Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pölyä, rasvaa, roskia, homesientä

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Mirrored, 14 Joulukuu 2010.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Hommasin Nikkor AI 25-50mm f/4, vanhan mutta ulkoisesti harvinaisen siistin zoomin. Liike oli saksalainen kauppa palautusoikeudella, joten nyt sitten mietin palautanko vai ehdotanko alennusta.

    Linssistön keskivaiheilta löytyy linssi, johon kuva on tarkennettu. Se vastavalossa näyttää noinkin rajulta.  Toki huomasin sen tarkkaan katsoen paljaalla silmällä ja siksi otin kuvat siitä.

    Pari isompaa roskaa on toisella sisälinssillä. Etu- ja takalinssi ovat puhtaat ja naarmuttomat.

    Aina kaikissa jotain on.  Mutta sattuuko joku tietämään onko tämän zoomin avaus hankala juttu puhdistusta varten? Entä onko tuossa merkkejä homekasvusta?  Mitähän likaa lie?

    Jos hinta olisi edullinen,  eihän tuossa muuta kuin kuvausta vain. Kontrastiin tuollainen varmaan hieman voi vaikuttaa.  Mutta 300 euron hintaan ei lie yliampuvaa lähettää pettynyt viesti myyjälle kuvineen.




    (Otsikko yleiseen käyttöön, jos johonkin muuhunkin kelpaa!)
     
  2. Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Mulla oli yhdessä Nikon Series E-obiskassa (Ai, 35mm f/2.5) hyvin samannäköistä töhnää. Tai näytti ehkä tuosta aavistuksen enemmän "keittiössä roiskuneelta rasvalta". Oli myös jonkin sisemmän linssin pinnassa, ei ulkopuolella. En alkanut purkailemaan, vaan käytin palautusoikeuden hyväkseni ja sain rahat takaisin.

    Zoomit on kait hankalampia tapauksia purkaa... tai siis saada kunnolla takaisin kasaan. Itse en 300 euron kapistuksen kanssa lähtisi leikkimään, vaan palauttaisin nuhteiden kera.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Purettava ja putsattavahan tuo on.

    Käden taidoista sitten riippuu, kannattaako yrittää.  Itse palauttaisin.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Se on näköjään sama zoomi taas myynnissä linkissä yllä.  Kauppias sanoi ettei hän pystynyt erottamaan mitään epätavallista likaa siinä.
     
  6. Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Kunnon nettikauppias, kai ne vähitellen alkaa oppia ettei suomalaisille kannata myydä, palauttavat perkeleet!
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    En ole täysin varma, oletko kauppiaan puolella ja tosissasi suomalaisten liiasta tarkkuudesta.  Erittäin hyvässä kunnossa (katso kuvat) , ei naarmuja linsseissä, ei hometta.    Sehän olisi rahakkaan kaupan surma, jos kuvaamani lian olemassaolosta kertoisi.  Vai onko se jo huomioitu hinnassa kun on tällä hetkellä halvin tarjolla olevista ja toiset noin 400€.  Kaikkea ei kerrota, joten ei suoranaisesti valehdella - uudenveroiseksikaan ei nimellisesti mainita, vaikka sellaista saattaisi luulla kuvauksesta.

    Eihän tuon lian vaikutus tule esiin käytännössä kovin helpolla, mutta eikö ole hyvin luonnollista että sellainen vaikuttaa markkinahintaan.  Tiedän kyllä että monet vähättelevät (olivat sitten ostajan tai myyjän roolissa) naarmuja, pölyä, likaa ja hometta linsseissä, ainakin suhteellisen vähäistä määrää, mutta itse pitäisin sellaista vähemmän todellisuudentajuisena ihmisenä, joka ei niitten merkitystä hintaan tunnusta. 

    "Ei se mitään vaikuta - tämä on käytännössä uudenveroinen."  "Joo en minä välitä pienistä -  maksan mielelläni uudenveroisen hinnan."  Miltä kuulostaa?

    Periaatteessa kaikki lika ja naarmut vaikuttavat.  Tuleeko vaikutus esiin käytännössä, onkin jo toinen juttu.  25-50mm Nikkor yksilössä uskoisin tietyssä kulmassa voimakkaaseen vastavaloon kuvattaessa vaikutuksen olevan nähtävissä.  Ihan jo vaikka etsinkuvassakin.
     
