Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pölytön pimiö

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Keni, 23 Maaliskuu 2008.

1. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Tämä ikuinen ongelma: miten taistelette pölyä vastaan? Negat kun välillä suorastaan imevät pölyhiukkasia pintaansa. Onko teillä käytössä erityisiä negataskuja tai hiilikuituharjoja (onko sellaisia?) poistamassa negojen sähköisyyttä vai onko käytössä ilmankostuttimia tai -puhdistimia pitämässä pölyhiukkaset kurissa?

Välillä menee suhtkoht hyvin, mutta välillä meinaa tulla hulluksi pölyhiukkasten kanssa. Eilen oli taas huono päivä...

Aiheesta on varmasti aikaisemmin keskusteltu, yritin löytää mutta ehkä en vaan osunut oikeaan paikkaan.

Kiitollinen hyvistä vinkeistä.

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Pölytön pimiö

Kuivauskaappihan vois olla kova sana, tosin en tiedä miten tehokkaasti se loppupeleissä roskien kertymisen estää..

Itse en ole sen kummempaa kikkaillut, eikä vedoksissa näkyviä roskia ole kamalasti silti tullut. Kuivalta negalta voi pölyjä pyyhkiä mikrokuituliinalla tai vaikka jollain sudilla, kamelinkarva on kai hyvä ;-D. Semmonen pumppupuhallin on kans ihan jees.

Ilman kosteutus (jos esim. kehittäisi pesutiloissa kotona filminsä) kai auttaisi siihen, etteivät pölyt niin kamalasti leijaile ilmassa. Värifilmejä pimiöllä kehittäessä Jobon CPP-2:lla on ilma myös hyvin kosteutunut :).

3. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Hajavalosuureuskone ilman lasipitimiä on yksi. Mulla oli pimiössä valopöytä jonka päällä oli helppo puhallella pölyt pois negalta ennen koneeseen asentamista.

4. Poop

Poop

30
    0
    0

Pimiö kylpyhuoneessa. Ennen hommien aloittamista suihku hetkeksi päälle.

5. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen, että kannattaa siivota, mutta koska en itsekään sitä harrasta, muutamia huomioita ja havaintoja, joiden avulla pöly ei koskaan ole ollut ongelma.

Kehitän mustavalkoiset filmit kotona ja ainoa erikoisuus taitaa olla kuivauskaappi. Aikaisemmassa asunnossa vaatteiden kuivaukseen tarkoitettu, joka pyhitettiin vain filmeille ja nykyään Eirin kaunis oranssi. Tuulettimet, lämmitys tms. ei tietenkään ole käytössä, koska en usko, että on keksitty sellaisia suotimia, jotka pitäisi kotona leijuvat pölyt poissa kaapista. Mutta "kylmänä" erinomaisen toimiva ja ruma. Onneksi löytyi yksi nurkka, jossa se on piilossa.

Pimiössä sen sijaan tulee imuroitua ja pyyhittyä lattioita jopa kerran kvartaalissa eli siitä varmaan kannattaa lähteä. Sudit yms. hiilikuituharjat unohdettiin aikoja sitten, ei niistä mihinkään ole. Biltemasta paineilmakompressori, siitä letkut ja pistoolit suurennuskoneiden luo ja pölyhuolet häviää samantien. Samalla vehkeellä voi puhdistaa rulla ja laakafilmikasetit jne. Kameroihin en kuitenkaan käyttäisi....

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Itsekään en ole nähnyt lasillisia pidikkeitä tarpeelliseksi ainakaan keskikokoon asti.

Kyllä on ollu semmosia karvoja/pölyjä ettei ilmalla meinaa lähtee, tosin ei mulla nyt ihan paineilmakompressoria oo ollu käytössä ;). Mikrokuituliinalla on lähteny varovasti nyppimillä. Sudit on lähinnä vaan levittäny kamaa, mutta ei mulla oo ollu kamelinkarvaa vaan jotain "muovia".

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kompressori on pimiössä ehdottoman hyvä. Pitää vaan olla sellainen vekotin, joka ei puhalla öljyistä ilmaa...

8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kiitos kaikille vastauksista ja hyvistä kommenteista!

Olin jo hankkimassa käytettyä Eirin kuivauskaappia sopivaan hintaan, mutta se oli liian korkea alakerran tiloinhin jossa pidän pimiötäni. Harmi.

Suurin pölyongelmani on esiintyy kuitenkin vasta vedostusvaiheessa. Puhallan purkki-ilmalla pölyt pois, tarkistus valopöydällä, mutta jostain ne hiukkaset vaan on taas ilmestynyt kun vedos ilmestyy näkyviin altaassa. Joskus näyttää jopa ihan samalta roskalta, joka vaan on siirtynyt hiukan. Epäilen että negani jostain syystä ovat erityisen staattisia tai jotain. Jotenkin sitä staattista sähköä pitäsi saada niistä johdatettua pois. Joku sopiva antistaattinen mikrokuituliina voisi auttaa, täytyy tutkia.

Imuroin kyllä säännöllisesti, mutta ilmankostutin auttaisi varmasti leijuviin pölyhiukkasiin. Täytyy jossain vaiheessa katsoa joku käytetty vehje Huuto.netistä. Tuo kto:n mainitsema Bilteman paineilmakompressori voisi olla hyvä hankinta, purkitettu ilma kun on melko kallista!

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyllä kumisella käsikäyttöisellä pumpullakin jotain saa aikaan.

10. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Ei saa;)

11. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Vois ajatella toisinkinpäin. Itse aioin valjastaa pölyimurin pölynpoistoon kriittisistä paikoista, homman esteeksi tuli filmikuvaamisen lopettaminen.

Samalla imurilla olis voinut hoidella alipainerajaajan, kehitys jäi kesken.

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Itse saan, käytän sitä sekä pimiössä että skannatessa.

13. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mulla skannatessa ja kuvatessa.

14. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Pöly on ikuinen ongelma. Pientä apua olen huomannut siitä, että käyttää tetenalin mirasol 2000 antistatic (vai mikä se nyt olikaan) -loppuhuuhtelunestettä ageponin tms. sijasta.

Mutta silti pölyä löytyy aina vedoksista ja saa prikkailla piiloon.

Tosin luulen, että aktiivisella imuroinnilla voisi saada pientä parannusta. Imurisessio ennen pimiötouhuja ja suurennuskoneen sisuskalutkin on hyvä käydä läpi.

Tollainen kompressoripumppu olisi kyllä kätsy vehje.

15. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Köyän kuvaajan puhallin pimiöön:

Osta sellainen puolipallon muotoinen (tai muu vastaava) jalkapumppu, jolla puhalletaan ilmaa esim. ilmapatjaan. Se lattialle sopivaan kohtaan ja letku (jatkettu) suuttimineen pöydälle. Ja eiku puhaltelemaan.

kapa

16. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

... ja kaikki pölyt sieltä lattialta myös...