Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kallista?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana luikuri77, 6 Kesäkuu 2008.

1. luikuri77

luikuri77 Member

136
    0
    16
    Se on sitten Eirin Dia-kehitys noussut entisestä ja kohtuullisesta 5.50e hinnasta 9 euroon.
    Taitaa olla minulle lopun alkua sen kuvaamiselle? Seuraava vaihtoehto olisi sitten postittelu Helsinkiin, mikä ei tunnu luotettavalta postin mahdollisten erehdysten vuoksi. Nyt ei kiinnosta enää mikään...

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Kallista?

Aikas harvoin on kirjeet kadonnu... Eli ei ikinä, mutta tietysti jos kuvistaan on kovin huolissaan niin kai tuokin ymmärrettävä pelko on.

Ainahan voi kehittää itse, ei ole edes kovin paha rasti. Tulee halvaksikin, kun esim. www.nordfoto.de myy 5 litran settiä alle 70 eurolla ja sillä kehittää 60 filmiä.

Onko Eirin hinta tosiaan 9 euroa, vai onko tuo hinta jonkin liikkeen kautta Eirille toimitettuna? Kuulemma Tampereelta on saanut ainakin vielä n. kuukausi sitten alle seitsemään euroon diaa Eirin kautta..

3. luikuri77

luikuri77 Member

136
    0
    16

Harvoin katoaa, mutta kertakin riittää. Mutta ei kai ole muuta keinoa.

Itse en ala kehittelemään, hyvä kun kuvaamaan ehtii tarpeeksi. Eikä se oikein kiinnosta muutenkaan.

Hinta on siis Jämsän Eirin kautta kehitettynä. Lahteenko se nyt menikään sieltä?

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Lahteenpa kai, joten eikös se oo sama itse postittaa kuin käskee Jämsän liikkeen ne postittaa? Vai vievätkö muka autolla itse perille :).

5. luikuri77

luikuri77 Member

136
    0
    16

Juu, ei ne sitä postita. Vaan menee jonkun kuljetusfirman autolla perille saakka. Ja takaisin myös.
    Varmasti varmempaa kuin lajiteltavaksi joutuminen...

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kuinkahan usein Postilla paketit hukkuu?

7. juza

juza Member

107
    0
    16

Paikallinen puoti tarjoaa täällä Eirin E6 +kehystyksen edelleen 7,00 Eurolla, ja pelkän kehityksen 3,50 Eurolla. Eli taitaa olla se sinun lähikauppiaasi nostanut hintaansa, ei Eiri...

-jukka

8. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Mites olet uskaltanut kehityttää nuo diasi? Onhan näet riski, että kehitys menee pieleen. Taitaa olla yleisempää kuin postin kadottamat kirjeet.

kapa

9. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Kyllä toimituttaminen Eirille sisältää mun mielestä paljon enemmän riskejä kuin postittaminen Who's nextiin. Toimituksessa ja kehityksessä. Eli eiköhän se lopputulos ole WN:ssä luotettavampi. Ja halvempi ja nopeampi.

Mulla ei oo postissa ikinä hukkunu mitään, se lienee lähinnä liioiteltu pelko yleensä. Ja jos nyt yks filmi joskus hukkuiskin, niin tuskinpa sekään maailmanloppu olis.

Eikä sentään jenkkeihin tarvii lähetellä ;).

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Noh en mä nyt menis väittämään että Eiri mitenkään kovin yleisesti kehityksiään mokailee, tosin vastahan kaveri lähetti Color-Kolmioon diansa ja sai ne takaisin pilalle kehitettyinä (juttua tais olla tälläkin foorumilla) joten kyllä "ammattilaisillekin" mokia sattuu. Eipä se vissiin kovin kaukana ollu WN:lläkään, jos litkut oli koneeseen pilaantuneet (sattu vaan käymään säkä, että ei sillon ollu filmejä sisässä).

Telefotoon tuli aikasemmin ite filmit läheteltyä, kun Tampereella diakehitys loppui Ammattikuvasta. Taitaa kehityshinnat vieläkin nettisivuilla olla 4-5 euroa, tosin enpä tiedä onko päivitetty ajan tasalle vai ovatko vanhaa tietoa.

