Minulla on ollut tässä jo jonkin aikaa ongelma, jota en saa selvitettyä. Tulosteista tulee liian tummia. Ensin lähtökohdat: - Käytössä on Hp Photosmart B9180 A3+ tulostin - Photoshop CS2 ja nyt CS3 (ei eroa) - Mikkisofta XP - Näyttö kalibroitu Eye-One Display 2:lla - Samalla vehkeellä mitattu myös huoneessa vallitsevan valon määrä ja värilämpötila, eli ovat ok. - Värien hallinta Photarista eli "Color Hadlin" Photoshop manages colors". - Printterissä on sisäänrakennettu kalibrointi, ja se on tehty ohjeiden mukaan. kalibrointisivu näyttää ihan hyvältä, se ei ole liian tumma. - Paperityypin mukaiset printterin profiilit käytössä; Ilford Galerie ja HP Advanced, paperilla ei väliä, kaikilla tulos liian tumma. Papereiden profiilit ovat niiden valmistajien tekemiä. Olen yrittänyt säätää sitä printterin ajurista vähentämällä osavärien määrää "Advanced color options" sivulta, kirkastamalle kuvaa samalta sivulta "darker/lighter" säätimestä ja sitten vielä vähentämällä käytettävän värin määrää. Mikään ei auta. Näytön säätäminen vaaleammaksi ei ole hyvä idea, koska sitten kaikki on vaalean hailakkaa, eikä sen perusteella pysty enää saamaan värejä kuntoon. Värit sinällään sävyinä ok, ainoastaan kaikilta osin liian tummia. Päivitin eilen printterin firmwarenkin, ei apua. Ajurit on tietty päivitetty ja ajantasalla. Osaisiko joku auttaa, vai laitanko laitteen myyntiin ja ostan sellaisen joka toimii kenkkuilematta?
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Oletko itse antanut arvot kalibraattorille? Mä huomasin epson r2400 kanssa, että kaikki kalibroinnista annetut ohjearvot tuli unohtaa. Kokeilemalla sain näytön vastaamaan tulosteita. Säädin siis aina kalibrointiarvoja, johon laite sitten kalibroi. Lähdin black point 0.30 ja white point 90. siitä sitten kavensin, kunnes tumma ja vaalea pää näytöllä vastasi tulostetta, nyt vastaa aika hyvin, vaikka mulla on halpa hp perus lcd 19 tuumainen. näyttö kukertaa ylhäällä punaisena ja alhaalla sinisenä, mutta kun kuvan pienentää aina keskelle, niin saa sävyt kohdalleen. t jukka
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Miten niin kalibroinnin vastakohta? Kukerrus johtuu näytöstä, ei kalibroinnista. mä taas en ymmärrä, mitä järkeä on kalibroida, jos siitä ei ole hyötyä. Yleensä kalibraattorit tekee automaatilla niin kirkasta jälkeä näyttöön, että silmiin koskee. lisäksi mikään paperinpohja ei ole niin häikäisevä kuin kirkas näyttö. tietenkin voi käyttää softproofia photoshopissa, mutta se on työvaihe, jota en jaksa tehdä. epsonin profiilit ovat hyviä, huolimatta paperin vaihdosta se näyttää samalta kuin näyttö. mutta voihan se olla kalibroinnin vastakohta. itse olen kyllä tyytyväinen siihen, että tuloste on samanlainen kuin näyttö. t jukka
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Profiilit näyttäisivät olevan riittävän hyviä, koska tulos ei muutu paperinvaihdolla. Värit on aina silmämääräisesti katsottuna oikein, eli samat kuin ruudulla, mutta koko vedos on tumma. Kokeilin jossain vaiheessa muuttaa noita asetuksia, mutta en saanut hommaa paremmaksi. Tulos oli vain että väritkin alkoivat olla vinossa. Taitaa olla, että muuta keinoa ei ole kuin säätää summamutikassa kuvan kirkkautta suuremmaksi ja tehdä koevedos jne. jos kerran kukaan ei tiedä mistä tämä voisi johtua ja miten sen saisi korjattua niin että ei tarvitsisi tämän kanssa arpoa. Olisi riittävästi arpomista sen kanssa, mikä näyttää hyvältä ja mikä ei.
