Oon päättänyt kokeilla otsikon kompoa. En lähde kokeilemaan muita kehitteitä. Normaalikehityksessä kodakin suosittelemat ajat ovat liian lyhyitä, onko kellään kokemusta, koskeeko sama tämän yhdistelmän valotusta 1600 asan mukaan? Suosituksia laimennuksesta ja ajasta ja agitoinnista otetaan vastaan. T Jukka
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika Eikö huomiosi Kodakin taulukon ajan riittämättömyydestä viittaisi alivalotukseen tai vaikkapa liikuttelun määrän vähyyteen verraten ohjeeseen? (Trix on tietääkseni ISO320, mikä professional rullassa taisi lukeakin oikein. Valonmittaustapa tuo toki suurimmat vaihtelut.) Suositusta en rupea antamaan, mutta itse lähtisin tutkimaan, minkälaista sävymaailmaa syntyy vahvalla laimennoksella ja 33% kehitysajan pidennyksellä verraten prässäämättömään, ja liikutellen ensimmäinen 20 sek ja sen jälkeen 1,5 minuutin välein purkin kertakääntö. Kertakääntö: 1. purkki ylösalaisin 2. odotus että kehite valuu kokonaan kantta vasten 2. kääntö takaisin oikein päin 3. odotus että valuu takaisin 4. yksi pieni kopautus Noin varovainen kehitys siksi, että ollaan jo sen verran tiukassa prässissä, että kohteen kontrasti ja valonmittaus on ratkaisevimmassa roolissa. Syntyvä suuri jyrkkyys tekee sen, että ollaan jatkuvasti kriittisillä alueilla, ja pienet erot muuttuvat suuriksi. Laimennosveden on tärkeää olla täysin tasaantunutta ylimääräisestä (putkiston) kaasusta, jotta vältytään liikuttelua lisääviltä ylimääräisiltä kopautteluilta. Kun kerran et lähde kokeilemaan muita kehitteitä, sinulla on hyvä mahdollisuus löytää näiden materiaalien mahdollisuudet, ja lienee turha kysyä muilta kovin tarkkoja ohjeita monien muuttujien prosessissa.
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika Joo Kodakin ajat ovat kummalliset ja niin on dev chartinkin. Päädyin jossain vaiheessa tri-x400@1600 hc-110 laimennus B:llä aikaan 8:30min 20 asteessa ja toimii mielestäni hyvin ainakin keskikoon tavaralla. Muistaakseni päädyin tähän pitkälti sen pohjalta, että @400 6min toimi hyvin.
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika 33% kuudesta on kaksi. 6+2=8. Hauskaa että ajan suhteen pääsimme noinkin samaan.
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika Oikeaan lopputulokseen voi päästä monella eri tapaa Mitä tulee Tri-X:n nopeuteen niin ne 320 ja 400 on vaan eri filmejä, joilla on hämmentävän samanlainen nimi. Ei siinä sen kummempaa.
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika Tämä on vastakkaista tietoa siihen, mitä minulle on aiemmin neuvottu, jossa professionalissa on vain tarkemmin ilmoitettu todellisempi nopeus. (Tällä nopeuserolla ei kuitenkaan ole ratkaisevaa merkitystä, joten aihe ei enempää mieltäni askarruta.)
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika Sehän nyt olisi varsin outoa, jos Kodak tekisi kahta eri tuotetta jotka ovat muuten täysin sama, mutta toisessa on vaan ilmoitettu nopeus hieman väärin ja toisessa oikein. Sen sijaan jos katsoo ihan sudensuusta: http://www.google.fi/url?sa=t&source=we ... XRIC60UXPg"]http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CA8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.kodak.com%2Fglobal%2Fen%2Fprofessional%2Fsupport%2FtechPubs%2Ff4017%2Ff4017.pdf&ei=zfHvSpCiNpej_Abkx_2PBw&usg=AFQjCNG03Y3tvFxbhiX_MrrAXRIC60UXPg Käy ilmi että filmeillä on paitsi eri nopeus niin myös hieman eri RMS-arvo (16 vs 17) ja erilainen toistokäyrä.
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika Joo, on monia eroja. Yksi on punaisen suotimen korjauskerroin. Kyllä internetti on jälleen uskottavampi kuin valokuvaajat!
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika Mulla on ainakin se 400 asan tri-x. Kehitän aina siten, että eka 10 sek kääntelyä. Sen jälkeen 30 sekunnin välein kaksi rauhallista käännöstä. Olen kehittänyt noin 6 min 400 asan mukaan valotettuna dil beellä. Alivalotusta ei ole, koska varjoalueet toistuvat hyvin, mutta kokonaiskontrasti on tupannut jäämään alle. Tosin, viime rulla kinoa meni pahasti puhki tuolla 6 min ajalla. Ehkäpä kokeilen kodakin suosittamaa aikaa. T Jukka
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika Onko tuttu sivu? Kodak HC-110 Developer - Unofficial Resource Page
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika Tuo on hyvä sivu ja myynyt varmaan tuhansia litroja HC-110:ttä Tuolla muuten puhutaan jostain European-versiosta joka olisi muka jo valmiiksi laimennettu jossain määrin, mutta ainakin mun tähän asti kaikki eli yksi HC-110 on sitä ihan saman vahvuista siirappia kuin mitä amerikassakin, ostin sen Saksasta.
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika On tuttu sivu, sieltä hain vahvistuksen tuolle 6 minuutin kehitysajalle. Sopi hyvin keskarille, mutta kino paloi pahemman kerran puhki. Varmaan kino on saanut enemmän valoa, mutta kyllä se niin pahasti oli puhki, että tuo 6 min oli liian pitkä. Kokeilen kodakin uutta suositusta, eli tuota 1600 asalle 6 min dillution B. Kuvasin tänään yhden rullan koemielessä työmatkalla, pitää huomenna kehittää ja skannata. T Jukka
Vs: Tri-x 1600 asa ja hc110 kehitysaika Itse olen kehittänyt tri-xä seuraavasti: 1600asa: dilB 10 min 20c (alussa 30sek sen jälkeen 4 varovaista kääntöä/minuutti) http://farm3.static.flickr.com/2468/3594951137_826b86b7df_o.jpg 400asa: dilB 5min 20c (30sek + 2 kääntöä/30sek) http://farm4.static.flickr.com/3575/3657254233_f87a2e9536_o.jpg Mutta makuasioitahan nämä ovat, ja jokainen mittaa valotuksen joka tapauksessa eri tavalla (itse mittaan varjotetusta kämmenestäni), joten ei auta kuin hakea se itselle mieluisin yhdistelmä kokeilemalla. Ihan mielenkiintoista kyllä millaisia kuvia tuolla kodakin 6 minuutin kehityksellä tulee. Luultavasti aivan hyviä.