  8. Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Syy miksi en käyttöobiskoissa zuumeja, en oikeastaan edes AF laseja suosi, on että niiden sisäänrakennettu ominaisuus on että ne pumppaavat pölyä ja moskaa itseensä.
    vaikka kuinka hyvin pitäisi, sinne sitä menee, ellet sitten kuvaa kliinisen puhtaassa studiossa.
    Eli, kun on ikää obiskalla, kiertoon vain...
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Että zoomit ja AF:t vain fiilistelyyn tai keräilyyn:)  (edit.  ehkä sittenkin: se uusi ja puhdas zoomi vain rahakkaaseen (satunnaiseen=) keikkakäyttöön?) 

    Niin kyllä tämäkin lievästi pumppaa, mutta mikään kova pumppu se ei ole.  Zoomauskin taisi olla sisäinen - takalinssiryhmä ainakin liikkui.
    http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/zoomsMF/2550mmimage3.htm
    http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/zoomsMF/2550mmimage1.htm

    Samanlaista likaa näkee kovin usein kiinteissäkin objektiiveissa.

    Tässä vielä parilla sivulla tästä Nikkorista.
    Zoom Lenses For Nikon 'F' Mount: Wide-Angle
    http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/zoomsMF/2550mm.htm
     
  10. jappe

    jappe

    325
    0
    0
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Taitaa ainostaan ns. double gauss objektiivit(esim. melkein kaikki 50 mm objektiivit) olla sellaisia, joissa kaikki linssit liikkuvat yhtenä pakettina tarkennettaessa. Muissa objektiiveissa etummaiset tai takimmaiset linssit liikkuvat tarkennettaessa ja "pumppaavat" pölyä objektiiviin (karrikoidusti sanottuna).
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Tässä Nikon Series E 50mm etulinssin takana oleva seuraava linssipinta: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,58436.msg435184.html#top
    Valaistu taskulampulla.  Liitteenä kuva samasta ikkunan edessä.

    Kysyin ostaessani mm. "Oletko katsonut läpi valaisten taskulampulla vastaan?  Onko paljon likaa?"  Vastauksissa kerrottiin mm. että linssi on puhtaan näköinen ja kirkas. 

    Tulen ehdottamaan kaupan purkua.  (lisäys.  se kävi helposti)

    Viikonloppuna minulla oli kaksi yksilöä 28mm versiota, joista toisessa oli samanlaista likaa sisälinssissä.  Se piirsi pehmeästi isoilla aukoilla.  Puhdas hyvin: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,58363.0.html
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Vastaavaa likaa, pientä pistettä, oli yhdessä linssipinnassa Nikon Series E 28mm objektiivissa (b) ja toisessa yksilössä (a) oli vain vähän normaalia pölyä. Eihän tämä sitä aukottomasti todista, että tuo lika olisi syynä pehmeämpään piirtoon täydellä aukolla, mutta jättää sen täysin mahdoilliseksi.  Kuvissa ensin 100% kropit, sitten kroppi koko NEX-5 kuvan leveydeltä.  Kameran jpeg, ei terävöitetty jälkeenpäin. 

    (Kun jälkimmäisen parin avaa omiin selainlehtiin esim. 'näytä kuva', ero näkyy selvästi niistäkin,  vaikkei kuva ole kuin 1531px leveä.) (Tämä vain pienien näyttöjen Kameralaukun ongelma, ettei voi selata kuvia suoraan täysikokoisina.)
     
  13. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    hmm. lasissa, myös objektiivien linsseissä on yleensä ilmakuplia, mikä on ihan normaali ilmiö. kertokaa jos tämä on harhakäsitys. en väitä että nuo vastavalossa näkyvät pisteet olisivat kaikki ilmakuplia, mutta veikkaisin että osa niistä on.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Ilmakuplat linsseissä

    Itse olen kuullut ainoastaan että ennen vanhaan oli ilmakuplia vähän yleisemmin, joissain tietyissä lasilaaduissa.  Esimerkiksi vanhassa Summicronissa olen nähnyt yhden noin 2mm kokoisen kuplan.

    Noissa esimerkeissä yllä bongasin yhdessä linssipinnassa jotain pienen pientä ylimääräistä ja siksi otin kuvan tarkentaen siihen.  Terävyysalue on pieni.
     
