Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Polaroid-kysymyksiä ja vastauksia

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Keni, 7 Elokuu 2010.

1. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Jo jonkin aikaa on tehnyt mieli hankkia Polaroid 600SE -kameran. Instantfilmissä on jotain kiehtovaa. Hasselbladin Polaroidperä tai lelumainen Polaroid 100EE ei ole oikein sytyttänyt, niillä kuvaaminen tuntuu lähinnä kalliin filmin haaskaukselta. Nyt olisi tarjolla hyväkuntoinen Mamiya 127mm:n linssillä. Harkitsen vakavasti kaupantekoa.

Kuulisin mielelläni ajatuksia kyseisestä kamerasta, onko joku käyttänyt tai peräti omistanut? Hyviä ja huonoja puolia. Minkälaista myynnissä olevaa instantfilmiä näihin oikeastaan löytyy ja mikä niistä kannattaisi käyttää, Fuji FP-100C ehkä? Impossible Project:in filmit eivät vissiin oikein ole mitä toivottiin...?

2. c

c Well-Known Member

5 366
    104
    63
    .

.

3. Vs: Polaroid 600SE

Oon muutaman kerran kokeillut mamiyan vastaavaa. Toooodella hieno laite. Löytyy oman toivomuslistan kärjestä heti rolleiflexin jälkeen. Ovat kyllä isokokoisempia kuin kuvien perusteella luulisi.

4. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Vs: Polaroid 600SE

OT: Hyvinkääläisen ison ison kirpparin edessä oli myynnissä polaroid-kamera. Muuta en tiiä.

5. IKI

IKI Member

116
    0
    16

Osta vain, kyllä se ihan hyvä kamera on, yksinkertainen, kestävä ja halpa. Mamiyan tekemä ja eroaa Mamiya Super (Universal) mallista vain objektiivin kiinnitystavan puolesta. Itselläni on 600 SE ja 75 sekä 150 mm Sekorit - kuvaan tosin vain filmille. Minulla on myös vastaava Mamiya runko ja siihen 50, 100 ja 127 mm Sekorit. Rungot ovat tosiaan identtiset optiikan kiinnitystä lukuunottamatta. Niin no tarviihan molemmat toki omat sovitteensa riippuen kuvaako filmille vai Polalle.

T

6. Vs: Polaroid 600SE

Kyllä sä kyllästyt sen raahaamiseen parissa viikossa, mulla on ollut kahteen otteeseen Mamiya ja nyt mun omassa ART kamerassa nimenomaan Polaroid bajolla  75mm 5,6 Biogon kopio. Pola bajonetista saa taitava koneistaja moddattua Mamiya bajon, kuten mulla.
    mutta Rolleihin ja hasseliin tottuneelle se tuntuu vähän ajan kuluttua humoristiselta
    peltihässäkältä miljoonine lukkoinee ja namiskoineen, sori vaan...
    Osta hyvä mamiya tai Polaroidin linssi jossa skarppaushelikoidi, suljin etc härpäkkeet ja sitten TÄYSKOON polaperä, graflex kiinnikkeellä, lahjo timppaa luopumaan graflexlock perästä tai osta oma, tee puulaatikosta kaiken taiteen sääntöjen mukaan runko, lakaten sen vaikka venelakalla ja kiinnitä linssi siihen runkoon. pääset eroon kaikista nippeleistä ja napeista ja rajaajista ja tarkennuskammista etc. se näyttää paljon paremmalta kaapin päällä, missä se tulee olemaan kuiteski 99,5% ajasta
    Polaroid on kivaa parin laatikollisen verran, mutta alkaa (ainakin minua) nyppimään aika äkkiä...

7. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kiitos varmaankin hyvistä neuvoista Jukka, mutta tuollaisen väsääminen on minulle aivan liian monimutkaista ja vaivalloista. En ole kamerarakentaja tai edes tuunaaja, olen loppukäyttäjä joka haluaa käteen valmiin tuotteen. Ainakaan kuvista päätellen Polaroid 600SE:ssä ei näy liikaa vieraantuntuisia nappuloita joten enköhän sitä opi käyttämään (mikäli kauppa toteutuu).

Kiitos muillekin kommenteista!

8. Vs: Polaroid 600SE

Jos Polaan lähdet tulisi mielestäni sun etsiä maailmalta Polan mv posa/nega-filmit kuljeksimasta. Siitä saa erinomaisen ison koon negan printtejä varten jos käytössä on 9 x 12 suurennuskone.

9. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Sopiva suurennuskone 6x9 negoille löytyy (Leitz Focomat IIc), joten voisi tosiaan hyödyntää negojakin. Polaroid 665 -filmi tuottaa sekä instantkuvan että negan ja sopii suoraan Polaroid 600SE -kameraan.

Tässä mielestäni aika upea kuva kyseisellä kamera/filmiyhdistelmällä:

Alkaa näyttämään siltä että kaupat toteutuvat. Saan kuvia kamerasta ensi viikolla jolloin teen lopullisen päätöksen. Mielenkiintoista.

