Selasin tässä Ansel Adamsin "The Print" -kirjaa ja silmä osui hänen baryyttivedosten kuivaushyllykköön. Yhtäkkiä huomasin että omassa pimiössäni oleva Eirin valmistama laatikosto aika lailla muistuttaa Adamsin hyllykköä. Ostin laatikoston pari vuotta sitten mainostoimistolta käytettynä, ja olen aina ajatellut että siinä on säilytetty isoja paperiarkkeja tms. Mutta onkohan tämä Eirin laatikosto itse asiassa tarkoitettu baryyttivedosten kuivattamiseen? Suoraan hyllytasoille vedoksia ei voi lätkäistä kohoumien takia, mutta onkohan ollut irrallisia pestäviä pleksilevyjä pohjalla? Onko kokemusta tai tietoa? Kuivaan yleensä baryyttivedokseni rumpukuivaajassa, mutta voisihan ilmakuivausta joskus kokeilla. Periaatteessa pitäisi kai toimia, vai mitä mieltä olette? Ainakin vedokset olisivat hyvin poissa tieltä laatikostossa.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Keni: Adamsin laatikostossa on VERKKO johon printit ladotaan, se on yleensä lasikuituista hyttysverkkoa. Voithan laitta omaasi myös raamit johon pingoitat tuon lasikuituverkon ja sitten teet isot reijät muovilaatikkoihin jotta ilma pääsee kiertämään...
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Joo, näin se taitaakin olla. "Clean screens" mainitaan kirjassa kun tutkin lähemmin. Ja pingotettuja verkkoja taitaa kuvassa tosiaan olla, vaikka rasteroinnin takia on vaikea sanoa onko kuvassa levy vai verkko. Laatikostoon voisi tietysti melko helposti valmistaa hyttysverkkokehikkoja ja ottaa muovilaatikot pois kokonaan... Oliko niin että toinen keino on teipata vedokset kiinni lasilevyyn kuvapuoli alaspäin? Muistaakseni Kapa mainitsi tästä jossain vaiheessa.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Periaatteessa on mahdollista kiillottaa kuva teippaamalla se lasilevyyn kuvapuoli alaspäin, mutta silloin lasin on oltava TODELLA puhdas ja sittenkin emulsio luultavasti tarttuu lasiin kiinni. Ei ihan ongelmaton menetelmä. Sensijaan teippaamalla kuvapuoli ylöspäin saat suoria baryyttivedoksia ilmakuivatulla pinnalla. Vedostaessa pitää vaan jättää riittävästi reunoja, jotka kuvan kuivuttua voi trimmata pois.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Minä en pidä korkeakiiltoisista baryyttikuvista. Suosikkini on ilmakuivattu kiirtävä paperi. Pimiöaikoinani kuivasin kiilakehyksiin pingoitettujen hyttysverkkojen päällä. Niitä pystyi pinoamaan monta päällekkäin. Ja suoristus kuumaliimaprässillä. Jos taas suoraa halusi heti, niin tuo liimapaperin käyttö on hyvä, tosin kuvapuoli päällepäin, kuten Olli tuossa jo mainitsikin. Paksu lasilevy tai pleksi on hyvä, mutta yleensä käytin seinää vasten nojaavaa tukevaa melamiinipintaista levyä, tai vastaavaa, johon liimasin kuvat paperisella liimapaperilla (liima kasteltiin) ja annoin kuivua rauhassa suoraan. Mattoveisellä sitten irti. Irroitus oli oma vaiheensa sinänsä, sillä kuiva kuva oli jännittynyt kuin rummun kalvo (ja suora) ja saattoi revetä tuhoten kuvan. Siksi oli tärkeä muistaa järjestys, miten sivut viillettiin. Nyt en muista sitä oikeaa järjestystä, mutta kokemus opettaa kapa
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Joskus tuli yritettyä. Ei onnistunut koskaan. Lasi oli kyllä puhdas.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Jep, taidan itse jättää tämän kokeilematta. Itse taas pidän kiillotetuista baryyttivedoksista, joten heitän vedokset edelleen rumpukuivaajaan. Ainoa negatiivinen piirre rumpukuivaajan käytössä on että se on aikaa vievää, kun muutenkin väsyttää pitkän pimiösession jälkeen. Mutta jos jostain saisi ylimääräisen energiapuuskan, voisi tosiaan melko helposti väsätä laatikostolle hyttysverkkokehykset laatikkojen sisälle. Eiköhän ne vedokset siellä laatikoidenkin sisällä kuivuisi jos korottaa kehykset jonkin verran laatikoiden pohjista. Yöksi voisi jättää laatikot hieman ulosvedettyinä. Olisi kieltämättä kätevää siirtää vedokset suoraan pesurista sinne kuivumaan ja mennä itse nukkumaan. Ehkä täytyy väsätä parit kehykset kokeeksi...