  15. Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Joo. Ainakin sodan molemmin puolin tehdyissä Sonnareissa on kuplia, normaali ilmiö.

    T. K.
     
  16. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Mirrored,
    Jotenkin osuvaa tämän keskustelun perusteella, että olen juuri sinulta ostanut 200mm Nikkorin, jossa oli "puutarha" sisällä. :)
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Ja nyt siitä sitten ilmoitat tällä tavalla lähes vuoden kuluttua!    Olen näitä alkanut tarkemmin tutkia viime aikoina. Olen luullut enemmän zoomien ongelmaksi.  Jäävät ilmeisesti kokonaan huomaamatta viime aikoina ostamieni perusteella.  En ollut tietoinen sen 200mm kasvustosta.  Ja emmekö tiirailleet sen läpi tavatessamme kaupan yhteydessä?  Jospa se onkin kasvanut vasta myöhemmin. ;)

    Tarkistin silloisen kommunikaatiomme ja viimeisenä kauppaan liittyvänä asiana lähetit vieläpä kuvan jonka olit ottanut uudella objektiivilla. Eikä sanaakaan siitä että mitään vikaa olisi. 
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    ^  Tällainen tuntuu huonolta käytökseltä ja vahingoittaa minua myyjän roolissa, JLN.  Minulla on aina ollut tärkeää että kaupoissa on muutakin kuin perävalotakuu.  Pitää syntyä kaksi tyytyväistä osapuolta, sillä sen verran kivaa on kaupanteko että haluan siihen jatkuvuutta.

    Jos nyt kuitenkin olen harrastanut (tässä ketjussa) parin uuden hankintani tarkempaa tutkimista ja haastanut samalla yleisen 'totuuden' ettei näillä olisi mitään näkyvää vaikutusta käytännössä, tämäkö se on palkkana.  Täytyy sanoa että yllättävää. Sen sijaan olisin arvannut aiheuttavani näin ikävällä aiheella tietynlaista närää monessa, jolla on iäkkäitä objektiiveja, tohtimalla JOPA epäillä lian vaikuttavan toistoon..  Sehän on varmasti jo  liikaa, ettei kymmenesosalla alkuperäisestä arvosta hankkimamme laitteet olekaan aivan aukottomasti uudenveroisia huoltamatta vaikka ulkoisesti siltä näyttäisivät.

    Mielestäni yksi tapa suhtautua tähän ketjuun on nähdä se ostajan oppaana.  Sen jälkeen tietenkin sitten on otettava järki käteen takaisin, kun on ensin todettu linssiensä olevan jossain määrin likaisia.  Niin on aina ollut enemmän tai vähemmän ja niin tulee olemaan, kun ei meillä keskimäärin  ole aikaa ja viitseliäisyyttä harrastaa myös avaamista ja putsaamista. Ostajan oikeus ja velvollisuus on tarkistaa hankintansa ja kertoa onko siihen tyytyväinen.  Ei sitä hemmetti soikoon voi kuitenkaan tehdä vuoden päästä tällaisessä asiassa - eikä varsinkaan tällä tavalla!  :mad:

    Tunnustan kyllä olleeni ostajana viime aikoina erittäin tarkka, tavoitellen harvinaista:  saada ostettua pikkurahalla täydellinen yksilö.  Pahoitteluni siitä kaikille objektiivin paluupostissa takaisin saaneille.

    Mutta JLN, ota siitä kuva ja laita esille, niin aihe saa todellista sisältöä lisää.  Puutarha viittaa sieneen, ja se kasvaa kun ottaa kasvaakseen ereittäin nopeasti.  Sitten vielä esille se, miten se piirtää.  Toinen toivomani sisältö tähän ketjuun olisi ohjeet objektiivien avaamiseen.
     
  19. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Juu, tarkastimme toki kunnon ja se on vanhassa obiskassa aina mitä on.
    Ei tuo/nuo minua haittaa millään muodoin, oli vain hauska asiayhteys. Eli en siis edellisellä millään muodoin tarkoittanut, että olisit kunnon suhteen viilannut linssiin tms. ja kyllä mä olin kauppoihin ihan tyytyväinen.
     
  20. Vs: Pölyä, rasvaa, roskia, hometta

    Kaiketi homeobjektiivi pitäisi eristää, ts. käytännössä hävittää homeen leviämisen estämiseksi?

    K.