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Kalibroinnin tarkoitus on saada näyttö näyttämään värit niin oikein kuin on mahdollista. Sen takia siinä käytetään mittalaitetta mittaamaan näytön arvot ja piirtämään profiili joka korjaa näytön aiheuttamat virheet. Jos näyttö ei pysty tähän, ei sitä oikeastaan kannata kalibroidakkaan. Halvat littunäytöt ovat juuri tälläisiä. Samoin tulostin kalibroidaan tulostamaan värit mahdollisimman oikein, ei suinkaan niinkuin väärinnäyttävä näyttö näyttää. Tai näyttö näyttämään niinkuin väärintulostava tulostin tulostaa. Näyttövirheet korjataan näytön profiililla ja tulostimen virheet tulostimen profiililla.
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! niin varmaan ideaali on juuri tuollainen, mutta mulla ei ainakaan toimi, että näyttö näyttää mahdollisimman dynamiikan. varsinkin kirkas pää loistaa liikaa. mä pyrin sellaiseen yksinkertaiseen menetelmään, että teen kuvan valmiiksi ja sitten vain tulostan. joo näyttö on huono, mutta kyllä sillä aika hyvän tuloksen saa oman tulostimen kanssa, itse asiassa erittäin hyvän. sehän riippuu ympäristöstäkin, missä työskentelee. mulla on erittäin hämärä ympäristö. värit ei mun kalibraattorilla (spyder 2 pro) muutu, vaikka vaihtaa valkoisen ja mustan pään arvoja. värien kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, vain kontrastin. nyt olen löytänyt itselleni hyvät arvot. 6500 k ja 2.2 gamma. valkoinen piste muistaakseni 86 eli aika hämärä. varmaan riippuu paljon näytön laadusta, mihin arvoihin kannattaa kalibroida. t jukkis
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Mä en kanssa nyt oikein ymmärrä tuon kalibroinnin tarkoitusta, jos ensin mittarilla säädetään oikeisiin arvoihin ja sitten muutetaan tulosta joksikin muuksi. ISO 3664:2000 ja ISO 12646 määrittää, että: Työpisteen valo tulisi päätetyöskentelyssä olla CIE D50 ja 32-64 Lux. Monitorin taasen pitäisi olla D65 ja valkoisen pisteen 75-100 cd/m^2 Printtien katselussa, tarkempi arviointi 2000 lux +/- 500 ja normaali olot 500 lux +/- 25. Kun työskentelyolot saadan tuollaisiksi, niin sitten säädetään värit kohdalleen, mittarilla ja tämän jälkeen tehdään tulostimelle profiili jälleen mittarilla. Nyt ei sieltä koneelta voi tulla väärän väristä jälkeä tai sitten tulostin on rikki. Jos ei omista mittaria, millä tuollaisen printtien profiilin voi tehdä, niin se onnistuu kyllä lähettämällä standardi väritargetista tulostetun kuvan profiilin tekijälle ja paluupostissa tulee kunnollinen profiili. Noissa kyllä imho mennään aina metsään kun aletaan säätämään mutu-menetelmällä.
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Mitäs tehdään jos on säädetty sekä työtilan valot (mittarilla), näyttö (mittarilla) ja tulostin (sisään rakannetulla mittarilla) ja silti menee tulosteet tummaksi? mistäpäin ketjua lähden hakemaan vikaa?
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Ehkä vähän duh kysymys, mutta printtaatko RGB kuvia CMYK printterillä?
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! No, jos valokuvavalmistajalta valmistamon omalla profiililla tilatut kuvat on oikeanlaisia, niin lähtisin kyllä vikaa hakemaan printterin profiilista ja varsinkin siitä sisäänrakennetusta mittarista. Tuleeko tuolta ulos millaista jälkeä, jos tulostaa perus-srgB:tä ja laittaa printterin myös tulostamaan tehdasasetuksilla. Vähän vaikuttaa, että se photari ei osaa kääntää kuvaa tuohon printterin profiiliin. Eikös tuo mene niin, että mikäli ruksi on kohdassa Photoshop manages color, niin se tulostettava kuva pitää ensin kääntää siihen printterin profiiliin. Mikäli tuota ruksia ei ole, niin photari tunkee kuvan työskentelyväritilassa ja printteri hoitaa sen käännöksen. Sinne printterille sitten tehdään se ns. kalibrointi, että se osaa kääntää esim argb:n oikean sävyiseksi kuvaksi.
