netti.com"]whos.next@a1netti.com</EMAIL> (tätä ei ollu kaikissa googlen osumissa)

5. Mahe

Mahe Member

454
    3
    18

Vissiin rulladiakin onnistuu? Jos vaikka innostuis diaa valottelemaan kuhan loma tästä alkaa...

6. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Joo, samaan hintaan. Ja varmaan jotkut muutkin filmikoot, jos niitä edes dialle on... Kandee kysyä.

Rullatkin hän kai käsittääkseni laittaa kaksinkerroin roikkumaan koneeseen, jotta kemialla olis mahdollisimman vähän eroa filmin alku- ja loppupäässä.

7. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Vs: Kimppadiakehitys Who's Next Labiin (27.7.)

Jos säät sallii viikolla 29 niin mulla olisi aikaa laukoa diaa.
    Olen alustavasti mukana, pistän varmaan postilla ne sitten sinne. Espoosta on niin pitkä matka statiin =)

8. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

I-lk ???

postimerkkeilläkö?

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Niin kyllähän tuo halvalta kuulostaa, kun itse lähetelly Telefotoon filmejä niin 3 rullaa maksanu reilun euron tai jotain..

10. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Niin... Mitä meinaat?

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mä käsitin että Ansela epäilis että ihmeen halvalla menis noin monta filmiä.. tai tulkitsin ainakin itselleni silleen :) Mutta jos sinne pistäis saman verran merkkejä kun lähetys sinnepäin maksaa..

EDIT: niin joo kyllähän ne halvemmalla tulee takasin kun eivät tuu rullissa :) olinpas kömpelö.. Ja ehkä tuossa Ansela vaan epäili että tarkoittaako I-lk merkki POSTImerkkiä...

12. evis

evis Member

499
    0
    16

Olen minäkin mukana tässä mutta ei tietoa monellako rullalla, riippuu että reissaako vai ei, tekeekö luontoretkiä eli ei. Laitan postitse kun ei viiti vartavasten lähteä nokivasaralla ajelemaan 265 km:ä

13. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Niin no, ellei halua kasettejaan takaisin vaikka itsepurkittamista varten, niin sitten saattaa olla vähän ylimitoitettua tuo merkkimäärä, mutta tuleepahan ainakin perille :).

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Juu no ehkä noi aiemmin mainitut määrät riittää

15. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Luin huonosti ja ihmettelin, että postimerkeilläkö kehitykset maksetaan...

16. Vs: Kimppadiakehitys Who's Next Labiin (27.7.)

.

17. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Mjaa.. Vaikka niissä paketeissa aina lukee, että kehitä heti kuvattuasi, niin ei se kai hirmu paljoa pahene ajan myötä se latentti kuva. Tietty jos vuosista puhutaan, niin voihan siitä jotain tulla... Ainakin jos kellari on kostea. Mutta totta kai kannattaa yrittää.

Kehityspaikaksi vois värinegalle suositella lähinnä Nasa-kuvaa Kaartinkaupungissa Helsingissä. Olikohan Kasarmikadulla. En oo ihan saletti, mutta niillä saattaa olla kaupungin ainoa analoginen kymppikone. En oo varma onko, ja jos ei, niin en tiedä missä olis. Värilaboratorio Jussi Pohjakallio Oikokatu ykkösessä tekee kans pieteetillä C-41:stä, mutta niillä ei oo kymppikonetta. Pinnakkaiset tosin saa, joista voi sitten valkkailla suurennettavaa. MV:stä en tiedä, kun oon tehny aina ite. Paitsi eirillä joskus, ja tuli kyllä pirun jyrkkää ja vähän mitä sattuu..

18. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Eirillä (esim. telefoto) saa mveetä ja värinegaa, jos haluaa samalla kertaa molemmat... Mutta laadusta en sano sen enempää. Kai noi värinegat ihan ok tulee ainakin, mutta mv:hän on paras tehdä itse.

Mitenköhän nuo kehityslabrat suhtautuu itse purkitettuun filmiin (joka en "väärissä" purkeissa tietysti)? Vois kyllä ehkä yhen E-6 setin testata kun kerholta löytyy jobon prosessorit ja muuta kivaa.. Sais vaikka prässäillä rauhassa itse parikin aukkoa. Ei kyllä vielä ole ajankohtaista, mutta.. Tampereen Ammattikuvassa kerran jo jättivät kehittämättä, kun oli Delta 100 kasetissa :) Piti sitten viedä Toijalan liikkeeseen ja tekivät mukisematta (crossit) alle tunnissa.

19. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Ainakaan Who's nextissä ei ollu mikään ongelma. Ja sain kyllä kasetit ehjänä takas. Voihan niistä varmuuden vuoks ilmottaa, ainakin jos on jotenkin onnistunu uusiokäyttämään jonkun toisen merkin kasettia..

Mutta oletuksena hänellä on, että jos mitään ei ilmoiteta, filmi on valotettu normaalisti. Kaikki aukolleen valotetut filkathan käsittääkseni menee samalla kehityksellä, prässäykset ja ylivalotukset erikseen.

20. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Joskus kun mietin E-6 litkujen testaamista itte, kattelin että tosiaan jotain 6-7 min ne ajat oli melki kaikille.. Jos muistan oikein. Fujilla jollain tais olla vähän eri aikaa ainakin jollain vilmillä. Mutta noissa ammattilaisilla on varmaan erilaisia litkuja ja voi hyvinkin olla että se on kaikille sama.