Pläräsin saittia läpi filmin säilytykseen liittyvien viestien osalta, ja yhtä mieltä tuntuu kaikki olevan filmin, varsinkin mv-filmin osalta. Pakkaseen vaan. Polaroidista mielipiteet vaihtelee kovin...Fujista nyt kyse, pakkaseen vai ei? Internetin ihmeellisestä maailmasta löysin pitkäaikaiseen säilytykseen suosituksen +10-0c, lyhytaikainen +10-+14c. Fujin sivuilla ei ainakaan virallisesti mitään kommenttia pakastamisesta. Kokemusta säilymisestä tai pilaantumisesta?
Vs: Polan säilytys Keni olis varmaan paras vastaamaan tähän. Itse olen pakastanutkin, Fuji FP100c45, pitkiä aikoja pakkasessa (vuosia). Vaakasäilytys (lappeellaan). Pakkasesta jääkaappiin hitaasti sulamaan (pari päivää ainakin). Sieltä huoneenlämpöön tunti pari ja käyttöön. Tällä on toimineet hyvinkin vanhat tuoreena pakastetut filkat. Edit: lisäksi pakkaan pakastettavat filkkapaketit aina yksittäin (isot koot) minigrip pusseihin jossa ovat huoneenlämpoon saakka. Avaan siis pussin vasta kun filkka on huoneenlämmössä.
Vs: Polan säilytys pakastettavien filmien määrä varmaan lisääntyy kun tuotanto ja myyntipaikat vähenee. Nettikaupan myötä yhä harvempi taitaa käydä tarvittaessa kivijalkakaupassa ostamassa purkin silloin, toisen tällöin, tarpeen mukaan. Sääli sinänsä. Tänään minigrip kaupan kautta pakastelemaan...
Vs: Polan säilytys Polaroidin oikeaoppinen säilytystapa on jääkaapissa, paketit vaakatasossa. Avatut paketit tiiviissä Minigrip-pussissa jääkaapissa. Itse en lähtisi pakastamaan Polaroidin enkä Fujin pikafilmejä. Polaroidin paketeissa on selkeä varoitusteksti: ”Do not freeze”. Fujin paketeissa ei muistaaksni ole vastaavaa varoitusta. Fujin ohjeissa sanotaan että pitkäaikainen säilytys tapahtuu jääkaapissa, pakastinta ei mainita. Yleisesti maailmalla neuvotaan että polaroidfilmiä ei pidä pakastaa. Polaroid-filmit säilyvät ihmeen hyvin, itselläni jääkaapissa Polaroid 55 -filmiä joiden päiväys on parasta-ennen-2007, eli jo 8 vuotta vanhentunutta filmiä, ja nämä toimivat edelleen täysin ongelmitta. Tuttu ruotsalainen polaroidammattilainen kävi äskettäin läpi omia Polaroid-filmejään (joukossa mm. parasta-ennen-2004 -paketteja), valotti yhden laakan jokaisesta paketista. Kaikki toimivat kuulemma ongelmitta. Ainastaan kerran olen törmännyt ei-toimivaan Polaroid-filmiin. Kyseessä oli Polaroid 54 -paketti, jonka ostin edullisesti kun säilytystavasta ei ollut tietoa. Ilmiselvästi oli lämmössä säilytetty, sillä kehitysnesteet olivat täysin kuivuneet. Jostain olen lukenut että joku on kuvannut kuivuneita polaroideja ja kehittänyt ne perinteisesti eli altaassa.
Vs: Polan säilytys Viimeksi joulun aikaan kuvailin pakastettua 4/1994 exp. Fuji FP100C45 filkkaa 3 pakettia. Jokainen lappu toimi niinkuin pitääkin. Vanhin erä pakkasesta oli viime kesänä Polaroid 559 lappuja exp. 6/1984, niissä oli värien haalistumista ja kemia ei levinnyt aivan reunoille saakka... kuvat kuitenkin tuli.
Vs: Polan säilytys Juu, ainahan voi tehdä kuten itse katsoo parhaaksi. Pakastamiseen liittyy kuitenkin selkeitä riskejä eikä sitä siksi suositella. Kehite ei ole tarkoitettu pakastettavaksi ja voi reagoida siihen. Lisäksi on riski että filmin melko tiukat kehityspussit avautuvat ennenaikaisesti koska nissä oleva kehiteneste laajenee/supistuu pakastaessa/sulattaessa, ja silloinhan koko homma menee ns. reisille.
