Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Tuo pätee ainakin minuun, vaikka mikään freekki en ole kummankaan suhteen, fillarit oli työni ei mikään harrastus ja valokuvausta harrastin jo ennen kuin kiinnostuin pyöristä. Itse asiassa menin Helkamalle sillä mielellä, että fillarit on jo keksitty ja mopot oli se kiinnostavampi asia uudessa duunissa, mutta hyvin pian huomasin kuinka monimutkainen ominaisuuksien ja komponenttien yhdistelmä fillari loppujen lopuksi on. Ekan "oman" fillarin tein ollessani opiskeluaikana Tunturilla kesäduunissa (1972), sain isältä vanhan 1-v Monarkin joka oli tehty melko ohuilla seinämillä ja sen runko painoi vain jotain 4kg. Takarunkoa lyhennettiin ja sitten se maalattiin kuparin väriseksi. Osiksi sain Huret näytekomponentteja ja lopputulos oli kilpailullisen näköinen retkipyörä joka kulki minusta tosi kevyesti. Jossain vaiheessa se "häipyi", en muista miten, mutta Hankoon se ei enää tullut mukanani.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Joo, mutta ovatko kiinnostuneita kuvaamiseta tai ajamisesta? No, ihan offiahan tuo.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Mielenkiintoista. Oliko Helkama mitenkään mukana roadracingissa, 50-kuutioisten luokassa? Tunturihan taisi jollakintapaa olla?
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Tunturihan oli mukana mm Jarno Saarisen myötä, koneina ainakin 2T Puch, mutta ei tietääkseni 50cc luokassa vaan 125cc. Helkamalla oli jonkun aikaa käytössä DEMM:in 50cc 4T kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu aito kilpamoottori, täällä yksi kuva tuolla moottorilla varustetusta kilpapyrästä, ei tosin Suomessa ajetusta: http://www.eurospares.com/graphics/demm_doh.jpg ja täällä kuvia eräästä toisesta entisöidystä DEMM 50cc racing pyörästä: http://www.philaphoto.com/imageLibrary/displayimage.php?album=255&pos=4 Duunissa näin muutamia mv kuvia Helkaman pyörästä, mutta netistäpä en löytänyt. Olihan Helkama tekemisissä myös yrityksen kanssa joka voitti vuosina 1979 ja 1981 Road Racing maailmanmestaruuden 125cc luokassa, eli Minarelli, jonka moottoreita käytimme kaikissa suunnittelemissani mopoissa vuoden 1978 Raisusta aina viimeiseen Helkaman valmistamaan AX:ään asti.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Nyt vaikuttaa siltä, että Jari Komulainen on taas löytänyt itselleen rahantekokoneen, Salossa on käynnistetty polkupyörien kokoonpanoyritys jossa kootaan esikoottuja komponentteja ajettavaksi polkupyöriksi. Kyse ei siis ole tehtaasta, eikä noille tuotteille voi myöntää edes nykypäivän heppoisilla vaatimuksilla avainlipputunnusta kotimaisuuden merkiksi. Olen erittäin pahoillani Suomen lipun käyttöä näiden pyörien osalta, sillä ei ole mitään tekemistä kotimaisuuden kanssa. Oletan, että Komulainen tekee taas lyhytaikaista businesta Salon huonon työllisyystilanteen avittamana, kaikki työllistystuet kerätään omaan taskuun ja homma loppuu parin vuoden kuluessa samalla kun tukirahat loppuu. Näitä Suomenlippupyöriä myyvät laajasti mm eri halpis kanavat ja jopa sporttialan ketjut. Meitä suomalaisia höynäytetään Komulaisen osalta taas oikein urakalla, kai mukaan tulee myös Sotka ja muut kalustealan yrittäjät - aika näyttää. Sain todella huonon kohtelun Helkamalta 37v urani loppuvuosilla, mutta en sentään suostu ihailemaan kaksinaamaista käytöstä ahneiden suomalaisuuden/kotimaisuuden hyväksikäyttäjien taholta. Komulainen ei ole tainnut tehdä koskaan mitään rehellistä duunia.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Vaan tehdään sitä Suomessakin... joko tämä 'tehdas' oli mainittu ketjussa: http://www.kongabicycles.com
