Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pölypaskaa!

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Jari Alanen, 23 Maaliskuu 2008.

    Raflaavasti aloitettu aihe... Miksi pitää sniiduilla ja ostaa halpaa paskaa? Hermo menee. Minulla on Canon 28-135 IS USM tötterö ja sen sisällä ulomman linssin taakse on päässyt parit pölypipanat jotka eivät lähde puhaltamalla tai imuroimalla pois. Edes kopauttelu ei auta. Seinäänkö tuo pitää heittää? Jokaisessa kuvassa näkyy pölyä, ei tuota voi nyt käyttää lainkaan. Onko kukaan koskaan purkanut vastaavaa objektiivia? Saisihan tuon auki, neljä ruuvia on runkoon menevässä päässä mutta minkälainen palapeli siitä syntyy? Saako sitä enää kasaan ilman insinöörikoulutusta? Jos vien huoltoon ja ne puhdistaa niin luultavasti viikon päästä siellä on taas jotain hitutötteröitä täplittämässä kuvia. Kele.

    Onko vaan pakko tinkiä elämänlaadusta ja ostaa vain L sarjan putkia? 
     
  1. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Pölypaskaa!

    Duodaduoda, jos kuvassa näkyy pölyä, niin silloin kannattaa puhdistaa se kenno. Objektiivissa oleva pöly ei ihan helpolla kuvassa näy.
     
  2. Vs: Pölypaskaa!

    Nyt näkyy. Ovat aika isoja kun ihan helposti tuossa näkyvät sekä kuvassa että opiskassa.
    Kenno on puhdas ja runko täristelee sitä muutenkin aina kun virtakytkimeen kajoaa.
    Mietin tässä että saisiko tosta etummaisen linssin helposti irti? Sitten olisi helppo putsata.
     
  3. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Pölypaskaa!

    Irti vaan, hyvä tulee!

    edit: niin ja haluisin kyl nähdä samplet esim f22 ja 28mm & 135mm polttoväleillä. Sit sen näkee onko pölyt kennolla vai johtuuko ihan ihan oikeesti noista putkessa olevista pölyhiukkasista.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Pölypaskaa!

    Taitaa olla optinen mahdottomuus, että objektiivissa oleva pöly näkyisi kuvassa. Kyllä ne roskat kennolla  ovat.
     
  5. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Pölypaskaa!

    Voi ne näkyä objektiivista, tarkennusetäisyydestä ja aukosta riippuen. Tuskin kuitenkaan kovin helpolla näkyvät.

    Sen Canonin tärisyttelyn perusteella en lähtis vetoa lyömään, etteikö kennolta silti pölyä vois löytyä aivan hyvin.
     
  6. Vs: Pölypaskaa!

    No niin. Kahdella eri putkella kuvatuissa kuvissa kökkö on tismalleen samoissa paikoissa eli kennoon päädytään. Paljaalla silmällä kennossa ei näy mitään. Puhaltelin tommosella kumipuhaltimella mutta ryönä ei lähtenyt. Mikä on paras tapa putsata kenno? Ilmeisesti mitään aineita ei käytetä ja muutenkin ollaan helliä?
    Mulla on kelloseppäkoulun jäljiltä säämiskätikkuja kävisikö niillä pyyhkäisy?
     
  7. msb

    msb

    147
    0
    0
    Vs: Pölypaskaa!

    http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=25
    Tuossa kaikki mitä tarvitset kennonpuhdistukseen ja toimii hyvin.
     
  8. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Pölypaskaa!

    Heh, no onhan se toikin syy ostaa ällää. :-D Eli kennolla on ne liat joten msb linkistä vaikka noi puhdistustavaroilla se sit puhtaaksi. Millään säämiskäpuikoilla ei pidä sinne mennä tökkimään, rasvatahroja vain tarttuu lisää. No säästypähän tonni nyt, että kannatti kysyä tätäkin foorumilla. :)
     
  9. Vs: Pölypaskaa!

    Heitä seinään ja osta älläputkia, sitten joku kunnollinen filmirunko. Ei ole pölystä niin kovasti harmia. Toinen varteenotettava vaihtoehto lienee se kennon putsaaminen.
     
