Ollaan nyt pariin kertaan käyty veneillä ajelemassa niin että on ollut kamerat mukana. Erototen videota kuvatessa on tullut kaivattua jotain jalustaan tai clampiin kiinnitettävää vakainta, jolla saisi horisontin pysymään suunnilleen oikeassa tasossa. Kyllähän se varmasti auttaisi myös ihan oikeita kuviakin ottaessa jos on keliä ja keikutusta enemmän. Onko kukaan törmännyt vastaavanlaiseen tekeleeseen? Kiinnostaisi löytää jokin halpa ja mahdollisesti myös itsetehtävissä oleva palikka helpottamaan kuvausta. Mielessä on pyörinyt monenlaista kiikkua, telinettä ja viimeisimpänä jokin laakeroitu kehto jonka alapäässä olisi paino ja toisessa päässä kamera. Auttakee, kertokaa jos olette itse törmännyt vastaavaan ongelmaan ja antakaa lisää ideoita ja ehdotuksia! Kiitos!
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Ei kai kameralla nyt niin kauheasti väliä oo. Kaikkea pienen ja kevyen kypäräkameran ja digijärkkärin ja telezoomin väliltä.. Nikon D70, D90, pieni hd digivideokamera ja Contour GPS kypäräkamera universal mountilla. Kakkuloina järkkäreissä 18-70/3.5-4.5 ja 70-210/2.8 Juu, on googlailtu kyllä joo. Mutta aattelin kysellä silti vähän apuja jos joku olisi saanut tuollaisen stedycamin kiinnitettyä fiksusti jalustaan tai superclampiin. Kiitos vaan suuresti avusta
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Steadicamin idea on ikäänkuin siinä että kuvaaja on osa "mekanismia", ei steadicamia voi mihinkään laittaa "kiinni" ja saada hyvää jälkeä aikaiseksi. En muutenkaan suosittele että veneeseen kiinnitellään mitään kiinteästi, tulee aika kovat rasitukset jos vene hakkaa allokossa, siinä on kamera pian palasina. Toinen ammattilaisratkaisu steadicamin lisäksi on gyroskooppi. (Maksaa paljon, vaikea käyttää, esim. Kenyon Gyro -Home Page ) Stillikuvia kuvatessa taas on parasta että yrittää seisoa rennosti veneessä nojaamatta mihinkään ja kuvata PALJON jotta saisi käyttökelposia ruutuja. Vakain objektiivissa tuntuu lisäävän täysin teräävien ruutujen määrää hitusen.
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Nuo steadit on sen verran kiikkeriä tapauksia että stillikameran massalla ei niistä ole ihan hirveästi apua. Lisämassa sitten taas tekee liikkumisesta vähän hankalaa enkä todellakaan lähtisi itse steadin kanssa koikkelehtimaan sen verran keinuvassa veneessä että tollaisesta olisi oikeasti merkittävää hyötyä. Vakaajallisesta lasista lähtisin itse vaan etenemään, samat ongelmat on kuitenkin ollut kiikareidenkin kanssa jo vuosikymmeniä eikä niihinkään juuri mitään kummempaa ole, canonilla on ne jotkut vakaajalliset, yleensä pitää vaan opetella pitämään kiinni vakaammin.
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Kannattaisikohan kysyä Suomesta onko pieniä gyroja vuokrattavissa ? Tosin P. Mutasen elokuvakonepajalta en vuokrahinnastosta niitä löytänyt mutta muitakin paikkoja on. Joka tapauksessa tämä on hyvä artikkeli lukea. Tässä tapauksessa erityisesti kohta 3: Nikon VR explained
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Seurailin kerran, kuinka ammattimies toimii. Kaveri elätti itsensä kuvaamalla purjehduskilpailuja yms. Veikko ajoi pienellä kumiveneellä veneitten vierellä, seisoi veneessä nojaten keulasta vyölleen kiinnitettyyn köyteen ja vakaajallinen 60-200 kiinni. Aika terävää jälkeä sai aikaan ilman muita lisävarusteita.
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Nyt lienee kuitenkin kysymys enimmäkseen videokuvauksesta. Vai oliko siitä kyse tuossa sinunkin esimerkissäsi?
