Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Minä käytän om-d tyylisisä kameroissa pystykuvia kuvatessa peukaloa.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Mikäpä estää tuota käyttämästä edelleen? Sama tekniikka itse asiassa opetettiin armeijassa, mutta silloin tehtiin kuviin reikiä.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Sulla olisi ehkä aika päivittää lukulasit jos et huomannut etsimen katoamista kehityksen kelkkaan. ;-)
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria +1 (Tosin 24x26 mm koossa ja 50-millisellä optiikalla saa lkäsivarakuvauksessa optiikasta enemmän irti vasta 1/250 ja sitä nopeammilla suljinajoillaajoilla.)
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Tätä olen yrittänyt viimeaikoina kertoa, elikkä isot Mp arvot sallivat kuvan rajaamista reilustikin, ja silloin pitää käyttää suljinaikoja jotka riittäisivät paljon pidemmällekin polttovälille.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Entisenä intohimoisena ampumaharrastajana ja -urheilijana varmasti tiedän tekniikan. Entisenä filmikuvaajana nämä obiskan millit ja tarvittavat suljinajat ovat syöpyneet alitajuntaan asti. 1/objektiivin millit=max suljinaika käsivaralta. Mokasin juuri tämän asian kanssa kun olin kirkossa kuvaamassa. Rippijuhlat, konfirmaatio. Sitten tultiin kohtaan jossa oma poika saisi ekan ehtoollisensa ja vaihdoin lasia. Kokemus sanoo jostain alitajunnasta, että kohde, etäisyys, tuki, liike, tuuli, kulma, valo, ennakko, ..... kaikki huomioitu mutta perkele se minimi 1/60 jäi asetuksissa päälle. Useita tärähtäneitä kuvia mutta onneksi iso osa sellaisiakin joissa tuin kameran seinään ja sain 100% skarppeja otoksia. Tuo muistutti taas siitä, että vaikka kuinka hyvin nämä asiat tiedostaisi, niin sitten kun tilanne on päällä, niin sitä keskittyy vain tilanteen ikuistamiseen. Jopa tällaisessa hitaassa tapahtumassa pystyy ryssimään vaikka kaikki tarvittava tieto on jo pääkopassa olemassa. Juuri tällaisten mokien kokemuksella keskityn nopeassa urheilukuvauksessa vain etukäteen mielessäni otettuihin kuviin ja sitten kun tilanteet tapahtuvat teen niistä kuvista totta.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Ennenvanhaan kun kamerat oli rautaa niin myös kameran koko ja mekanismit vaikuttivat tuohon. Siksipä kameroihin alkoi tulemaan noita mirrorlockup toimintoja, joilla pyrittiin varmistamaan, että peilin aukeamisen aiheuttamat värähtelyt eivät aiheuta kuvan tärähtämistä. Nykyään kun on kroppidigejä yms, niin peilitkin ovat mikroskooppisen pieniä joten niillä ei kameraa pahemmin hetkauteta. Lieneekö FF kameroilla ongelma suurempi? No sitten on tietenkin keskussulkimellisia kameroita, joiden suljin ei kameraa heilauta suuntaan eikä toiseen.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Peili & keskussuljin on moemmat monessa kamerassa, joten tärähtäähän ne. Mamiya RB:n mekanismi on niin hidas, että kuvattavalla henkilöllä menee helposti laukaisuäänestä silmät kiinni. Kun käyttää jalustaa, kaksoislankalaukaisinta ja peilin ylösnostoa niin ensin voi nostaa peilin ylös (jolloin kuvattavan simät vähän lupsahtavat) ja sitten pienen hetken kuluttua ottaa lopullisen kuvan pelkän keskussulkimen rapsahduksella niin silmät pysyvät auki. Sama homma myös Hasselilla.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Lähinnä viittasin esim. mittaetsintyyppisiin kameroihin kuten X100s, leikat yms. En tiedä miten noissa m43 kameroissa suljin on toteutettu, mutta olettaisin jotain vastaavaa.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Juu, ja tuo RB:n äänekäs "prlonks!" on syöpynyt ääniefektinä muistiin loppuiäksi. Se silmissä puolivalot päällä -kuva on sekin tullut bongattua. Mittaetsin vaikuttaa asiaan vähemmän, optiikan vaihdettavuus enemmän. Kiinteäoptiikaisessa X100:ssa on keskussuljin, mutta tietääkseni kaikki mFT:t käyttävät verhosuljinta. Pentax Q -sarja lienee toistaiseksi ainoa peilitön järkkäri, jossa käytetään keskussuljinoptiikoita. Mutta peilittömien tärähdysongelma sulkimen tyypin takia on minimaalisen ongelma, kun se ylös lopsahtava peili on poistettu, ja monissa jopa ensimmäisen (mekaanisen) suljinverhon tehtävä on virtualisoitu kennolle. Osassa vakiona, osassa erillisenä silent shutter -ominaisuutena. Jos siis kuvat ovet edelleen tärähtäneitä, ei asiasta kannata syyttää kameratekniikkaa, vaan kuvaajan omia edesottamuksia. Mokasin tuossa hiljattain itsekin monta kuvaa peräkkäin. Ei ollut peilin eikä sulkimen vika, vaan puhtaasti kuvaajan laiskuuden syytä.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria X100:ssa ei ole kyllä yhtään mitään mittaetsintyyppistä, ihan normaalinen AF-kompaktikamerahan tuo. Se että onko siinä keskussuljin, sekin on aika ristiriitaista.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria No onhan tuossa ulkomuoto sellainen, joka vastaa aika pitkälti mittaetsinkameroita. Kyllähän tuota lehdistössäkin ja netissä aika monesti sanotaan nimenomaan mittaetsintyyppiseksi. Huomaa Quiquern ero mittaetsinkameran ja mittaetsintyyppisen kameran välillä.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria * Se, että jossain tietämättömät jotain sanovat, ei merkitse, että asia olisi totta. * Se, että jossain tietämättömät käyttävät jotain ilmaisua, ei merkitse, että siinä olisi mitään tolkkua. * Sillä, että muotoilija on tehnyt kameran kuoresta visuaalisesti tietyn tyylisen, eikä esim. pyöreän ja vihreän, ei ole mitään tekemistä sen sulkimen kanssa.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Fuji X100S keskussuljin kuvia esim. täältä: Fujifilm X100S Review
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Myös ero mittaetsintyyppisen ja mittaetsinkameran näköisen välillä olisi hyvä hahmottaa.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Jaahas, yksi ainoa sana, ja kunnon kameralaukkuilu saatiin taas täyteen vauhtiin. Saapas nähdä kuinka monen lisäsivun verran. Aika lähelle ikiliikkujaa täällä varmaan on jo päästy.
Vs: Polttoväli ja käsivaralta kuvaamisen teoria Juu se on sentäs hyvä tietää että poijaat osaavat keskittyä olennaiseen... edelleen...