Äidin vanhojen kuvien ja instagrammin innoittamana on tehnyt vähän mieli ostaa räpelöitäväksi tollainen vanha polaroid -kamera. Niitä näyttäis saavan ympäri nettiä aika halvallakin ja ilmeisesti niihin myydään edelleen tarpeita. Ikinä en oo sellasta käyttänyt niin ajattelin, että onkohan täällä joku joka on. Millastakohan tuota kannattaisi edes lähteä hakemaan ja mitä sellaisen kanssa kannattaa huomioida?
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Osta vaikka tämä klassikko, siihen saa tuoretta filmiä tilattua Impossible Projectilta: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,78210.0.html
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Tai multa halvempi, parin kympin rutku. Oisko toi sitten sellanen 600 sarjalainen http://farm9.staticflickr.com/8101/8562730262_4fc69570c8_z.jpg
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? eikös tuohon 1000-malliin mene sx70-filmi? ainakin muistelisin että oli eri kuin 600-mallit. muuten hyvin samantyyppinen laite, mitä nyt salama on irrallinen (jos ylipäätään on tallessa) eikä kääntyvässa luukussa.
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Itse ostaisin tuon SX:n mukavan kompakti (kyllä, olen omistanut ko. mallin) ja Impossible on ilmeisesti saanut viimeisimmän version filkastaan aikasta hyväksi, vähän harmittaa että tuli myytyä..
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Aloittelijan polaroid-info kiinnostais itteäki. Juurikaan mitään kun en aiheesta tiedä. Onko eri filmiä syöviä kameroita paljonkin? Ja minkä tyyppisiä filmejä valmistetaan vielä?
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? (Kun ihminen kysyy, mitä pitäisi ottaa huomioon, eli on tietämätön, on täysin moraalitonta vastaamisen sijaan alkaa myydä omaa tavaraa, josta haluaa päästä eroon.)
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Eka juttu ainakin on että saako haviteltuun laitteeseen materiaalia. Esimerkiksi Fuiji valmistaa vielä paria tyyppiä. Ehkä hauskimman näköiset laitteet ovat paljekameroita. Futuristisimmat ovat nuo kasaan painuvat Polaroidin huippumallit. Halvimpia on varmaan kokomuoviset peruskamerat. Itse kameroiden lisäksi markkinoilla on myös keskikoon kameroita, joihin saa polaroid perän. Keskari on toimiva ratkaisu silloin, jos tavoittelee järkkäriä. Niillä voi kuvata myös filmille ja mahdollisesti niihin saa myös digiperän. Nuo eivät välttämättä hyödynnä koko polaroid kuvan pinta-alaa (esim 6x6 ym.). Keskari ei ole välttämättä edes kallis. jk
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? joo kyllä kristillinen moraali kosketti sen verran että taidankin ostaa filkkaa impossiplesta ja kuvailla tuolla ite,
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Kyllä kai tätä kannattaa sen filmimateriaalin suunnasta lähestyä. -Haluaako Impossiblen filmejä ja kuviin heidän filmien, miten sitä nyt kuvialisi, "persoonallista lookkia"? Silloin siis SX-70 yhteensopiva kamera. -Fujin pakkafilmit FP-100c FP-3000B. Sopii esim noi 100 - 400 -series "folding pack camerat" ja monet muut. Tasaista laatua. -Komas "helppo ja halpa", mutta aika vähekystty, on Fuji Instax. Jos haluaa vain jonkun pikakuvakameran, niin tämä on ihan ok vaihtoehto. Kamerat on aika lelun oloisia ja ruutukoko on pieni. Näitäkin on kahta kokoa pientä ja vielä pienempää. Instax wide ja Instax mini. Tietoa kameroista ja eri filmityypeistä. http://www.rwhirled.com/landlist/landdcam.htm#top Huomaa että muita filmejä ei oikeastaan enää uutena saa, kuin fujin pakkafilmiä ja imossiblen sx-70:tä. Fujin pikafilmituotteet: http://www.fujifilm.com/products/film_c ... t/#See_All"]http://www.fujifilm.com/products/film_camera/instant/#See_All
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Nimenomaan. Mulla on itselläni Kodakin EK6 kamera ja siihen ei saa filmiä (ei ole tehty vuosikymmeniin), kuin eBaystä suht' kalliilla eli kaikki Kodakin EK mallit, jotka käyttävät instant filmiä, kannattaa jättää rauhaan. Paras tapa on katsoa mielestäni juuri tuolta Impossiblen sivuilta tai Fujilta, että mitä filmiä niillä on tarjota ja sen mukaan alkaa metsästää kameraa. Huomasin muuten viikonloppuna, että MV-Kuvalla Helsingissä Malmilla on myytävänä Impossiblen mv- ja väripolaroid filmiä. Hinnasta en tiedä, enkä muista nyt mallejakaan. Veikkaisin, että aika hinnakasta.