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Itse olen huomannut että iso ja ruma ruumiini toimii hyvin -varsinkin kaikenlaisia korkeampitajuuksisia resonansseja lieventävästi veneessä - mitä jämäkämpi jalusta, sitä huonompaa usein kuva. Pikkukamroille on jopa hernepussi usein parempi. Itse olen tehnyt eri täytteillä täytettyjä "hernepusseja". Myös useiden laitteiden kuvanvakaaja jopa huonontaa kuvaa. Varsinkin perämoottoriveneessä, jota ajetaan pienillä kierrosluvuilla. Tärinä on sellaista että kuvanvakautusmekaniikka "menee" sekaisin ja aiheuttaa vain lisää vapinaa liikkuvaan kuvaan. Videosta tulee usein suorastaan kelvotonta. Isommissa liikkeissä nuo vakaajat toimivat "joskus". Itse kytken ne usein pois päältä - kuitenkin jo rannassa. Horisontin ja muun ongelmallisuuden kanssa auttaa kuvaamiskokemus - sen oppii handlaaman harjoittelulla aina paremmin ja paremmin. Jos oppii - itsellä on vielä opittavaa paljon ... Mutta kamera on usein handussa - se ei ole helppoa - ohjata venhoa ja kuvata parilla kameralla vuoroonperään. Videota ja "stillejä" (herkullisia nuotiolla paistettuina - vähän suolaa vain niin avot). Merivesi ei ole kameroille oikein terveellistä. Sen huomasin kuvatessani kerran Atlantilla videoita delfiineistä (siellä on suolaa niin paljon enemmän kuin esim. omassa murtovesialtaassamme, Itämeressä). Kamerat on usein hyvä suojata, jotenkin - pärskeiltä... "Stillejä" kuvailen myös yleensä ilman vakaajaoptiikkaa - päivisin on niin KAMALASTI (kesäisin) valoa merellä, että lyhyet suljinajat skulaavat jepulis. Tsori, jos oli hieman sekavaa - mä en nyt vaan jaksa paremmin ... edit : tosiaan : anteeksi kovasti paljon.
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Vatiin vettä, siihen tasainen kelluva taso, esim. puhallettava kelluke ja sen päälle kamera. Tarpeeksi pieni aukko, manuaalivalotus ja -tarkennus. Kaukolaukaisin ja sarjatulta 8 kuv/sek, kyllä jossakin on horisontti on suorassa. En ole kokeillut, enkä kokeile, mutta uskoisin tuon toimivan. T Jukka
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Videon kanssa olet kusessa. Varmaan joku mieletön steadycam / cyro rigi -joka maksaa pikkuISONbusterin verran - ja alle paatti joka ei pienessä aallokossa täräjä. Kokeile vaikka viikkaria. ;P Stillit nopeilla ajoilla, hyvällä af:lla varustetulla setillä ja kamera tavallisesti kourassa ilman jalustoja. Näin itse onnistuin ja näin näyttää tekevät myös america's cupin kuvaajat yms.
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Mulla on Leitzin pieni kolmijalka rintatukena, Hyvin pysyy sekä kino että hasseli nyppysissä , kroppa vaimentaa kaikki tärinät. On toiminut niin lentokoneessa avoimesta ikkunasta kuvattaessa että aika nopeassa moottoriveneessä, kunhan kuvaaja vaan säilyttää tasapainonsa.
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Silikonista voi muovailla rinnuksillensa vaikka parin metrin laiturin - siihen mahtuu kaikki pröystä hasselit ja laikan vesselitkin .... Seksikästäkin ... ehkä ... Tai typerää ?
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Ajatus: Kelkka johon kamera kiinnitetään pitää olla ripusteinen (yksi tanko ristinivelessä, ei pallo, että akseli ei kierry) ja painava kelkka, jotta liikkeet olisi hitaampia, siten kallistus/kulma on aina horisontti. Luulisi, että liikkeitä pitäisi silti hidastaa jollakin gyroskoopin tapaisella, kelkan alaosaan kiinnitettynä, että tärähdykset/nopeat liikkeet ei pahasti haittaisi ja kenties jokin muukin vaimennin on välttämätön.. Kelkan alaosa voi laahata jotakin pintaa pitkin, nestejarru tms. Kallis tuokin on rakentaa ja oikea suunnittelu edellyttää teknistä osaamista, varsinkin jos laitteen teettäisi, pitää kuvien olla ymmärrettäviä valmistajalle.
Vs: Veneiden kuvaus veneestä Tolla Sakella ei sitten ole mielessä kun pillu ja tissit, kasvaisit aikuiseksi...