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Kääntää printterin profiiliin? tarkoitatko että se kuva pitäisi kääntää ao. printterille tehtyyn ao. paperin profiiliin? ei kai? sillä printterillä ei sinällään ole käsittääkseni mitään "omaa" profiilia. Paperien profiilin mukana tulee hyvin yksityiskohtaiset ohjeet mitä missäkin kohdassa pitää valita ja ruksata, mutta tuollaista vaihetta niissä ei ole. RAW konvertteri tuottaa kuvat siihen samaan profiiliin, joska on PS:n työpöytätilanakin, AdobeRGB. En niitä kuvia kääntele mihinkään toiseen profiiliin ennen tulostamista. En ole käsittänyt että pitäisi...
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Kysytkö siis että onko tämä CMYK vai postscript tulostin? käsittääkseni CMYK, koska postscript se ie ainakaan ole.
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Omasta kokemuksesta jos tulostat rgb kuvia cmyk tulostimesta niin väreissä on monesti häikkää. Kokeiles muuttaa kuva cmykiksi photaris ja sit tulostaa, jospa auttais?
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Kokeillaanpa sitä. Kiitos vinkistä. Täytyy vain lähteä ensin mustekauppaan, keltainen loppui :-(
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Minä en noista tiedä mutta valottaisiko tämän reviewn katsominen asiaa mitenkään? http://photo-i.co.uk/Reviews/interactiv ... page-1.htm"]http://photo-i.co.uk/Reviews/interactive/HP%20B9180/page-1.htm Ainakin tuolla jonkin verran juttua kalibroinnista ja tulostamisesta muun testauksen ohessa. Itse lähtisin ehkä purkamaan tuota ongelmaa auki ottamalla tuon saman testikuvan (http://photo-i.co.uk/Reviews/testimages/original.jpg) käyttöön ja katsoisin saako sen paperille ilman photoshop käpistelyjä samaan tapaan kuin mitä tuolla on puuhattu.
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Ei pidäkään. Värinhallinnassa on kaksi vaihtoehtoa: * Joko PS hoitaa sen, sille kerrotaan printterin profiili JA printterin ajurista kytketään värinhallinta pois päältä, tai * Kirjoitinajuri hoitaa sen, jolloin PS:ssä pitää olla asiaan liittyvä ruksi pois päältä Varmista, että vain jompi kumpi huolehtii siitä. Jatkoasiaan... CMYK ja PostScript ovat kaksi aivan eri asiaa. CMYK kertoo värimallin (RGB, CMYK tms.) ja PostScript on komentokieli, jolla printteriä ohjataan. Sillä ei ole tässä asiassa mitään tekemistä. Eikä kuvaa ole mitään syytä muuttaa CMYK:ksi. PS osaa tehdä ihan täsmälleen saman asian käsin koskematta kuin minkä sinä tekisit. Toisekseen, useimmat printterit, vaikka niissä onkin 4 mustetta..., ottavat kuvadatan vastaan RGB:nä. jolloin muutos olisi virhe. Huomaa, että tällä printterillä on sen manuaalin mukaan oma tulostus-plugin (File > Automate > Photosmart Pro print....), jonka luulisi parhaiten hanskaavan sen ominaisuudet. Kokeile sitä.
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Eli näyttää että olen ollut ihan oikeilla jäljillä. Nuo photari hoitaa tai printteri hoitaa jutut on tiedossa ja ok, siitä se ei voi johtua. Tuo plugin ei ole sen kätevämpi käyttää kuin suoraan photarinkaan tulostusdialogin kauttakaan, joten en ole sitä käyttänyt. Täytyy kokeilla jos eroa tulisi, vaikka en usko. Samoja rutiineja sekin vain ohjaa, ei se käyttöliittymää vaihtamalla miksikään muutu.
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Tässä vähän tietoa aiheesta. http://www.prepress-studio.fi/index.php?id=90
Vs: Tummia tulosteita, Hp Pro B9180, apuva! Eipä tuossa mitään uutta ollut. Ei tässä niin yksinkertaisesta jutusta ole kyse, että sen ratkaisu löytyisi jotain yleisesitettä lukaisemalla.....