Minkälaisilla ratkaisuilla olette hoitaneet asian? Kylppäripimiöissä pöly ei ymmärrettävästi ollut kovin suuri ongelma, mutta nyt tulee tilalle lopulta kiinteämpi pimiö jossa pöly voi oikeasti tuottaa ongelmia. Runsas imurointi on varmasti tärkein tekijä, samoin se ettei imuri puhalla filttereidensä läpi samalla uutta hiukkasta ilmaan. Mitäs muita kikkoja?
Vs: Pölyn hallinta pimiössä Tampereen kameraseuralla oli viimeeksi pimiö jossa olen työskennellyt. Ei imuria, vain rätti ja jos ei rätti pysynyt kädessä vuoron jälkeen niin tuli varoitus ja riittävistä varoituksista kenkää. hevetin siisti ja pölytön pimiö. Nurkat oikien nuoltiin ja kuvattiin samantien. Käsittääkseni kerran viikossa kirjaston siivooja sipaisi lattia sellasella lattiapesumyllyllä.
Vs: Pölyn hallinta pimiössä DieCamera myi aikoinaan pientä kompressoria, jolla oli puhtia puhaltaa kaikki irtonainen filmiltä ennen suurennuskoneeseen laittamista. Eiköhän vastaavia yleiskäyttöön tarkoitettuja kompuroita löydy. Älä hanki sellaista, joka tarvitsee öljyä...
Vs: Pölyn hallinta pimiössä Ehkä rätti jopa riittäisi.. Tietysti yleinen pölyisyys selviää vasta ajan myötä. Vaatetus yms. vaikuttanevat myös paljon, samoin tiloissa säilytettävät tavarat. Mitenhän joku pieni imuri katon rajassa toimisi, tai lattian rajassa? Imisikö se sopivasti ilmassa leijuvaa pölyä pois?
Vs: Pölyn hallinta pimiössä Jotenkin voisi kuvitella että lattian rajassa se imuri olisi toimivin, sinnehän se pöly lopulta laskeutuu. Voi kun olis rahaa ja paikka niin rakentaisin kyllä pimiön sillä tavalla, ettei olisi pölyä ja samaan sysyyn jonkinasteisen studion.
Vs: Pölyn hallinta pimiössä Mä teen täällä ihan normikämpässä, sänkyvaatteet ja kaikki tässä vieressä. kerran viikossa imurointi Mielen imurilla jossa on hyvä pölypussi ja kunnon poistoilman suodatin. Kun alansiivouksen on pölypussi ja poistoilman suodin veks, koputtelen päällisinpuolin puhtaaksi, sitten tuoreet kamat sisään. Tämä taitaa kuitenkin olla vain itsensä rauhoittamista, se varsinainen on RWA loppuhuuhtelussa ja noi kirotut "R" filkat, jotka eivät kerää antistaattista latausta. Pöly lähtee niistä tuolla pikku kumipallolla pössäyttämällä. Leitzin suurennuskone jossa on antistaattinen ja antinewton lasi yläpuolella, mutta pelkkä aukko alapuolella, on myös olennainen apu.
Vs: Pölyn hallinta pimiössä tuohan tuo mieleen teiniajat, jolloin pimiönä toimi huoneeni kaikkine lakanoine jne. Eipä sillonkaan pölystä ollut haittaa. Filmit tosin kuivasin silloin kylpyhuoneessa. Myöhemmin pimiönä on toiminut keittiökin, plussaa suuresta pöytätilasta... Etupäässä kuitenkin kylpyhuoneet joissa puulevyillä peitetty kylpyamme, pesukone sekä pieni pöytä ovat tarjonneet työtilan. Mutta se kasaamisen vaiva... Tuleva kiinteä pimiö tulee kyllä olemaan suurin tapahtuma omalla kuvausharrastus-uralla. Merkittävin sitten ensimmäisen suurennuskoneen hankinnan. Paranoidinen suhtautuminen pölyyn juontunee näiden turun vesiongelmien ohella siitä, että nykyisessä asunnossa mm. Filmien skannaus on työlästä pölyongelmien takia. Kun pitää skannailla olohuoneessa, turkillisten lemmikki-eläinten läheisyydessä.. Eikä kirjahyllykään ole vähäinen pölynlähde..
Vs: Pölyn hallinta pimiössä Luulen että mitä enemmän putsaa, sitä enemän tulee staatista sähköä.Unohdin mainita että ihan olennainen juttu on että suurennuskone on maadoitettu esimerkitsi lämpöpatteriin. Antistaattiset liinat on maailman huonoin keksintö. kevyesti vain pössäyttää kumipallolla, ja jos on kiini juuttunutta, sitten vaan isopropanolia talouspaperipyyhkeeseen ja kevyesti kökät irti ja puhallusta päälle.
Vs: Pölyn hallinta pimiössä Yksi harkittava juttu voisi olla ilmanpuhdistin. Olin duunissa eräässä isossa kuva-arkistossa, jossa on paljon valokuvavedoksia ja negatiiveja (myös lasinegatiiveja). Kollegat kehuivat hankittuja ilmanpuhdistimia, kuulemma vähensivät pölyä. Itse en päässyt niin havainnoimaan kun eihän työhuoneeseeni omaa puhdistinta piisannut.