Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pokkari Timelapsetuouhuihin.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jazmanaut, 16 Helmikuu 2012.

  1. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Moi

    Olen puuhastellut toisinaan timelapseja canonin 60D:llä, kun tarvitaan parempaa laatua ja objektiivikikkailuja, sekä canonin g5:llä. kun täytyy "unohtaa" kamera jonnekin pidemmäksi aikaa. G5 on muuten just optimaalinen, koska kuvanlaatu on vähintäänkin riittävä, kamera on tukevaa tekoa, menee nukkumaan kuvien välillä ja on nykyään halpa. Eli ei haittaa, vaikka sille jotain tapahtuisi. Ainoa vaan, että lyhin kuvaväli on minuutti ja maksimissaan se ottaa vain 100 kuvaa kerrallaan.

    Olisiko suosittaa edullista pokkaria, jossa olis rajoittamattomat sarjakuvausajat ja määrät?
     
  2. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Valitse sellainen Canon, jossa voi käyttää CHDK vakio-ohjelmiston laajennusta. Laajennus tuo monta muutakin mielenkiintoista lisäominaisuutta kameraan mm. liike- ja salamatunnistimen.

    jk
     
  3. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Täytyypä tutustua. Tattista!
     
  4. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Tuo on kyllä ominaisuus jota kameravalmistajat edes itse eivät useinkaan vaivaudu ilmoittamaan. Joistakin kameroista se siis löytyy vakiona vaikka sitä ei mistään spekseistä voisi päätelläkään.

    Lopputuote on ilmeisesti video? Siinä tapauksessa kannattaa katsoa videokameroidenkin tarjontaa, ja erityisesti videokameroissa taitaa olla noita lyhyitä intervalleja. Mulla on yksi Toshiban halpa (eikä järin laadukas) taskukokoinen HD-videokamera ja siinä intervalli on muistaakseni valinnainen 1, 3 tai 5 sekuntia.

    Nikonin liki 10 vuotta vanhassa 8mpix "pokkarissani" (coolpix 8800) lyhin väli on 30 sekuntia, ja akku loppuu ennen kuin kuvaraja (jos sellaista edes on) tulee vastaan.

    Joissakin Nokian kännyköissä, ainakin vähän vanhemmissa on firmiksessä intervallikuvaus hyvillä säädöillä. N82:lla olen aikoinaan sellaista käyttänyt.

    Androidiälypuhelimillehan saa intervallikuvaussoftia ladattua, ehkä iPhonellekin.

    Jos digikameraan saa sähköisen lankalaukaisimen niin on aika todennäköistä että sellaisen saa ostettua myös  intervalliajastimella. Tällähän ei ole mitään tekemistä kameran softan kanssa vaan laukaisin sisäisen ajastimensa avulla laukoo suljinta. Niissä on hyvin vapaat säädöt, alkaen sekunnista ja enimmillään kaiketi 99 tuntia tai muuta yhtä älytöntä. :)
     
  5. Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Ei edullinen :( mutta monipuolinen ratkaisu on myös Nikonin J1 tai V1.

    ; (J1)

    ;   (V1)

    Meillä pahasti aliarvioitu...
     
  6. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Nikonilla tuntuu olevan monessa kamerassa timelapse.

    Myös Pentax Q:ssa taitaa olla. Sekin lienee meillä aliarvioitu...
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Olen iPhonessa käyttänyt ohjelmaa jonka nimi on - kuinka yllättävää - TimeLapse. Tätä kannattaa kokeilla ennen kui ostaa sen uuden Nikon 1:n. Laatu ei tietenkään ole samaa, mutta tulee halvemmaksi :)
     
  8. Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Hei vaan.

    Kuten amerikassa sanotaan: "long time reader, first time writer".

    Haluaisin tietää miten tällaisia nk. "time lapse" videoita voi koota tietokoneella? Millaisella ohjelmalla? Eli tarkoitus olisi koota peräkkäisiä valokuvia videoksi. Google -haku antaa tulokseksi (nähdäkseni) lähinnä vähän eri tarkoituksiin soveltuvia ohjelmia kuten siihen kuinka tehdään superduperultrafuckingawesome slow motioneita valmiista videoista.

    Olen käyttänyt kuvien videoksi koostamiseen iphone -sovellusta. Se toimii hienosti mutta haluaisin myös "oikealla" kamerallani tehdä näitä pätkiä. Kamerassa ei moista toimintoa ole valmiiksi.

    Jos kysymys on typerä niin pahoittelen. Toivottavasti joku vaivautuu valottamaan asiaa mulle.