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Eikös näiden butiikki ole Kalevankadulla? Hienoja ovat. Ihan hiton hienoja. Suunnittelevat itse, mutta pyörät valmistetaan Taiwanissa. Jotain kokoonpanoa oli Sipoossa tai kirkkonummella, ellen väärin muista.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Pelago brandi kulkee omia polkujaan ja ovat onnistuneet siinä todella hyvin, tuollaiset uusretrot on muotia muualla maailmassa. Yleensä nuo oman tyylin tekijät on pieniä valmistajia, kokoonpanijoita tai teettäjiä joiden pyörille riittää ostajia, koska määrät on pieniä ja kohderyhmät on usein jollain tavalla oman tyylin pyöräilyyn vihkiytyneitä, eli hinnallakaan ei ole niin väliä. Useimmiten noiden pienyritysten perustajat ovat itse juuri niitä vihkiytyneitä harrastajia joilla ei välttämättä alun perin ole ollut mielessä hyvän busineksen luominen, vaan mieluumminkin omien halujen tyydyttäminen erilaisia protoja rakennellen, business astuu yleensä kuvaan vasta kun huomataan, että näistähän on muutkin yhtä innostuneita. Itse toivotan onnea noille harrastuksesta ammattinsa/elantonsa luoneille, sellaisia Suomi tarvitsee lisää, omaa työtä pitäisi voida rakastaa ja siitä pitää saada tyydytyksen tunteita jotta homma pelaisi pitempäänkin.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Ton tyyppiset fillarit on erittäin hyvää bisnestä. Ei tarvi brassailla osasarjoilla, eikä tekniikalla. Voi myydä todella halpaa todella kalliilla.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 En allekirjoittaisi tuota "todella halpaa", en ainakaan Pelagon osalta, mm kromatut osat on usein niitä halvimpia, mutta jos haluat laadukkaan kromauksen, niin ne on niitä kalliimpia, hinnassa on huikea ero laaduttoman ja laadun välillä.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Joo kalevankadulla mäkin muistaisin tuon liikkeen nähneeni mutten tiedä onko vielä siellä. Taiwan -kuvioista en ollut tietoinen, mutta kokoonpano heillä ainakin taitaa Suomessa olla nettisivujensa perusteella. Toisaalta miksi tehdä alusta alkaen kaikki itse jos markkinoilta on saatavissa riittävää laatua huokeammalla. Edit: on se myymälä näköjään samassa paikassa vielä, Kalevank. 32.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Jos teräsrunkoinen fillari jossa on edulliset osat maksaa päälle tonnin, on siinä aika kivat katteet. En mä mitään kromattua noissa nähnyt. http://www.pelagobicycles.com/bicycles/capri-307.html Jos tollasta kattoo, niin ei tossa hirveästi rahaa ole kiinni. Kaikki osat näyttää halvalta, panostus on lähinnä sosiaaliseen aspektiin.. siihen mitä se viestii omistajastaan. En sano että se on huono fillari, mutta helvetin kallis suhteessa siihen mitä saa.. jos unohtaa sen sosiaalisen aspektin. Kyl noi bisnestä osaa tehdä, toi on se miten sitä nykyään tehdään. Apple tapa, pitää saada ihmiset välittämään tavarasta.. näkemään se itsensä jatkeena, eikä työkaluna. Ei nää ihmiset myy pelkkää fillaria.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Ovat muuttaneet hieman konseptiaan sitten 2013 EUROBIKE messujen, silloin keskusteltiin heidän kanssaan mahdollisesta yhteistyöstä. Silloin oli suuri osa ohjaimista, ohjainkannattimista jne kromattua terästä ja mm kromauksen laadusta oli puhe, varsinkin siitä kuinka vaikeaa on varmistaa laadukas kromaus, ovat ilmeisesti myöhemmin nostaneet kädet pystyyn ongelman edessä ja päätyneet varmasti ruostumattomiin (ja halvempiin) alumiiniosiin. Nykyinen konsepti ei minusta ole enää sitä uusretroa kuin silloin, no rungot ja ohjaimen malli on sitä edelleen, mutta muuten on menetetty siitä "aidosta" retrohengestä. Olet myös todella oikeassa siinä, että näiden pyörien mukana myydään myös pitkälti fiilistä, oikeastaan ehkä enemmän fiilistä kuin pyörää.