Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pokkareihin etsin takasin liike

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 20 Kesäkuu 2012.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Siis kun ostin hätäpäissäni Pentax pokkarin ja muutaman kuvan otin sillä huomasin suuren ongelman olevan siinä että kuva tärähtää kun sitä yrittää pitää käsien varassa. Jos siinä olisi etsin voisi kameran tukea päähänsä ja saisi muutaman stopin pidemmän suljin ajan. Mä annoin sen kameran pojalleni. Oikeesti mä haluan että etsimet tulee takaisin pokkareihin.  Olen nyt päättänyt tehdä yhden miehen protestin kameravalmistajia kohtaan joilla ei etsintä löydy. Digitaalinenkin etsin käy jos sitä myöten kuvaus asento on kuten ennen vanhaan kamera silmän edessä.
     
  2. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu 2019
  3. Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    No mä liityn liikkeeseen, omasta iäkkäänpuoleisesta canonista etsin löytyy, pixeleitä tosin nirkosesti. Just tuon päähän tukemisen näkökantilta minäkin liputan. Tässä hemmetti vanhenee koko ajan.
     
  4. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Olen mukana.
     
  5. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Kyllä jokaisessa pokkarissa on etsin. Useimmiten se on iso, monta senttiä kanttiinsa ja sitä on vaikea olla huomaamatta laitteen takaseinässä. Kovin ikävää ja epätarkkaa olisi muuten tähtäillä kameralla.
     
  6. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Dokatkaa vähemmän niin tulee vakaammat handut.
    Etsin öögassa ja päähän nojauttaminen ovat horkkatutisijoiden hätäratkaisuja.
    En ole mukana tos liikkees (tosin yhteen pokkariin tein ulkoisen yläetsimen itse).
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Luulenpa että yhden miejhen liikkeessäsi on paljon ulkojäseniä, mitä nyt mvuori aina muuta jankuttaa. Ja Est :)

    Mainitsemasi tärähdysasian ja kuvausasennon lisäksi etsin auttaa jos on ikänäköä, ei tarvitse ottaa lukulaseja esille kuvaamista varten - digitaalisesta etsimestä voi selata valikkojakin. Ja onhan jopa parhaatkin näytöt kirkkaassa auringonvalossa aivan onnettomia.
     
  8. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu 2019
  9. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Tai hankkikaa se hieman kalliimpi digipokkarimalli - jossa on optinen kuvanvakautus.
    Ja silmälasit vanhoille kuvaajille nenälle ikänäköongelmiin.
    Kamalia ne pokkareiden läpilyöntifönsterit muutenkin- näyttävät muutaman millimetrin reijästä vääristyneen ja n. 65 % kuva-alasta kattavan suttuisen arpomissotkun.
    Ja vähemmän sitä brenkkua ennen kuvauspäivää !
    :D
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Löytyy, ja hyvä että niitä on. Jotkut kameravalmistajat sentäs asian ymmärtää.

    Ei tämä ollut mikään yksittäiseen merkkiin kohdistuva protesti vaan sille yleiselle käsitykselle että kamera yleensä edes tehdään ilman etsintä. Suljinaikoja ei taideta koskaan saada niin nopeaksi että käsien tärinä/heiluminen ei vaikuttaisi kuvaan, varsinkin jos kuvan laatu halutaan pitää hyvänä.

    Sivuhuomautuksena vielä tämmöinen havainto:
    Olen myös joskus miettinyt miksi ei kameran suljin ole etuseinässä. Eli kun sitä painetaan kamera heiluu eeteen taaksepäin eikä ylös alas kun nyt tapahtuu.
     
  11. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Tarkoitatko laukaisijaa etkä suljinta - kuitenkin ?

    Onhan se ollut aikoinaan monessakin kamerassa (laukaisija) etuseinässä.

    Vanha juttu.


    Ostakaa kalliimmat ja laadukkaammat pokkarit - joissa hyvä vakautus - ei haittaa pikku kätösten vapinat !
     
  12. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu 2019
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Mitä sitten? Etsin plus kuvanvakautus on joka tapauksessa se paras yhdistelmä tärähdysvaaran kannalta.

    Todella käytännöllistä kaivella lukulaseja esiin kun alkaa kuvata ;-)  Onnittelut sinne vaan, sinulla ei taida (vielä) olla ikänäköä.
     
  14. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
  15. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Onpas.
    Mulla on neljät eri klasit.
    Jokainen eri työtehtäviin.
    1) Kauas katsomiseen
    2) Näyttöpääte-etäisyydelle
    3) Hienomekaniikkatöihin (myös muita suurentavia välineitä) ja erityisen tarkkaan piirtämiseen.
    4) Erityis asioihin

    ________

    - Vapisematon vanhus
     
  16. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu 2019
  17. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu 2019
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Onpas.
    Mulla on neljät eri klasit.
    Jokainen eri työtehtäviin.
    1) Kauas katsomiseen
    2) Näyttöpääte-etäisyydelle
    3) Hienomekaniikkatöihin (myös muita suurentavia välineitä) ja erityisen tarkkaan piirtämiseen.
    4) Erityis asioihin

    ________

    - Vapisematon vanhus

    [/quote]

    Ja jos sinun kamerassa olisi etsin, niin voisit vaivatta kuvata niillä 1) kauas katsomis -laseilla, jotka päässä kenties kadulla ja muualla ulkomaailmassa kuljet. Ei tarvitsisi kuvaamista varten kaivaa esiin pokkarinräpeltämislaseja. Suora toiminta lisää katu-uskottavuutta ja on kätevää.
     
  19. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Optikon kanssa puhuin noista hiljattain. Eivät kelvanneet minulle. Mikään ei voita (toistaiseksi) täsmälleen oikeaan tehtävään valittuja apuvälineitä.
    "Yleisyys" ei ole samaa kuin laadukkuus.

    Tottakai klasit ovat riesa kuten kameratkin - mutta ne on vain kestettävä jos niitä joutuu (tai jostain syystä haluaa) käyttelemään.
     
  20. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Pokkareihin etsin takasin liike

    Ja jos sinun kamerassa olisi etsin, niin voisit vaivatta kuvata niillä 1) kauas katsomis -laseilla, jotka päässä kenties kadulla ja muualla ulkomaailmassa kuljet. Ei tarvitsisi kuvaamista varten kaivaa esiin pokkarinräpeltämislaseja. Suora toiminta lisää katu-uskottavuutta ja on kätevää.
    [/quote]
    __________________________________________
    __________________________________________
    __________________________________________

    Mulla on n. 50 kameraa joissa on "etsin".
    Hyvää päivänjatkoa - lähden valokuvaamaan !