Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Polaroid-kysymyksiä ja vastauksia

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Keni, 7 Elokuu 2010.

Vs: Polaroid-kysymyksiä ja vastauksia

Näin on, vertaukseksi 2 x12 ruutua 120 filkka tai 7x35mm kasetillista bulkkifilkkaa, valokuvaus on halpa harrastus??

1. Vs: Polaroid-kysymyksiä ja vastauksia

itse olen kauan harkinnut 250/350/450 kameran ostoa. tai ehkäpä jos haluisin olla vähän retrompi hankkisin BIG SWINGEr 3000 kameran, joka syö pelkkää m/v filkkaa.

olen myös toivonut saada kokeilla BIG SHOT kameraa, jossa mahtava 220mm linssi! valitettavasti kyseinen malli ei näköjään toimi ilman salamakuutioita, joita en haula ostaa ekonomisista/ekologisistä syistä.

2. mats

mats

22
    0
    0

Kyllä Instant filmiä vielä löytyy http://www.adorama.com/catalog.tpl?op=i ... ccessories"]http://www.adorama.com/catalog.tpl?op=itemlist&cat1=Film%20%26%20Darkroom&cat2=Film&cat3=Instant%20Film%20%26%20Accessories

t

mats

3. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Totta! Tuo ISO3000-versio taitaa olla edelleen markkinoilla. Hitaammat 4x5-filmit lopetettiin.

4. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Polaroid Big Shot on hauskin kamera millä vähään aikaan olen kuvanut. Vaatii kyllä sen salamakuution. Ekologisuusaspektin voi ehkä unohtaa tässä tapauksessa, salamakuutiot ovat jo valmistettu aikoja sitten ja valmistus lopetettu, joten olemassa olevat voi yhtä hyvin käyttää pois...

Tässä mun Big Shot jonka sain ilmaiseksi kun myyjä kuuli että en ole keräilijä, vaan aion oikeasti käyttää kameran:
    http://www.flickr.com/photos/kennethluoto/5169762335/in/set-72157621683361846/

Ja tyttäreitä on jälleen kiusattu:
    http://www.flickr.com/photos/kennethluoto/5179099408/in/set-72157625271866475/
    http://www.flickr.com/photos/kennethluoto/5217594225/in/set-72157625271866475/

5. mats

mats

22
    0
    0

ISO 100 löytyy samasta kaupasta sekä MV että väri.

t

Mats

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Luultavasti vanhaa varastoa. Näiden fimien valmistus 4x5 koossa on käsittääkseni lopetettu.

7. mats

mats

22
    0
    0
  8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Linkin takana oleva FP-100B on tyyppi 100 pakkafilmiä. Sitä toki valmistetaan.

FP-100B45 (4x5 kokoa) on käsittääkseni lakkautettu.
    http://www.apug.org/forums/forum44/82116-fuji-instant-4x5-bw-discontinued.html

Mutta ota nyt näistä sitten selvää...

9. Vs: Polaroid-kysymyksiä ja vastauksia

juu kyllä aion varmasti kokeilla sitä, tavalla tai toisella. funtsasin että mitäpä jos siihen latais ISO3000 filmiä ilman salamaa, ehkä sillä sais ihan asiallisia tuloksia. sehän on suunniteltu käytettäväksi ISO100 filmin ja salaman kanssa.

only one way to find out...

10. kari-s

kari-s Member

480
    0
    16

Löytyykö jostain hyviä ohjeita sen Polaroid-filmin negatiivipuolen kuivattamiseen ja käyttöön? Miten kauan se säilyy käyttökelpoisena?

11. Vs: Polaroid-kysymyksiä ja vastauksia

Jos sulla OIKEESTI on jemmassa Pola P/N matskua, niin  myy se, siitä saa noin 200 ekeä tai enemmänkin jopa lähelle viittäsataa per laatikko. Jos kuvittelet että sillä posamatskun toisella puolella tekee jotakin, niin... Oh Well...

12. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Joo kyllä sitä pitäisi ostaa, jos valmistettaisiin, mutta 400 laatikko on kai liikaa.  On muutamakin kuvitelma.  Eiköhän negoista kuvat sentään saa ja kuvattavalle tietty myydään heti se polapuoli.  Pesun ja uuden kiinnityksen nega kai vaatii?

Kympin voisi vielä maksaa kappaleelta. Kuvittelis että kympillä voisi vielä kauppa käydä - ja ittelle jäisi negat.  Montako laatikossa on? 

13. kari-s

kari-s Member

480
    0
    16

Ei mulla oikeata Polaroidia ole. Noita Fujin filmejä vain. Flikkeristä löytyy aika paljon esimerkkejä, joissa on skannattu se negapuoli.

14. Mirrored

23 779
    748
    113

^ Mitä sillä merkillä väliä?  Mutta miksi elvetissä niitä ei valmisteta!  :mad:

15. Mirrored

23 779
    748
    113
  16. kari-s

kari-s Member

480
    0
    16

Esimerkiksi tässä:

Eikös Kenilläkin ollut sellaisia?

17. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Ei ole negapuolen skannauksia minulla vielä, Polaroid Chocolate ei tee paperinegatiivia. Polaroid Sepia kuulemma tekee, mutta en ole vielä kokeillut tätä filmiä, vaikka kotoa löytyy.

Mulla on kuitenkin tähtäimessä se oikea nega joka tulee Polaroid 55 -filmistä. Aika paljon aikaa ja rahaa olen jo satsannut kyeiseen filmiin vaikka ei ole vielä ainuttakaan filmipakettia kotona. Hankin Szabadin 4x5 -kameran puhtaasti Polaroid 55:sta varten, ja eilen ostin täältä myyntipalstalta De Vere 504 -suurennuskoneen että pääsen niitä negoja vedostamaan (No, De Vere 504 on kyllä ollut vanha haave Focomat IIc:n rinnalle muutenkin).

Eli tästä se Polaroidfilmin hamstraaminen sitten alkaa. Pari pakettia 55:sta on tulossa Ruotsista, sikäläisellä polaroidkontaktillani on kolme jääkaappia täynnä polaroidfilmiä ja myy joitakin filmejä rahoittaakseen todella kalliin Polaroid 8x10 filmin ostamista (Impossible Project myi äskettäin muutamia kymmeniä paketteja hintaan 500 euroa per paketti). Kaikki meni samantien.

Polaroid on pojat kovassa huudossa!

18. Mirrored

23 779
    748
    113

Oletin että näistä oli puhettakin vain. No, niitä minä ainakin tarkoitin. Se on hieman hölmöä, että kun pääsin koulussa tähän tutustumaan, ja panin korvan taa että tälle tulee olemaan käyttöä, niin nyt sitten kun projekti alkaa olla lähellä niin ovat lopettaneet valmistuksen.

Täytyy suunnitella jotain muinaista systeemiä sitten.    "Torikuvaaja" kehittää samantien negatiivin, ja vielä tekee siitä pinnakkaisen asiakkaalle...  Ei hitto, taitaa olla liian hidasta varsinkin kuivauksineen.  Vai saisiko sen pinnakkaisen tehtyä märkänä, jokin kalvo väliin niin voisi olla kiinnitteinenkin...  :)

Digi ja tulostin...  mahtavaa.  ::) 

edit. Entä laakafilkan kehitys heti ja märkänä repro digillä ja tuloste ulos... 

On se vaan niin tärkeätä että saisi filmille kuvata -  että saisi negatiivin.  Joskus tuntuu kummasti että tekniikka on kuvia tärkeämpää.  Jos ottaisi järjen käteen ja kuvaisi digille.  Kuvathan ne ratkaisevat -  täytyykö sitä sirkustemppuja myydä - eikö kuvat ole tarpeeksi hyviä itsessään jotta kuvattavia riittäisi ja hinta olisi kohdillaan myös.

Taustalla on tietenkin ajatus, että parhaista saa kivan näyttelyn.  Mutta artisti ei halua maksaa, vaan kuvattaviltakin on saatava rahaa.  ;)

19. kari-s

kari-s Member

480
    0
    16