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Itse tein yhdistyksen pimiöön kiilakehyksistä "laatikot" joihin pingotin hyttysverkkoa nitojalla. Lopun telineen tein rimasta. Hyvin toimii.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Juuri tämäntyyppisiä kiilakehyksiä ajattelinkin. Pimiössäni ei oikein ole lattiatilaa uusille telineille, joten näin saisin jo olemassa olevan laatikoston uuteen ja fiksumpaan käyttöön.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Tulipa mieleen, että tossa takaikkuna ateljeen videossa oli tätillä tuommoinen kuivausteline. http://www.atelierfenetresurcour.com/prestation.html Siinähän pitää olla sen verkon alla joku kangas tms. muutenhan se valuu kaikki vesi niihin alla oleviin kuviin.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Ei niitä tippuvan märkinä kuivaustelineeseen laiteta, valutetaan ensin vesi pois.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Meinasin vaan kun tuolla edellä oli ajatuksena, että kuvat pesurista suoraan kuivaukseen. Mulla on systeeminä tuollaiset verkot, mitkä on pöydällä pystyssä 45 asteen kulmassa päällekkäin. Niistä valuu se vesi kätevästi kuvan päältä pois ja kuivanakaan ei kuvat putoa sieltä verkkojen välistä, vaikka vähän käpristyvät.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Pesun jälkeen kuvat pyyhitään lastalla (= puhtaalla pyyhkijän sulalla) kummaltakin puolelta kuivaksi irtovedestä ja vasta sitten ladotaan verkkokehikoille kuivumaan. Niin ainakin minä teen. Jotain sen tapaistahan se nainenkin videolla teki niille jälkimmäisille kuville, ei kylläkään ensimmäisille. Huomatkaa muuten miten eka fiksin jälkeen valittuja huippuvaloja korostettiin heikenteellä, siis kaliumferrisyanidilla. Pieni sipaisu pensselillä tai pumpulipuikolla ja sitten huuhdottiin vesiletkulla pois. Toistetaan, kunnes haluttu vaikutus saavutetaan. Sen jälkeen toiseen fiksiin.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Lämmin kiitos JRabbitille tuon filmin linkittämisestä. Aivan ihana! Olli vissin myy sitä heikennettä. Taidanpa jossain vaiheessa laittaa sisään tilauksen...