10. Bester

Bester Member

790
    0
    16
  11. stabacus

stabacus Member

578
    0
    16

Ennen hankintaa kannattaa tsekata Polaroid-filmin saatavuus (valmistus lopetettu), Fuji tekee omaa pikakuvafilmiään, mutta paljon suppeammalla lajitelmalla kuin polaroid aikoinaan. Niin ja kaikki maailmalla myytävät Polaroid-filmit ovat sitten taatusti ohittaneet parasta ennen päivänsä, tästä oli alan lehdissä ihan uutinen muutama vuosi sitten.

12. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Oliko joku ostamassa lelukameraa? Sellainenhan tuo malli käytännössä on.

Jos joku kertoisi olevansa ostamassa Hasselbladia, kannattaisiko silloin kertoa nähneensä kaupan ikkunassa Dianan...

13. Frank

Frank Active Member

7 249
    1
    38

Ne vanhat Polaroidin pikakuvafilmit voivat hyvinkin tosiaan olla pilalla muutenkin kuin että niillä sais "jännät värit" tai coolia luukkia (emulsiot saattavat vanhoissa hyvinkin vuotaa pihalle jne)... Kannattaa miettiä, haluaako lähteä niillä kuitenkin taiteilemaan ja kokeilemaan sinänsä hienolla kameralla, vai haluaako varmemmin hyviä kuvia Fujin filmejä käyttävällä kameralla. Se onnistuu 4x5-tuumakoon kameroilla "pola"perällä tai sitten Fujin systeemin pikakuvakameralla.

14. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kyllä Fujin pikafilmit käyvät tähän kameraan, esim. Fuji FP-100C vaikuttaa laadukkaalta. Filmiä löytyy vaikkapa Telefotosta: Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa.

Tässä esimerkkikuva otettu Polaroid 600SE -kameralla ja Fuji FP-100C filmillä, Flickristä poimittu tämäkin:

Jos tällaista laatua saa aikaiseksi Fujin instantfilmilllä, se riittää hyvin minulle. Fiilistellä voi sitten vanhemmilla polafilmeillä jos löytää järkevään hintaan.

EDIT: Se mitä olen hakemassa on laadukas ja helppokäyttöinen kamera jolla pystyisin ottaa mahdollisimman laadukkaita instant-kuvia ilman jalustaa. En tiedä onko Polaroid 600SE oikea ratkaisu, mutta en keksi parempaa kun varsinaista ison koon kameraa polaperällä en aio hankkia.

15. Vs: Polaroid 600SE

Keni, tuo linkkaamasi Flickr-kuva näyttää tosi hienolta. Mitäs tuollaisesta Polaroid 600SE kamerasta joutuisi maksamaan. Ihan mielenkiinnosta kyselen. Olen Agfa Click/Clack ostoksilla ollut ja tämähän olisi selkeästi vaihtoehto sille.

16. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Joo, enhän minä näistä Polaroidkameroista tiedä muuta kuin mitä netti ja Flickr tarjoaa. Mutta jostain syystä olen tähän malliin tykästynyt. Hintapyyntö kamerasta standardilinssillä 127mm on 300 euroa, mikä mielestäni vaikuttaa asialliselta.

Tällä Kameralaukussa on myös myyty yksi samaan hintaan: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,44604.0.html

17. Vs: Polaroid 600SE

Sivuhuomio:

Mainitsemani Polan nega/posafilmit ovat mv-tavaraa, eikä siitä nyt niin monta vuotta ole kun Suomessakin myytiin niistä varastoja pois studioille, jotka olivat niitä käyttänet. Jos niitä on säilytetty oikein, ei mv-filkka happane niin nopeasti.

18. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kiitos neuvoista ja kommenteista!
    Kaupat toteutuivat.

19. Vs: Polaroid 600SE

Lämmittelen tässä wanhaa ketjua. Sain eilen käsiini yllä Besterin linkkaaman kaltaisen Polaroid OneStep muovikompuran. Se näyttäisi syövän Polaroid 600 koon kasetteja.

Vehkeestä ei oikein saa selvää onko se toimintakykyinen. Paristo lieneekin filmipaketissa mukana. Eli jostain pitäisi nyt saada toimiva 600-koon polaroid paketti että pääsisi testaamaan ennen kuin alkaa tilailemaan Impossible projectilta isompia pumpseja. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.

20. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Jep, paristo on filmikasetissa ja tämä antaa virtaa myös salamalle, joten kamera ei reagoi mihinkään ilman kasettia.

Toimivuuden voi testata tyhjällä kasetilla. Kokeilin äsken laittamalla tyhjään kasettiin takaisin yhden ottamani testikuvan. Kasetti kameraan (SX-70) ja nätisti sylkäisi kuvan ulos. Eiköhän toimi myös OneStepillä. Kasetti on Impossible PX 600 UV+.

Jos haluat testata, voidaan esim. juoda kahvit jossain Helsingin keskustassa duunin jälkeen ensi viikolla.