RB ProSD:hin saa 6x8 filmiperän, mutta muotokuvauksessa se ja 6x9 ovat huonoja. 6x9 ja kinoformaatti ovat liian kapeita pituuteensa nähden. Eikä se sovi ammattimuotokuvalabbiksille niinkuin 67. Neliökin on paljon parempi. Itse kuvaan kinodigijärkällä muotokuvia ja yleensä aina rajaan sen 67-formaattiin.
ja etsimen suhteenkin ollaan jo vähän hakusessa tuolla 6x8 moottriperällä. 67 on oikeasti pimiössä 4:5 ja koska maailman totuus on että 12x15 on pienikuva ja 24x30 on isokuva niin mikäs se meidän ongelma taas olikaan?
Jos suurennuskonetta ei ole itsellä entuudestaan, 6x7 - 6x9 -koneet ovat huomattavasti harvinaisempia kuin 6x6 -suurennuskoneet. Puhumattakaan projektoreista. Mulla on tuossa talven ollut 6x7, joka on kiva formaatti, mutta neliössä ja Hasselin käytännöllisyydessä on taikansa...
Hasselin käytännöllisyys...hmmmm..sopii yhtä huonosti käteen kuin Nikonin FM & muut vanhat patarautakamerat, sillä erotuksella että jalustalta kuvaaminen on Hasselilla on ergonomisempaa kuin patarautakinolla. RB on suurempi kooltaan-miinuksena, mutta jalustaltakuvaaminen on ihan sama kuin Hasselilla. Helpommin 6x7:sta saa neliön kuin hasselin postimerkistä 6x7:n. RB:ssä on rajausmerkitkin valmiina toisinkuin Hasselissa. Neliön voi halutessaan tehdä myös saksilla, harvoin valokuvapaperitkaan on neliön mallisia.
Tarkoitin tuossa sitä että 6x6 -pimiökamoja on ylivertaisen helppo hankkia verrattuna tuohon reilua senttiä pidempään negaruutuun. Ja Hasselin käytännöllisyys taas piilee suurelta osin sen kompaktissa koossa, painossa, saatavuudessa ja huollossa (mulla on tässä Pentax 6x7 vertailukohtana).
Aha. Mulla ei oo ollu ongelmaa löytää 6x7 suurennuskonetta mitää oon käyttänyt: 5 kpl 6x7 tai suurempia, 1 kp, 6x6 ja yksi kinokone
Voi jee, sitten sä varmaan voisit vaihtaa yhden kelpoisen 6x7 -koneen hienoon 6x6 -automaattivehkeeseen ? Ihan oikeasti haastelen. Jatketaanko yv:nä?
Tuosta kasettien lukumäärästä vielä. Jos kerran on ideana hankkia kamera, jossa on vaihdettavat kasetit/perät, niin hukkaanhan koko idea menee jos niitä on vain se yksi. Ainakin omassa käytössä kaksi kasettia on kyllä ehdoton minimi. Kannattanee siis hieman taas pohtia miten kameraansa tulee käyttämään ja millaisia filmejä kuvaamaan. Sieltä se sitten hahmottuu kasettienkin tarve. Ja hintapolitiikasta. Toimivan Kiev88 paketin 2.8/90mm ja 3.5/250mm laseilla, parilla kasetilla, kuilulla ja valotusmittarilla saa noin 150 eurolla. Halvin vastaani tullut Hasseli olisi maksanut 500 euroa sisältäen normaali Planar, yhden kasetin ja kuilun. Tähän kun lisätään toinen kasetti, lisäoptiikaksi vaikka joku 150-250mm ja valotusmittari, niin hinta keikkuukin helposti yli 800 euron. Tosin onhan tuo Hasselin 500C -malli huomattavasti Kieviä uudempi ja parempi. Jos siis ylimääräistä rahaa tällaiseen kokeiluun on ~1000 euroa, niin ehdottomasti kannattaa ostaa Hasseli. Jos rahaa ei ole, niin ilmeisesti ei kannata kuvata lainkaan, sillä Kiev on paska. Riskihän näissä käytetyissä kameroissa on aina, myös niissä Hasseleissa. Tiedä sitten onko siitä maahantuojan huollostakaan pelastajaksi jos kameran korjaaminen maksaa useita satoja euroja.
Valitettavasti näistä ei oo kuin 1kpl 6x7 ja se kinokone omia---muut on kamerakerhon ja erään tutun joita olen käyttänyt ja voisin käyttää koska vain haluaisin. Ja siitä ainokaisesta ropsusta en halua luopua.
No johan on taas mielipiteitä. Kievillä saa hyviä kuvia. Uskokaa jo, hyvät hyssykät sentään, että ei se siitä vehkeestä kiinni ole. Tai jos on niin vika on siellä kameran takana.
Aivan totta. Btw. tuossa yksi linkki joista melko monikin otettu Kiev 88:lla: NY | photo.net (huom. alastonta pintaa mukana)
No kylläpäs saa kievillä hyviä kuvia! Foorumilaisethan sokeutuvat välittömästä nähtyään paljastapintaa mutta vedetään yhteen että ei se ole kamerasta kiinni vaan ideasta jota näyttääkin olevan runsaasti tuossa linkissä ,D
No makuasioita ;o) Mutta piirtoa ja kontrastia tuntuu piisaavan kohtuullisesti, käsittääkseni niissä kuvissa ollut optiikkana pitkälti Kievissä Zeiss Jena Biometar 2,8. Faija kommentoi samaa linssiä keskustellessamme aiheesta: "Hieno lasi kun voi sulkea 3 aukkoa. Onneton taysi auki = minun kokemus." On muuten kanssa sitä mieltä että mielummin möisi vaikka Pentaxin af 645 kameransa pois kuin Kiev 88:nsa...
Tällaisia kaikenlaisia eroja niitä on. Oikeissa objektiiveissa avoin aukko on tarkoitettu tähtäämisen lisäksi kuvaamiseen, esim. Planareissa. Ikään, pinnoitukseen, tms. katsomatta. Zeiss on tie, touus ja elämä. T. Kerkko.