Tuli tehtyä pikku kävely illansuussa Näsijärven rantamilla. Tässä muutama kuva, mitä pidätte, onko itsekritiikki pettänyt? Omasta mielestä valo oli mukavan pehmeä ja muotoili mukavasti, taivaalla olisi voinut ehkä enemmänkin sävyjä olla ja sommittelussa on tietysti aina parantamisen varaa. Palautetta, please!!
Ensimmäinen on ehkä turhankin harmaa, lumi menee likaiseksi. Toinen on vahvin sommittelultaan. Päällekäyväkin, mutta sotkettu lumi vie kuvan tehoa. Kolmas on tylsempi, peruskuva ilman mitään kivaa. Elementit vain luovat aika tavallisen 'helpon' kuvan olon. Eli keskimmäisestä pidin eniten, juuri kuvakulman ja kolmiulotteisuuden vaikutelman vuoksi. Samoin jään muodostamat diagonaalit tekevät tästä paremman. Jos ensimmäisessä lumi olisi valkoisempaa (ei puhki, sävyt siis säilyttäen) ja taivas ehkä hiukan dramaattisempi niin sekin toimisi paremmin. Kivien myötä siinäkin on syvyyttä, vaikkakaan se ei ole niin vahva ilmaisultaan kuin tuo päällekäyvä kakkonen. Vesku
Ensimäinen uppoaa mulle parhaiten. Kuten huomasit itsekin, vähän lisää dramatiikkaa taivaalla olisi eduksi. Muutenhan tuossa on ihanan pehmeät muodot pehmeässä valossa. Oikean ylänurkan puu häiritsee vähän ja vie tarpeettomasti huomiota. Katse jää minulla harhailemaan eikä asetu minnekää. Katseen harhailu jäi hieman häiritsemään, koska muuten silmäni lepää tuossa pehmeydessä ja pyöreydessä. Hieman - ei paljon - liian tumma mun mielestä. Hieno. Kakkonen vähän turhan hyökkäävä, etenkin tuon pehmeän ensimäisen jälkeen. Sommittelu tekee siitä voimallisen.
Kiitoksia palautteesta (ja lisääkin saa tietty tulla). Täytyypä tehdä uudet versiot noista kun ehtii, ja kiinnittää lumen valkoisuuteen vähän enemmän huomiota.
Ensimmäisestä pidän minäkin eniten, ihan noilla sävyillä, mutta oikean laidan "risut" voisi rajata pois niin päästään itse "asiaan"... Jukka
Miksi täytyy? Etkö ole tyytyväinen kuviin vai panostaako yleisön mielipide? Eka kuvahan on ihan hyvä alasävytteinen kuva ja toimii parhaiten juuri siksi. IMO ainakin
No eihän mun tietenkään "täydy", mutta pistin kuvat melko pikaisen käsittelyn jälkeen nähtäville, enkä loppuun asti harkinnut kaikkea ennen postausta. Kun ne nyt kumminkin on vain kävelyllä käsivaralta otettuja kuvia (joskin olin kävelyllä yksin ja sain rauhassa ne ottaa). Tuohon ekaan kuvaan jäi mv-käännöksen jälkeen vähän "tyhjää", eli ihan valkoista ei kuvasta löydy. Pikaisesti kun kokeilin työkoneen GIMPillä, niin voisi olla parempi jos säätäisi levelsillä lumen valkoisimman kohdan valkoiseksi mutta maskin avulla jättäisi taivaan ennalleen. Kuvan tunnelmaa se ei mielestäni juurikaan muuta. Uudelleen rajauksesta en niin tiedä - kaikki kuvat ovat kuvaushetkellä rajattu noin, ja ekassa kuvassa voi olla hankala rajata hyvännäköisesti noita puita pois. Vaikka tuo kuva voisi olla vähän parempi, jos niitä ei näkyisi. Noh, katsotaan.
Toinen ääni valkoisemmalle valkoiselle. Näyttää likaiselta, koska valkoinen piste puuttuu ekasta ja vikasta kuvasta kokonaan. Vaikka käytetään tummempia sävyjä, tulisi valkoinen pistekkin löytyä. Eka ja toka on mielestäni jees, vika taas aika turha tuossa joukossa.
No niin, ensimmäiseksi on nyt vaihdettu vähän uudelleentyöstetty versio. Saa kommentoida, alkuperäinen versio on tuolla. Samalla poistin kolmannen kuvan, kun se ei ilmeisesti lisää mitään kahteen ensimmäiseen.
Joo kyllä se eka on edelleen eka ja parani mun mielestä huomattavasti kun otti ne risut tuolta oikealta pois!
Multa tuli spontaani "vau" tuon uuden nähtyäni. Ero alkuperäiseen on valtava. Lisäkirkkaus teki ihmeitä, samoin risun poisto, vaikka itse aprikoinkin miten tiukempi rajaus taas sopii sommitteluun. Katseen harhailukin loppui, nyt kummut kuljettavat sen taivaaseen jonne silmä jää lepäämään. Nyt kuva muuttui sellaiseksi joka menisi mulla seinälle kehyksiin isokokoisena alta aikayksikön. Pakko painaa "lähetä" ja käydä vielä kerran ihailemassa :I)
Lumi on kaunista, varsinkin silloin kun se on todellisuutta tummempaa. Sävyjä täytyy olla. Kuvat ovat kauniita. Ykkönen parampi. Musta kuitenkin taitaa olla tukossa. Lisäavausta snadisti.
Nämä kaksi kuvaa tomivat kimpassa hyvin. Se kolmas joka hävisi kerjäsikin sitä, siinä oli se savupiippu, aita ja kaikkee ihmisen tekemää krääsää.