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Sekä nämä: - Impossible Project Image/Spectra PZ-filmiä - Impossible Project PQ 8x10
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Kuten jo todettiin, filmien saatavuus ja ominaisuudet määräävät, millainen kamera kannattaa hankkia. Vaihtoehtoja on todellakin kolme: 1. Impossiblen filmit. PX70, PX680 ja PZ680 ovat värifilmejä, ensimmäinen SX-70-kameroihin, toinen 600-sarjan kameroihin, kolmas isomman ruutukoon Spectra/Image-kameroihin. Kaikkiin kameroihin on myös "mustavalko"filmi Silver Shade PX600, jonka sävy vaihtelee haaleankeltaisesta oikeasti mustavalkoiseen. Nämä ovat ns. integraalifilmejä, eli kuva tulee kokonaisena kamerasta ulos. Aiemmin kaikki Impossiblen filmit olivat valoherkkiä hetken kamerasta tultuaan, joten ulkona tai kirkkaassa valossa kuvaaminen oli lähes mahdotonta. Filmi ylivalottui sattumanvaraisesti ainakin alareunasta (joka tulee ensiksi päivänvaloon), ellei onnistunut jotenkin peittämään ruutua heti, kun se tuli ulos kamerasta. Nykyinen "Color Protection" -filmi ei ole läheskään niin herkkää. Täysin valotiivis sekään ei vielä ole. Mustavalkofilmi on edelleen valolle arkaa heti kuvaamisen jälkeen. Lisäksi filmin säilyvyyden kanssa on niin ja näin. Laatu ei todellakaan ole tasaista. Filmit maksavat vähintään reilut 2 euroa / ruutu. Esim. Telefoto Hgi:ssä myy nyt Impossiblea 25 eurolla / paketti, mutta en tiedä, onko filmi aiempaa versiota, ei "Color Protectionia". Jos on, tulokset ovat vielä arvaamattomampia. Pikafilmit – Telefoto Parhaimmillaan Impossiblen filmit tekevät hyvää jälkeä. Mutta omituisuuksiin täytyy tottua ja karvaisiin pettymyksiin varautua. Lisäksi SX-70-kameroihin tarkoitettu PX70 on herkkyydeltään ISO 125 (epäilen, että se on oikeasti herkempääkin), joten jos unohtaa säätää valotusta, ruutu ylivalottuu melko varmasti. Alkuperäisen SX-70-filmin herkkyys oli 100. Tämä on kuitenkin nykyään ainoa tapa käyttää SX-70:ä, joka todellakin on hieno kameraklassikko. Vanhentuneita Polaroidin materiaaleja lojuu vielä maailmalla, mutta ne ovat joko naurettavan kalliita tai liian pahoin vanhentuneita. Viimeiset valmistetut pakat ovat menneet vanhoiksi vuonna 2009. Itse olen vielä aivan äsken kuvannut 2004 vanhentunutta filmiä. Se on jo aivan keltaista ja kontrastitonta, mutta toimii siis periaatteessa, tulee jonkinlainen kuva. Myös patterit voivat vanhoissa filmeissä olla vanhentuneita. 600-sarjan kameroita on maailma täynnä, eikä sellaisesta kannata maksaa muutamaa euroa enempää. Malleissa on eroja, mutta ei paljon. 90-luvulla valmistetut One-mallit ovat hyviä. Jalustaruuvin paikka esim. on harvinaisuus, mutta joissakin Polaroid One -malleissa se on. Poikkeus on SLR600, joka on käytännössä SX-70, joka käyttää 600-filmiä. 2. Fujin Instax-filmit. Fujin integraalifilmi on siitä erikoinen, että se valotetaan taustapuolelta, mistä syystä kameroissa ei tarvita peiliä. Kokoja on kaksi, luottokortin kokoinen Mini ja Spectra/Image-ruudun kokoinen Wide. Filmit ovat huippuhyviä, ISO 800, värit täysin priimaa, ei mitään sellaista kuin Impossiblen kokeellisessa materiaalissa. Kamerat taas ovat masentavia surkeita. Ilmeisesti uudehko Mini-koon kamera 50S on vähän parempi? Itse myin pois oman Wide-formaatin 210-mallini (sen osti joku, joka halusi kuvata sillä häissä...). Ongelmana on täydellinen kontrollin puute. Kamerat eivät esim. mitenkään käytä hyväkseen filmin herkkyyttä. Instax Miniä voi kuvata myös Lomographyn Diana F+:lla, jos hankkii siihen (ylihinnoitellun) Instax-perän. Itse olen sitä mieltä, että se onkin järkevin tapa valottaa Instaxia. Mutta ehkä Fujin laitteillakin oppisia temppuilemaan niin, että kuvaaminen olisi hauskaa. Tuntuu siltä, että Fuji markkinoi Instaxia lähinnä lapsille (saatavana on myös mm. Hello Kitty- ja Disney-reunuksisia filmejä) tai bilekameraksi aikuisille. Hyvänä puolena on filmin helppo saatavuus. Maksaa noin euron/ruutu. Netistä tilaamalla voi päästä johonkin 60 senttiin / ruutu. 