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Onkos valkaisuaine ja heikenne sama asia? Eikös sun epäsuorassa sävypaketeissa ole tota saamaa nannaa? kato sitten Keni ettet oo tiineenä kun noilla plujailet.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Kovin vahva ja hapan fiksi voi kai periaatteessa irrottaa Farmerista syaanivetyä - isommissa määrin tappavaa kaasua, haitallista muillekin kuin sikiöille. Enempi teoreettinen mahdollisuus. Eipä ole tainnut kukaan valokuvaaja kupsahtaa, vaikka Täti Agathan murhametodeista sinihappo olikin suosituimpia.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Epäsuorissa sävytteissä ensimmäinen liuos on valkaisuliuos, siinä on kaliumferrisyanidin lisäksi kaliumbromidi tai jokin muu halogenidi, valkaisussa "katoava" kuva voidaan uudellen kehittä joko normaalilla kehitteellä tai sävytteellä. Heikenteessä (esim. farmerissa) ei ole normaalisti halogenidia vaan tiosulfaattia, siis kiinnitettä. Silloin ferrisyanidin vaikutuksesta hapettunut hopea liuotetaan pois samoin kuin kiinnite normaalissa prosessissa poistaa kehittymättömän hopean. Helpointa heikennys on kuitenkin tehdä kiinnityksen yhteydessä. Silloin vedos käytetään ferrisyanidisivelyn välissä aina kiinnitteessä. Kiinnite tehostaa heikentymistä ja tekee siitä peruuttamattoman, kerran hävinnyt mustuma ei ole enää palautettavissa. Siksi pitää toimia varovasti ja vähitetellen kohti haluttua sävyä. Toki valkaisuliuostakin laimennettuna voi käyttää heikennykseen. Silloin överiksi menneen heikennyksen voi halutessaan peruuttaa uudella kehityksellä. Kiinnitys tehdään silloin lopuksi. Tämä on tuskin todellinen riski. Yleensä heikenne ensin huuhdellan pois vedellä ennen kiinnitteeseen viemistä. Vaikka sen tekisi suoraankin niin ferrisyanidin määrä tai kiinnitteen happamuus ei riitä syaanivedyn muodostumiseen. Tosin itse käytän neutraalia kiinnitettä. Kyllä, minulta saa ferrisyanidia sellaisenaan tai farmerin heikenteenä sekä valkaisuliuoksena! Olli
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? Ferrisyanidi on täysin turvallista pimiössä, sitä pitäisi suurin piirtein keittää väkevässä vahvassa hapossa (jollaisia ei pimiössä normaalisti edes ole) jotta HCN:ää irtoaisi. Vatsan suolahappokaan (joka siis on vahva happo) ei riitä sitä olennaisesti irrottamaan 37 asteen lämpötilassa, eli syötynäkään se ei tapa (tai ainakin sitä joutuu vetämään aika paljon, ks. esim. LD50-arvo, kenties satoja grammoja, ja silloinkaan kuolema tuskin johtuisi vapaasta CN-:sta). Ferrisyanidia siis ei pidä verrata syanidiin (esim. KCN) jota käytetään harvoin erikoistarkoituksissa valokuvauksessa (märkälevykuvauksessa kiinnitteenä antamaan hopealle parempi kiilto), joka on myrkky, koska KCN reagoi heikonkin hapon kanssa muodostaen HCN:ä. Tosin edes sillä ei ole kumulatiivisia ominaisuuksia, mitä taas voi olla esim. monilla raskasmetalliyhdisteillä, jotka ovat tästä syystä kaikista pahimpia. Mutta, ferrisyanidi on vaarallisuudeltaan vastaavaa kuin ruokasuola. Tietenkin silti pätee aina se nyrkkisääntö, ettei aineita pidä sotkea keskenään vaan säilyttää ja hävittää ne erillään. Rikkiyhdisteiden kuten kiinnitteen tai Ilfochrome-valkaisun sotkeminen johonkin muuhun voi tuottaa pimiössä hyvinkin ikäviä mädän kananmunan hajuisia kaasuja, vaikkakaan ei ehkä hengenvaarallisia. Näistä en ole kenenkään ikinä nähnyt netissä varoittavan (päin vastoin -- on ohjeistettu esim. "neutraloimaan" Ilfochrome-kehite ja valkaisu keskenään!), ja joutunut asian itse huomaamaan, kun taas ferrisyanidista varoitellaan jatkuvasti ilman perustetta.
Vs: Eirin baryyttivedosten kuivauslaatikosto vai pelkkä laatikosto? No, ei sitä HCN syntymahdollisuutta kait missään ole kovin realistisena esitetty. Enempi muistutuksena siitä, että (kuten Alhonen edellä totesi) kemikaalit on syytä hävittää erillään.