Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pohdintaa T-rae filmeistä (Delta, Tmax, Neopan...)

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mungiisi, 23 Syyskuu 2010.

Vs: Pohdintaa T-rae filmeistä (Delta, Tmax, Neopan...)

Minusta vähän tuntuu, että ihmiset tekevät liian vähällä kokemuksella tai liian vähillä perusteilla liian dramaattisia päätöksiä/päätelmiä.

Tmax-filmit ovat erinomaisia (jälleen: mitkä filmit eivät olisi ;)?) eivätkä loppujen lopuksi perusteiltaan hirveästi eroa muista filmeistä, mutta tarjoavat lisää ylivalotusvaraa. Kehitysaika tosin on jonkin verran tarkempi kuin muilla filmeillä. Tämän voi nähdä myös etuna.

Tmax-filmit EIVÄT vaadi Tmax dev -kehitteen käyttöä, vaan niitä pystyy kontrolloimaan kuten muitakin filmejä, ja itse asiassa Tmax-filmit pitkän lineaarisen toistonsa ansiosta tarjoavat enemmän erilaisia mahdollisuuksia "kurvin vääntelemiseen".

Vaikka intterneteissä usein kuuleekin jupinaa siitä miten Trix on legenda ja Tmaxit ovat paskoja, niin tosiasiallisesti Tmax-filmejä käytetään paljon, ja ne alkavat nuoresta iästään huolimatta olla yhtä legendoja kuin Trix ikään. Ehkä niiden käyttäjät eivät vaan niin innokkaasti jaksa jupista netissä, vaan menestyvät kuvaamisessaan ;-).

1. Vs: Pohdintaa T-rae filmeistä (Delta, Tmax, Neopan...)

Kyllä me ollaan tästäkin aiemmin täällä väännetty ja päästy ihan samaan lopputulokseen. Toi trix on vähän kuin lowleveldigi, siinä on laiskalle miehelle säädöt valmiina ,)

2. Vs: Pohdintaa T-rae filmeistä (Delta, Tmax, Neopan...)

Emmäätiiä. Ensimmäinen rulla mitä koskaan kuvasin, lukiossa viestinnänkurssilla, oli TMAX400, kehitys Rodinalissa, ja siitä vedoksia pimiössä. Diggasin jäljestä heti ja niin kyllä muutkin, ja kaikki "säädöt" oli kyllä varmasti ihan miten sattuu :).

Kuvailen aika vähän mv:tä ja käytännössä vähän mitä filmejä sattuu, erityistä suosikkia en ole onnistunut löytämään, vaikka netissä usein tulee sellainen kuva, että jokaisella on aina jokin ehdoton suosikki.

3. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Tuossa 1990-luvulla tuli aika vähän kuvailtua. Sen vähän, mitä kuvasin, niin ihan vakio Ilford-filmeille. Tehtiin sitten kerran yhtä projektia erään tamperelaistoimittajan kanssa ja se näytti mulle, että tämmöiselle TMaxille nykyään (1991) kuvataan! Olin jäljestä täysin ällistynyt.
    Hieno filmi se on. Sitä en tiennyt, että ovat varjopään kontrastia parantaneet.

4. Vs: Pohdintaa T-rae filmeistä (Delta, Tmax, Neopan...)

Juuri näin. Itse asiassa d-76:ta suhteella 1:1 pidetään ihan kärkipään vaihtoehtona t-max filmeille. Olen joskus kokeillutkin ja yhdyn suosituksiin.

5. Vs: Pohdintaa T-rae filmeistä (Delta, Tmax, Neopan...)

mä oon kanssa kokeillu tmax400, rodinal, ilfosol, tmax 1+4 ja 1-9 ja d76 stock.
    Kyllä tuo Rodinal tai D76 (vitusti yli kehitettynä) anto mielekkäimmän tuloksen.

6. mungiisi

mungiisi Member

239
    0
    16

Päädyin siirtämään vielä tuota filmien ja kehitteiden tilausta, ja ostin pari rullaa Tmaxia sekä Ilfordin HP5:sta. Kuvailen ja kehittelen ne, ja katson että minkälaista tulosta saa milläkin filmillä aikaan (myös prässäämällä). Kuvausmäärä on mulla kuitenkin sen verran verkkainen, että yhdellä rullalla saatan pärjätä parikin viikkoa.