Vaan helpoin se on ite kehittää, ei tartte odotella ja voi syyttää itseään mokailusta. Lisäksi se tulee paljon halvemmaksi, tosin vaatii hetken aikaa ja vaivaa. Tähän asti kaikki on kerhon pimiöllä mennyt värifilmien osalta oikeastaan nappiin ja kun talvella nuo hommat aloitettiin, on nyt takana useita kymmeniä filmejä, varmaankin yli 50 rullaa yhteensä.

11. luikuri77

luikuri77 Member

136
    0
    16

Päätin täten voittaa posti-fobian ja jättää Eirille hyvästit.

12. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36

Jaa, juuri olin laittamassa eirille nuo diat. En paljoa kuvaile filmille, mutta dioja on kertynyt sen verran että meinasin ottaa taas valmiilla kehyksillä. Tainnut tuon hinta pompata sitten entisestä 10e:stä 15e?

13. juza

juza Member

107
    0
    16

No tarkista nyt kuitenkin ensin siltä omalta diileriltäsi tuo hinta. Eilen oli ainakin täällä vielä ennallaan.

Fotokauppias aina viime kädessä määrittelee mitä kehityksestä pyytää. Pussin sulkijatarrassa on aina ollut joku "ohjehinta" mutta minulta peritty hinta on ollut jotain aivan muuta.

-jukka

14. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Sattuuhan mokia juu, mutta kyllä mä silti pidän Eiriä vähän bulkkilafkana. Eikä se kai ihan säkääkään ollu, ettei filmejä tuhoutunu, koska niillä on tapana ajaa niitä kontrollistrippejä riittävän usein. Toisin kuin normilafkoilla, jotka käsittääkseni korjaavat litkuja kun riittävän rumaa jälkeä tulee jo ulos...

Telefotokin ymmärtääkseni lähettää eirille. Mut ehkä tässä voi ilmeisesti kilpailuttaa noita Eiriläisiäkin... :)

Mä en kyl viitti tohon sentään lähteä... Mv-prosessi on riittävän yksinkertainen itse hallittavaksi, kompleksimmat mä jätän suosiolla ammattilaisille :).

15. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Niin joo unohtui siis mainita että Telefoto nimenomaan Eirillä kehityttää. Eli kannattaa miettiä Telefoton kautta postittamista jos paikallinen laskuttaa samasta asiasta tuplat ;D

Ei se värifilmin kehitys mitään taikaa oo, ihan helppo homma.

16. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

<COLOR color="red"]Eiri on tosiaan nostanut hintoja!</COLOR> Kehitys 6,90 euroa + postikulut 1,30 euroa. Ennen hinta oli noin 4 euroa, eikä postikuluja veloitettu tuon päälle. Nämä hinnat oli siis paikallisessa fotoliikkeessä.

17. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ehkäpä hinnan nostaja onkin kuljetusliike ;). Bensan hinnathan ovat kallistuneet...

18. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Paikallinen fotoliike käytti aiemmin Eirin "kassipalvelua", jossa kuljetusliike vei kassin Eirille ja toi takaisin. Tämä palvelu kävi kuulemma liian kalliiksi -> siirtyivät käyttämään Itellan(Suomen Posti) perinteistä vaihtoehtoa.

19. Vs: Kallista?

Eli selvennykseksi: Eiri on nostanut diakehityksen ohjehinnan joka oli 5.5e nykyiseen 9 euroon. Muistaakseni tässä kesäkuussa tuli voimaan.

Se minkälaisia diilejä milläkin liikkeelä on eirin kanssa, ja minkälaisia diilejä kenelläkin liikkeiden kanssa on sitten oma lukunsa, mutta todennäköisesti tuo hinnanmuutos jotenkin niihinkin vaikuttaa.

Itsehän noita kannattaa kehittää, mutta kyllä se vähän enemmän tarkkjuutta vaatii kuin mustavalkoinen.

Ohjeita löytyy vaikka tuolta:
    How To Develop E6 Film

20. juza

juza Member

107
    0
    16

Vantaalla Variston Anttilassa oli tänään fotopisteessä hinnastossa E6 -kehitys 4,20 ja kehystettynä (muistaakseni) 10,80.

-jukka