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Säästin siis yli tonnin kun vaihdoin juuri 62 cm rungolla varustettuun mustaan vm 1985 Peugeot PX-8:aani varastossa olleet lähes uudenveroiset osat (lokasuojat, jarrut, vaijerit, tavarateline, vaihdevivut, etuvaihtaja). Aikoinaan ajoin vaimon (silloin vielä tulevan vaimon) kanssa kolarin kun kiihdytin perään ja liian myöhään huomasin että morsio kääntyy vasemmalle ja osuin etuhaarukalla (akselin päällä) suoraan toisen pyörän taka-akseliin. Peugeotin etuhaarukka oli niin lujaa tekoa ettei se taittunut vaan runko nitkahti mutkalle (tuli siinä omaan runkoonkin naarmuja kuten morsion säärillekin). Morsion kotivakuutuksesta sain rahat uuteen ja kun kysyin vakuutusyhtiöstä mitä teen tuolle hajonneelle niin sanoivat että pidä. Minä purin siita kaikki irtoavat osat ja heitin mutkalle menneen rungon menemään. Nyt on vanha pyörä kuin uusi.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Tässä voisikin kysyä alan miehiltä, lähinnä kait markku55, millä maalausmetodilla nuo 50 - 60-luvun pyörät maalattiin? Silloin pyöräkaupan pihassa juteltiin "polttomaalauksesta/-lakkauksesta"? Ihan kuin pyörä olisi pantu uuniin. Pinta oli minusta hieno silloin Tunturin rungossa esimerkiksi, mullakin syvän viininpunainen metallihohto ja se hohto nimenomaan oli jännän syvä. Pinta oli tosi kova. Nyt tänäpänä maalannut runkoa ja haarukoita noilla automaalarien paremmilla kilikali-maaleilla, joilla saanut hyvää pintaa, mutta en yhtä kovaa.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Ei ole suunnitteluinsinöörin rooli helppo: http://www.digitoday.fi/vimpaimet/2015/04/22/pyorailija-halvaantui---miljoona-polkupyoraa-vedetaan-takaisin/20155025/66
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Paria hipsteri Pelagoa olen käynyt tuttaville korjailemassa ja säätämässä. Järkytyin kun kuulin mitä ovat niistä maksaneet. Hinta ei missään järkevässä suhteessa rungon / osien laatuun nähden. Samanlaisia "retro" teräsrunkoja kun saa tilattua Taiwanista noin 80€ / kpl. Osat sekalaista ylivuotista tai vieläkin vanhempaa. Keskiön kierteet piti tehdä uusiksi kun alkup. keskiö vedetty väkisin röpelöiseen kierteeseen. Koeajon perusteella cyclocrossarin runko sivusuunnassa todella löysä. Takaputkissa häikkää. Toista takahaarukan päätä piti työstää että sai takanavan / akselin istumaan suoraan. Kiekko ei keskittynyt oikein ja fillari kulki vinossa kun lonkkavikainen ajokoira.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Polttomaalaus tarkoitti sitä, että maalit saatiin nopeasti kuivatettua kuljetusketjun kulkiessa läpi kuivausuunin. Nuo maalit oli kovia ja jos pohjatyö (rungon puhdistus, hiekkapuhallus, mahdollinen fosfatointi ja pohjamaalaus) oli jostain syystä huono tai puutteellinen, niin pinta saattoi irrota pienestäkin kolhusta, maali kun ei joustanut juuri lainkaan. Alkuperäiset jopot oli litteästä levyprofiilistaan johtuen sivusuunnassa aika notkeita, niissä ilmeni mm tuota maalipinnan lohkeamista silloin tällöin. Jauhemaalaus, joka on ollut ainoa pinnoitetapa Helkaman tehtaalla jo pitkään, antaa joustavamman, paksumman, huokoisettoman ja iskunkestävän pinnan, selkeästi paremman suojan kuin ns. märkämaalit. Jauheen rajoittavia tekijöitä on yksivärisyys, helmiäisen tai metallihohdon vaikutelman vähäisyys ja se, että uunin lämpötila on liian korkea jotta koristelun voisi teipata viimeisen lakkakerroksen alle suojaan, siis mikäli lakka on myös jauhetta.
Vs: Polkupyörät vuonna 2015 Pieniä uudistuksia vuodelle 2015. Tossa nykyisen cyclocrossarin hiilarikeulan haarukanpäät. Maastofillareissa jo pitkään ollu 15mm läpiakseli systeemi mistä Focus teki oman version. Vakio 100 / 15mm napa kuitenkin käy. Takana myös Focuksen versio 142 / 12 läpiakselista. Tukee kyllä haarukkaa mukavasti ja saa jarruista enemmän irti...