Tuossa liimaus ja aina uusi paperi alle, niin liimma ei levinnyt taustaan. Sitten "jigissä" reunoja myöten paikalleen. Sitten pahvi päälle ja panaminen kauttaaltaan. Tuollaisella huokoisella velvia art paperilla, ei moneen kertaan asemoida, se tuntui jämähtävän aikalailla heti paikaleen. Liima ei myöskään roiskunut pitkin huonetta, (20cm levitys paikasta ei ollut tahmea), haju ei ole kaikkien miellyttävävin, jotta en suosittele asuin huoneessa tehtäväksi. Liimaa meni 1,5 (2)purkkia, eli operaatio maksoi 40€, eräällä kaupallisella taholla, +-9€ kpl ruiskuliimalla pohjustus = 162 + rahdit.
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Noita liimoja on 2 lajia, toinen tahmaa äkäisemmin kuin toinen. Muistikuva olisi että punainen tarttuu nopeasti. Arkistokelpoisuudestakin joskus luin jotain, mutta en enää muista mitä. (myöskään kaupallisten tahojen arkistokelpoisuuksiin ei voi suoraan luottaa)
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Mulla oli just tota punasta, ja jäi sellainen tuntu että ilman jigiä, en olisi onnistunut. Mulla on vielä mietintä myssyn alla laitanko jotkut kehykset, menen huomenna katsomaan mitä löytyy.
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Onko tuo ihan käsittelemätöntä koivuvaneria, mille epohjustit? Onnistuiko hyvin? Vaatiko jotain erillistä pölynpoistoa tuosta vanerin pinnasta yms.?
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Eipä noissa juuri pölyä ollut, tietysti pyyhin ensin, kun olin hiekkapaperilla pyyhkäissyt kulmia. Liimasin kuten ohjeessa luki että ensin vaakaan ja sitten vielä pystyyn koko pohjan alalta. Noi vanerin 6,5mm maksoi muuten 80€ 20kpl=4€ kappale. Vastaaville pohjustettuna paras saatu tarjous 28€ kpl. Se että pysyykö??? Nähdään tulevaisuudessa;-)
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Googlella löytyi vähän lisätietoa. Kyllä nuo molemmat (se heikompi ja tuo vahvempi) ovat käyneet läpi ainakin jotakin testejä: 3M Spray Adhesive's: 77, Photo Mount, Vac-U-Mount and Spray Mount have been tested by the Rochester Institute of Technology, Image Permanence Institute for pH and Photographic Activity. They are all pH neutral in the dry adhesive film state and pass the Photographic Activity Test for both color and black and white photographs. Those are the only two tests we are aware of that would indicate if a spray adhesive is suitable for mounting prints/photos. We should not reference "archival" but rather these tests. Pisimmillään joillakin on noista noin 30 vuoden käyttökokemusta ja kuvat ovat säilyneet ok (kyse muovipohjaisista mv-kuvista) - tosin nekin kuvat on liimattu spray-liimalla vain koska kuvien odotettu elinkaaren tarve on ollut lyhyt ja on pitänyt päästä nopeasti ja helpolla. Käsityönä tehtyä vedosta en tuolla liimaisi mutta printterin tuotosten kohdalla ei tarvitse miettiä kahdesti. Punaista löytyy kotoa ja sillä on onnistuneesti pohjusteltu RA-4 printtejä, ainakin 5 vuotta ovat pysyneet hyvinä.
Vs: Pohjustuksesta 3m photo mulla on kyseisellä liimalla mdf-levyille kiinnitettyjä kuvia vuodelta 2003. hyvin ovat pysyneet kiinni. tosin kuvat ovat ehkä vähän pienempiä, n. 20x30cm. muistaakseni tein vielä niin että laitoin viimeisten kuvien kohdalla liimaa hieman säästeliäämmin kun purnukka alkoi tyhjenemään, mutta en ole ongelmia noissa siltikään huomannut. jos en aivan väärin muista niin se toinen liima on tarkoitettu sellaiseen väliaikaiskäyttöön, että kuvat saa vielä revittyä pohjista irtikin. eli itse olen vältellyt sitä.
Vs: Pohjustuksesta 3m photo (Muuten varmaan kiva selostus, mutta ei tuo kyllä näytä yhtään otsikon lupaamalta kolmemetriseltä, vaan paljon pienemmältä.)
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Harvemmin digillä tehdään 3 metrin tulostuksia, vaatii filkkaa. Liekkö sanavirhe tullut aloittajalle...