  10. Vs: Pölypaskaa!

    Tilaan Digitarvikkeesta tuon paketin ja putsaan kennon. Saapunee alkavalla viikolla. Mitä noihin L sarjan linsseihin tulee niin luultavasti seuraava laajakulma on kyllä L sarjan tötterö. Ne pitänevät roskat ulkopuolella paremmin. Ärsyttää tommonen halvempi vekotin joka sitten imee itseensä pölyjä pienestäkin raosta. Vaikka ne ei kuvassa näkyisikään niin se että mä nään ne paljaalla silmällä obiskan sisällä saa mun hermon kiristymään. Halvalla voi saada hyvää mutta näköjään objektiiveissa se ei toimi.
     
  11. Vs: Pölypaskaa!

    Olen jo rauhoittunut ja hillinnyt haluni kolhia seiniä viihde-elektroniikalla. Pysyn myös ykkösissä ja nollissa.
     
  12. Vs: Pölypaskaa!

    Kyllä sitä paskaa tulee sinne kennolle lasia vaihtaessa oli kyseessä ällä tai tavallinen. Se on totta, että halvemmat objektiivit imevät helpommin pölyä sisäänsä.
     
  13. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Pölypaskaa!

    Vaan haittaako pari pölyhiukkasta mitään sielä optiikan sisällä? Niinku oikeesti..
     
  14. Vs: Pölypaskaa!

    Ei. Jollei se ärsytä omistajaansa niin kovasti, että tekee mieli paiskoa seiniin niitä.
     
  15. Vs: Pölypaskaa!

    Vaikka ei haittaisikaan niin onhan se ärsyttävää että sitä sinne niin helposti pääsee?
    Alkaahan se jossain vaiheessa sitten kuvissakin näkyä.

    Itsekkin nyt vasta rupesin selvittämään että missä sitä paskaa siellä on. Mutta nyt tiedänkin jo paljon enemmän. Kiitos teille siitä. Päiväunet tässä nyt kuitenkin menetin kun poitsu herää kohta, pääsenkin taas leikkimään leegoilla. Taidan rakentaa palikoista pölynpitävän putken ;)
     
  16. Vs: Pölypaskaa!

    Kokeileppa laittaa esim tulitikku etulasiin kiinni ja kuvaa. Miten hyvin se niissä näkyy?
     
  17. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Pölypaskaa!

    Olen joskus nähnyt sellaisen testin, jossa teipattiin pienempiä ja isompia 'roskia' etulinssin eteen. Ja sai olla aikamoinen palikka ennenkuin rupesi vinjentoimaan itse kuvaa... en vaan muista missä sellainen testi oli. Joku toinen varmaan muistaa, jopa linkinkin ?
     
  18. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Pölypaskaa!

    Jep, simos. En itsekkään nyt muista tuota linkkiä mutta se kuva nyt oli. Täällä foorumilla taisi se kuva olla näytillä hmmm-m? Eli pointti taitaa olla se ettei kannata välittää niistä pölyistä liikaa, niitä menee optiikkaan kuin optiikkaan. Ja kennolle pääsee viimeistään siinä vaiheessa kun vaihdat optiikkaa. Isompi murhe tulee kun pölynhiukkasia ja roskia menee jonnekkin etsimen kuiluun. Kyllä mun mielestä tässä valokuvauksessa ei kannata olla mikään turhan tarkka. Ne on käyttöä varten ostettu, kuvat ne merkkaa jotain, ei ne välineet. Tietysti aina voi olla viskelemättä niitä seiniin tietystikään että ei sekään fiksua ole. :)
     
  19. Vs: Pölypaskaa!

    Pöly objektiivissa lähestyy taannoista klassikkolausuntoa:

    "minulla on pölyhiukkasia kameran peilissä, mutta vielä niitä ei ole niin paljon että ne näkyisivät kuvissa"