    Edit: jos vaihtoehtoja on paljonkin niin suositelkaa mahdollisimman yksinkertaista ohjelmaa. Tietokone ei meillä ole mikään ihan kovin tykki. En tarvitse juuri muita toimintoja kuin tämän kuvien koostamisen videoksi.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Pinnacle  ja Magix ovat olleet käytössä.  Eivät ilmaisia, mutta halpoja, kummallakin homma hoituu.

    Noissa lätkitään kuvat aikajanalle, ja määritetään, kuinka kauan mitäkin näytetään. Lopuksi sitten konvertoidaan juttu videotiedostoksi haluttuun tiedostomuotoon.
     
  10. Tobb

    Tobb

    34
    0
    0
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Mää olen timelapseja tehny windowsin movie makerilla kuvat ohjelmaan -> valitse kaikki kuvat -> määritä kuvan esitys pituus
    Helppoa ja halpaa :)
     
  11. Hyla

    Hyla Member

    224
    3
    18
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Jep, windows movie makeria käytetty täälläkin. Helppo ja halpa, tosin viimeksi kun käytin (XP:llä pari vuotta sitten) ei tukenut HD resoja. Nykyään macillä hoidan nuo lihtroom 3:ssa ja premiere elements. Vaihtoehtoja on paljon, itse olen tyytyväinen lightroomiin, se kun kumminkin löytyi jo ennestään ja videon laatu mun silmissä hyvä. On myös mukavaa kun melkein kaikki kuva/videohässäkät saa hoidettua samassa ohjelmassa.
     
  12. Tobb

    Tobb

    34
    0
    0
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Jep kumma kun en tuota lightroomia en ole muistanut ku semmonekin löytyy :) kiitti muistutuksesta
     
  13. Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Ai perhana, että ihan moviemakerilla ja lightroomilla onnistuu? Esim 24 tms kuvaa sekunnissa? Taisin mennä merta edemmäs kalaan.

    Edit: juu. Moviemakerissahan saakin ihan tommosta 25fps kamaa helposti tehtyä. Ainut mitä en keksinyt vielä, on se saako niiden kuvien näyttämisaikaa säädettyä muuten kuin yksi kuva kerrallaan? Menee vähän isotöiseks naputella kuva kerrallaan se 0,04 sekuntia :)
     
  14. Tobb

    Tobb

    34
    0
    0
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Muistaakseni se oli siellä ylhäällä joku painike tms jolla sai valittua kaikki

    Edit. Siis ainakin uudemmassa movie playerissa se hoituu noin, vanhemmasta en tiedä
     
  15. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    mahdollisesti siellä on valikoissa jokin default-säätö stillikuvan kestosta joka pitää muuttaa niin kaikki tuotavat stillikuvat ovat sitten siitä lähtien samalla kestolla.

    movie makerilla joskus tein hieman videota, mutta huomasin ettei siitä saa ulos pakkaamattomia videotiedostoja tai jollakin hyvälaatuisella pakkauksella. eli kuvanlaatu kärsii aina jonkin verran. tosin eipä tiedostotkaan ole sitten kooltaan kovin massiivisia. mutta priimaa tuolla ei saa aikaan jos tulee sellaiselle tarvetta.

    kuvasarjoista voi muodostaa videoita myös ilmaisella virtualdubilla. käyttöliittymä tosin ei ole sujuvin mahdollinen, vaan sellainen insinöörinäkökulmasta tehty. etuna kuitenkin se että pakkausmuodoissa on erittäin joustavat säädöt ja lisää ominaisuuksia ja kodekkeja voi ladata netistä (esim. ffmpeg-paketti muistaakseni). helposti tämän ohjelman kanssa tosiaan työ menee sellaiseen insinörttimäiseen nysväykseen. virtualdub ei varsinaisesti ole suunniteltu videon leikkaamiseen, joten siihen käyttöön se on hieman hankala. ennemminkin se on tarkoitettu juuri videoiden konvertointiin muodosta ja koosta toiseen. etuna myös se että ei vaadi asennusta vaan käynnistyy suoraan vaikka muistitikulta, joten ohjelmaa voi säilyttää aina mukana vaikka kameran muistikortilla.
     
  16. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Mites lightroomilla tehdään timelapseja?

    Itte oon duunannu ihan iMoviella ja nykyään Final Cutilla.
     
  17. tmu_la

    tmu_la

    57
    0
    0
    Vs: Pokkari Timelapsetuouhuihin.

    Quicktime Pro:lla onnistuu timelapset todella helposti. Ainakin mäkkiympäristössä, taitaa sen saman saada pc.koneeseenkin? Kunhan kuvat on numerojärjestyksessä niin File-valikosta vaan open image sequence ja sitten määrittää ruutujen nopeuden ja tallettaa/exporttaa haluamassaan muodossa. Helpoin ratkaisu mitä mä tiedän. QT Pro tosin maksaa parikymppiä mutta taitaa niitä löytyä jostain ilmaiseksikin..