Vs: Polan säilytys Keni on oikeassa. Pakastamista en suosittele muille Jääkaapissakin säilyy ihan kiitettävän hyvin.
Vs: Polan säilytys Polakan kehityskemikaalit ovat emulsioon leivottuna, joten ainoa riski kai lienee laajentuminen ja sen mukana emulsion pienet murtumat. Kokeilemalla tosiaan selviää materiaalikohtaisesti, miten paha ongelma, jos sitä edes esiintyy. Itse olen pakastanut ja käyttänyt myöhemmin ilman mitään suurempia ongelmia, mutta en myöskään ole syynännyt kuvaa siltä osin kovin tarkkaan. Reunoista on tarttunut minullakin, mutta ei sekään välttämättä johdu siitä ylimääräisestä pakastamisesta.
Vs: Polan säilytys Tapsalta olen ostellutkin jokusen pakan, ja toimineet on hienosti, pl muutamia reuna-alojen paikkoja joihin "mäski" ei ole päässyt vaikuttamaan muutamassa kuvassa. Ne menee taiteellisuuden piikkiin ja ihan positiivisessa merkityksessä. Näissäkin pakoissa parasta ennen viime vuosituhannella. Molemmat säilytystavat näyttäisivät toimivan, toinen pienellä riskillä. Varman päälle jos pelaa niin kylmään jääkaappiin. Tarkoitukseni on ottaa merkittävä (itselle mitattuna) polaa varastoon, näissä vielä käyttöaikaa jäljellä. "sijoitus" tietysti turvattava parhaan mukaan. Kiitoksia teille kokemusten jakamisesta!
Vs: Polan säilytys Polaroidin ja Fujin pakka- tai laakafilmeissä kehitysneste ei ole leivottu mihinkään, vaan löytyy kahdesta pienestä pussista filmikuoren sisältä. Tämä aine saattaa pakastaessa reagoida tai turvota siten että pussit vahingoittuvat. Itse nega- tai posaliuskat tuskin reagoivat mitenkään.
Vs: Polan säilytys Onko tietoa vai mutua? Näitä instant-filmejä on toteutettu kymmenillä eri tekniikoilla riippuen filmityypistä, mutta yleisin Polaroidin käyttämä on sisältänyt filmiin diffuusisti mankeloitavan alkaligeelin, joka toimii ensisijaisesti kiihdyttimenä. Veikkaan edelleenkin, että suurin osa tarvittavista kemikaaleista on valmiiksi siinä "sandwich"-rakenteessa.
Vs: Polan säilytys Olkoon kehitettä, kiihdytingeeliä tai aktivointiaineita, mutta kyseinen neste on kuitenkin se kriittinen osa instantfilmistä, se joka vanhetessaan kovettuu, ja joka voi aiheuttaa ongelmia jos pakastaa. Tästä oli ketjussa kyse, ei nippelitiedosta mitä ainetta tämä neste on. Polaroid 55 -filmissä nega on täysin puhdas nega ja posakuvakin on pelkkä valkoinen paperi ennen kuin kehite on levittäytynyt filmipinnalle. Joka tapauksessa neste käynnistää kehityksen, joten itse kutsun sitä kehitteeksi. Aina kun avaan esim. Polaroid 55 -filmipaketin minulla on tapana kevyesti tunnustella näitä kehitepussukoita. Pehmeä pussi tarkoittaa nestemäistä kehitettä eli toimivaa filmiä. Kova pussi tarkoittaa kovettunutta kehitettä eli roskiskamaa. Pakkafilmiä ei pääse samalla tavalla tunnustelemaan kun ovat kerättynä pakan sisällä, mutta vastaavia pussukoita sielläkin on. Jurmossa olen todennut että pakkafilmin kehitys vaikeutuu viileässä säässä, kehite jäykistyy ja leviää epätasaisesti filmipinnalle. Ratkaisu on pitää filmikasettia koko ajan lämmössä kehon lähellä, kasetti kiinni kameraan vasta kun kuva otetaan. Kehittäessä tietenkin kuva myös lämpöön lähelle kehoa.