3. Fujin pakkafilmit FP-100C ja FP-3000B. Ensin mainittu on värifilmi, ISO 100, jälkimmäinen mustavalkoinen, ISO 3200. Tämä on minusta ehdottomasti hauskin pikafilmikuvaamisen tapa. Filmi on priimaa, ja sitä saa helposti. Maksaa vähintään euron / ruutu. Halvimmillaan olen tainnut tilata ulkomailta noin 1,2 euroa ruutu. Mustavalkofilmistä jää käteen paperinegatiivi, jonka voi skannata. Siinä on yleensä enemmän informaatiota kuin positiivissa. Värifilmistä taas saa hienon ison koon negatiivin, jos poistaa taustan mustan värin kloriitilla. Sen voi sitten skannata, tai siitä voi tehdä vaikka pinnakkaisvedoksia mv-paperille. Myös tätä "peel-apart"-pakkafilmiä (tai "type 100") käyttäviä kameroita on maailma täynnä, mutta suurin osa on 60-luvulta, joten toimivuudessa on vaihtelua. Automaattivalotuksella varustetuissa (eli useimmissa) malleissa ongelmana voi olla, että valosensori on liian herkkä, ruudut alivalottuvat, ellei tee temppuja. Myös pattereita voi olla vaikea saada, mutta kamerat voi helposti modata käyttämään AAA-paristoja. Malleja on vaikka kuinka paljon. Paras automaattimalli on malli Automatic 100. Lisäksi on muutama kallis ja harvinainen manuaalimalli, kuten 180, ja esim. Polaroid 600SE, pakkafilmikameroiden kuningas, Mamiyan valmistama studiokamera. Myös moniin keskikoon studiokameroihin saa Polaroid-perän, johon Fujin filmi käy. Polaroidin malleja voi ihmetellä tällä muutenkin erittäin suositeltavalla sivustolla: The Option-al Landlist Vanhat Polaroidin pakkafilmit kestävät vanhentumista paremmin kuin integraalifilmit. Itse olen kuvannut 10 vuotta vanhaa filmiä varsin hauskoin tuloksin. Tuoreempi (2009 vanhentunut) Polaroidin värifilmi 669 alkaa olla eBayssa varsin kallista. Vanhoja filmityyppejä on paljon, mm. 108 ja 679 (väri) sekä 664 (mv). Mustavalkofilmiä saa halvemmalla, mutta se ei vanhennu yhtä mielenkiintoisesti, kontrasti vähenee vain. Aiemmin Fujilla oli myös 100 ASAn mv-filmi FP-100B, mutta se lopetettiin pari vuotta sitten. Harrastajat pelkäävät koko ajan, että Fuji lopettaa loputkin pakkafilminsä, mutta toistaiseksi niitä valmistetaan.
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Hei, joku viitsii puhua järkeä polaroid-keskustelussa! Fujin tuotteet todellakin _toimivat_ ja ovat yhä valmistuksessa ja saatavilla ilman muttia. Varsinkin Instax on todella mainio systeemi, ehkä kamerat ovat vähän rumia, mutta toimivia ja jälki on todella hyvää ja säilyvää. Väritkin mitä mainioimmat. Suosittelen! Pyyhi päästäsi sana Polaroid ja korvaa se sanalla instant film tai instant camera, niin pääset elämässä eteenpäin (Jos haluaa tosi kuuleja kameravekottimia niin sitten toki Fujiroid-pakkafilmiä käyttävä Land-camera, niin hyvä malli kuin mihin rahkeet riittää, on valinta!)
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? http://www.bhphotovideo.com/c/product/515984-REG/Holga_159120_Holga_Polaroid_Instant_Film.html
Vs: polaroid -kamera, mitäköhän tuota pitäisi huomioida? Kiitos mahtavista vastauksista! Kun kokemusta tuntuu löytyvän, niin mikäköhän tuollasen polaroidkameran kestävyys on? Ts. uskaltaako tuota ostaa huutonetistä käytettyä vai onko se tod. näk. täysin käyttökelvoton?