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Tuo on kyllä merkki tuo 3M, mutta toisin kun tässä, niin kyseisen 3m merkin maalarinteippi, on lupauksesta huolimatta yli 3metriä pitkä
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Minua ei mitenkään kamalasti tuo askartelu kiinnosta, tarkoitukseni on saada näyttelyn pito kulut kohtuuliseksi. Tähän saakka pohjustus ja pohja kulut ilman työtä on ollut 112€ vs. teetettynä 504. Meinaan tehdä vielä lisää näyttelyitä, on sekin yksi mielenkiintoinen muoto touhuta.
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Mulla on ihan vastakkaisia kokemuksia tosta liimasta. Eli toi punakorkkinen: http://www.digipaper.fi/wulff/38113/index.php?pgnumb=96 Tein useampia 40x50 kuvia kapalevylle siten, että ruiskutin liimaa molempiin pintoihin. Sillä tavalla ristikkäin, kuten ohje käskee ja kumitelalla telasin kuvan pintaan kiinni, jonka jälkeen jätin vielä kahden levyn väliin puristuksiin pariksi päiväksi. Kuva tuntui tarttuvan hyvin kiinni. Kuvat siis oli vaan levyssä ilman kehyksiä ja paspista. Nyt kahden vuoden jälkeen jokaisen kuvan nurkat repsottavat ja kuva lähtee helposti irti vaan hieman nyppäsemällä. Analyysiä tehdessä huomio oli, että liima on kyllä vieläkin kiinni molemmissa pinnoissa, mutta se on muuttunut jauhemaiseksi, jolla ei ole mitään liimamaisia ominaisuuksia.
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Tulin juuri "pajalta" kastomasta miten oli onnistunut, ikäkseni jokunen ei ole kunolla kiinni Joutuu vetämään mietintä myssyn päähän.
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Yksi tekijä voi olla tuossa levyn pinnassa oleva pöly. Sillä mä vähän tuota kyselinkin, kun käytin tuollaista vaneria sisustuselementtinä ja käsittelin nuo vahalla. Tuossa ongelma oli tuo pölynpoisto. Sitä ei tuntunut saavan helposti pois. Kostealla rätillä pyyhkimällä nosti puun syyt "pystyyn" ja pinnasta tuli vähän karhea. Imuroimalla lopulta sain tuon pois itseäni tyydyttävästi. En toki tiedä oliko tuo levysi juuri samanlaista, mutta itseni ainakin yllätti kuinka sitä hienoa pölyä irtosi vaikka tuntui alkuun aivan puhtaalta.
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Pitäis olla jotain tujua primeriä tuohon, mutta sitten voi varmaan arkistokelpoisuuden unohtaa
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Oli mulla näköjään muutama muovipaperille tehty vedos kanssa pohjustettuna tuolla. Olivat loistavassa kunnossa, liimattu 4 vuotta sitten. Sensijaan kehystämössä pohjustutetut kuvat ovat kaikki lähteneet pilaantumaan -> erona on pohjustuspahvi + liimaus tehty jollakin kalvolla. Epäilen että joko pahvi on jotain todella valokuvalle kelpaamatonta tai vielä luultavammin kehystämön käyttämä liimakalvo - jonka kanssa ko. kehystäjä mokailikin sen verran että osa kuvista jäi pohjustamatta ja työstä maksoin muistaakseni vain osan.. Jälki näyttää vähän samalta kuin huonosti kiinnitetylle vedokselle kävisi, mutta nuo no toonattu seleenillä + sulfidilla joten kiinnitys on ollut ok... Opimme siis että 3M punainen rokkaa paremmin ja luotettavammin kuin "kehystämön" tekemä pohjustus, vaikka herra mainostikin osaamistaan...
Vs: Pohjustuksesta 3m photo En koskaan menis liimailemaan mitään arvokkaampia vedoksia millekään vanereille tms. Käyttäisin vuosisataista perinnetta grafiikan esillelaittamiseen ja täysin happovapaita materiaaleja. Vahva taustakartonki, paspikset jne (perusasiaa jokaiselle minkä tahansa taidekoulun käyneille -täällähän on usein väitetty että "ei niillä kouluilla mitään tee". Kyllä tekee - siellä oppii mm. tekemään tuollaisetkin asiat teknisesti oikein - tuskin kukaan kuvittelee että ne auttavat varsinaisessa luomistyössä juurikaan). Menkää kouluun. Varsinkin juuri valokuvia näkee laitetun esille niin päin helvettiä nykyisin että näyttää mallia haetun alle vikkon kestäväksi tarkoitetuista mainosjulisteista. Mutta käsitelkööt toki kukin kuviansa kuten tykkää. Ja minkälaisen arvon tekemisilleen itse antaa. - Askartelemisiin !
Vs: Pohjustuksesta 3m photo Niin joo, millä lie liimalla tuo faneri on kasassa, varmaan aika "happovapaalla" Mutta tarkoitus oli varmaan JS:llä saada ne kuvat vaan jotenkin esille, eikä 100 v säilyviksi?