Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Pokkareihin etsin takasin liike

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 20 Kesäkuu 2012.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Yritänpä listailla näitä etsin kameroita. Siis ei järjestelmäkameroita.

    -Canon PowerShot A1200
    -Canon PowerShot A1300
    -Canon G12
    -Canon G1 x
    -Casio Exilim EX-FH25
    -Fuji X10
    -Fuji X100
    -Leica V-Lux 2
    -Nikon Coolpix P510
    -Nikon Coolpix P7100
    -Panasonic DMC-FZ150
    -Panasonic DMC-FZ100
    -Panasonic DMC-FZ48
    -Panasonic DMC-FZ45
    -Panasonic DMC-FZ38
    -Sony Cyber-shot DSC-HX200V
     
  2. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu 2019
  3. Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Olin itse vuosikausia ilman pokkaria kun ei sopivaa löytynyt. Viimevuonna hankin Fujin X-100 malin, jossa etsin on kyllä erinomainen.

    Kamera silmällä on kyllä tukeva ja klassinen kuvausote, moneen tarkoitukseen kätevin. Ei kuitenkaan ainut. Itse ainakin kaipaan usein vähän matalampaa kuvakulmaa, varsinkin lapsia valokuvattaessa. Perinteinen TLR-kuvausote on siinä suhteessa kätevämpi, että näkökulma tulee alemmas ja vapisevia käsiään voi tukea omaan vatsaansa.

    Tuon fujin etsin täyttää omat kriteerini hyvälle silmän tasolle asettuvalle etsimelle, minusta olisi mahtavaa jos seuraavaksi joku uskaltaisi tuoda markkinoille kameran jossa olisi näyttö päällä ja neliskulmainen kuvasuhe.

    Onhan noissa monissa nykykameroissa kääntyviä näyttöjä, esim nexin näyttö kääntyy melkein pystyyn, mutta koska kuvasuhde on suorakaide niin pystykuvaa ottaessa ruutu onkin jo sitten ihan eri asennossa.
     
  4. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu 2019
  5. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Halpis pikkupokkareista Canon Powershot a1200 kamerassa on optinen tähtäin.

    jk
     
  6. Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Joo, nyt muistankin tuon tuotteen. Vaikka Rollei laatumerkki onkin, jostain syystä suhtauduin hieman epäilevästi kameran laatuun. Tuollaisen jos joku tekisi vähän paremmalla kuvanaadulla niin ostaisin kyllä. Ei tarvitsisi olla edes noin retron näköinen, kunhan olisi funktionaalinen.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Eikös se riitä, että laukaisijan sormi on siinä laukaisimen päällä etuseinässä, laukaisijan olis parempi seistä tukevasti maassa.
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    60-luvun lopulla mun eka järkkäri oli Petri:

    Tuossa laukaisin oli n.45 asteen kulmassa etuseinässä, en kokenut sitä paremmaksi enkä huonommaksi kuin yläpinnassakaan olevan laukaisimen.
    Aikoinaan, ainakin Konicassa, laukaisimen ympärillä oli rengas jonka sisällä itse laukaisin oli melko syvällä, tällaista painettiin sormen pään ja etummaisen nivelen välisellä "läskimällä" osalla, ja aina tuli tehtyä oikeaoppinen puristus laukaisu.
    Mekaaninen laukaisin edellytti myös pitempää liikettä.
    Oli ne kamerat ennen vaan hyviä ;D 
     
  9. Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Zoomaako noitten pokkareiden etsimet yleensä tai onko siellä joku liikkuva kehä?
    Mä ihmettelin, ku räpläsin jotain vanhaa pokkaria ja yritin tihrustaa sen optisesta etsimestä, että eihän siellä mikään liiku.
    Mitä sillä etsimellä tekee, kun ei se zoomin asennosta tiedä mitään?
     
  10. Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Kyllä ainakin 500-sarjan powershoteissa maisema lähenee ja kaikkoaa samaan tahtiin zoomin kaa.
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Pokkariin mittaetsin ja kinokoon kenno. Voisi tehdä samasta viritelmästä sitten kaksi rinnakkaismallia. Ekan 35mm/2 kiinteällä obiskalla ja toisen 25-50mm/4 zoomilla. Kyllä kauppa kävisi.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Tarkistin tuon Konica T3:n laukaisimen ratkaisun, ja onhan se laukaisin hieman ylempänä kuin sen ympärillä oleva rengas, mutta kamera laukesi muistaakseni vasta kun laukaisin oli jo selvästi renkaan pinnan alapuolella.
    Konica miehet voi kertoa varmemmin mikä on oikea tilanne, minun kokemuksista on jo n. 40 vuotta.
     
  13. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    +1
     
  14. laur1b

    laur1b Member

    302
    0
    16
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    No jo vain.
     
  15. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Olet liian optimistinen. Harva ostaisi manuaalitarkenteisia digikameroita.
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Mittaetsin zoomilla olisi kyllä riittävän erikoinen....
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Vaikka idea onkin minun, niin veikkaan, että se on liian erikoinen. :)

    Manuaalitarkenteinen digikamera ei sinänsä ole mikään mahdottomuus. Hyvä manuaalitarkennus on ihan kiva käyttää ja kiinnostaa varmaan ihmisiä.
     
  18. Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Tosi harvoin tulee käytettyä pokkarissa optista etsintä. Kameran näytön käyttäminen etsimenä on vaan paljon kätevämpää. Nuo pokkarien optiset etsimet ovat usein todella pieniä, eivät vastaa kovinkaan tarkasti kuvan todellista rajausta ja zoomia, eivät yleensä anna tietoa kuvaustilanteesta, esim. tarkennuksen onnistumisesta jne.
    Toki siitä näytöltä tähdätessä täytyy opetella tukemaan kameraa ihan eri tavalla kuin optisella etsimellä, mutta se on vain harjoittelu ja tottumis kysymys.

    Onneksi meillä on valinnan varaa, ja myös optisella etsimellä varustettuja pokkareita löytyy paljon niille, jotka sellaisen haluaa.
     
  19. Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Hitto kun sais mihin tahansa alle tonnin kameraan kunnollisen etsimen...
     
  20. Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Tosi on, jos vähänkään tosissaan aikoo pokkarilla ottaa kuvan, niin etukäteen ne asetukset täytyy plaseerata, katsoo millasessa ympäristössä, millasessa valossa ja mitä aihetta kuvaa, sen mukaan sitten. Mutta se tähtääminen ja sommittelu käy etsimellä helposti ja vakaata kuvaa tulee. Itse olen jo kolmena kesänä hauskuttanut feisbuukki-frendejä helikopteri-kuvilla parvekkeeltani. Täällä nääs joka kesä kiertää joku kuvauskopteri, tekee ylilennon samoja ympyröitä pyörimällä. Ne kuvaa ilmeisesti minuakin ja minä heitä takaisin.