Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Colormunki kokemuksia

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Jukkis71, 22 Kesäkuu 2009.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Onko kellään kokemusta Lcd ja kotona käytettävän mustesuihkutulosteen kalibroinnista colormunkilla?
    T Jukka

2. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Colormunki kokemuksia

Ei ole kokemusta, mutta systeemin nimen perusteella vastaavaan tulokseen pääsee muuttujien rukkaamisella yritys-erehdys -menetelmällä. :)

3. Vs: Colormunki kokemuksia

Ei mullakaan kokemusta ole, mutta olen nähnyt moista tehtävän ja toimessa onnistuttavan.

Aika tarkuutta ja aikaa vievää puuhaa oli tuo printtiliuskan lukeminen.

4. lietem

lietem Member

132
    1
    18

Minulla on kokemusta ja positiivista sellaista:)

Minusta on hintaansa nähden kohtalaisen hyvä paketti. Näytön kalibrointi sujuu helposti ja ei se printteriliuskan lukeminen ole mitenkään erityisen vaikeaa, eikä vie paljoa aikaakaan.

Printteriprofiilia tehtäessä printataan ensin väriruudukko, jossa on viisi kaistaa. Kukin kaista pyyhäistään laitteella ja hetken laskennan jälkeen tulostetaan uudet patchit ja pyyhkäistään taas läpi. Pisin aika kuluu kuivumista odotellessa.

Tein ensimmäiseksi profiilin Epsonin paperille ja musteille ja vertasin tulosteita sitä aiemmin teettämääni profiiliin. En löytänyt kuvista mitään merkittäviä eroja.

Kun äskettäin hankin Fotospeedin Contonuous Ink- systeemin, niin profiloinnin jälkeen tulosteita ei helpolla pysty erottamaan Epsonin musteilla tehdyistä, ellei sitten jotain testikarttoja printtaile.

Voin suositella harrastuskäyttöön, säästää kyllä hermoja tulostuksessa, eikä se profiilien teettäminenkään ole ihan halpaa. Kun pystyy itse tekemään tulostusprofiilit, niin on helpompi kokeilla erilaisia tulostusmateriaaleja.

5. Vs: Colormunki kokemuksia

Ilmeisesti kaveri ei oikein osannut tasaisesti vetää niitä liuskoja, kun se tapaus mitä näin, niin piti useamman kertaa lukea tuo tuloste. Lopputulos oli kyllä juuri se haluttu.

Mutta asiasta kolmanteen... Enpä huomannutkaan tuota continuous ink-systeemiä kun kävin, oltiin niin filmi mietteissä. ;)

Minulla on itsellä Epsonin R2880 ja siinä ei kanssa kauaa nuo pienet säiliöt kestä, joten olen itsekin pohtinut tuollaisen systeemin tekemistä. Sellaisen kun kuulemma nykyään jo tuohonkin malliin saa.

Mitenkä kokemuksen valossa tuo on toiminut onko ollut mitään suuttimien/letkujen kuivumisongelmia tai värin syötössä epätasaisuuksia ja mitenkä muuten se väri on kestänyt.

6. lietem

lietem Member

132
    1
    18

Joo,se on totta, vaatii pientä harjoittelua, mutta itsellä menee nykyään yleensä kertavedolla (Ranteesta kiinni:)).

Minulla on ollut se Fotospeed CIS vasta pari kuukautta, joten pitkäaikaisia kokemuksia ei vielä ole. Päädyin Fotospeedin systeemiin, koska siinä dummy-patruunoiden rakenne on parempi. Näissä on patruunan sisällä jonkinlainen labyrintti mustetta varten ja tämän pitäisi taata tasainen syöttö. Halvemmissa virityksissä on jonkinlainen sieni, joke ilmeisesti ajanmittaan lakkaa toimimasta. Lisäksi netistä löytyi jokunen positiivinen kommentti.

Tulostimeni  on Epson 1290, joten systeemi on simppeli ja musteet halpoja perusmusteita, ei siis pigmentti-. Asennus oli suhteellisen helppoa, mutta mahdollisuus on sotkea paikat, sillä letkut täytetään imemällä injektioruiskulla. Mustesäiliöissä on hauskat pienet ilmansuodattimet, jotka pitävät pölyn poissa musteista.

Musteet ovat erittäin lähellä Epsonin omia ja jotkut sanovat jäljen olevan jopa parempaa. Tänä aikana on kerran lakannut yksi väri kokonaan tulemasta, mutta puhdistussykli palautti sen. Johtuen huonoista kokemuksista Epsonin omilla patruunoilla ajan nozzle checkin kerran viikossa, jos ei muuta tulostettavaa ole. Tämä on yleensä pitänyt kirjoituspään kunnossa.

Mukavinta on katsella, kun status- monitorin mustepatruunat täyttyvät itsestään. Ainakin omalla kohdalla säästö on selvä, mutta ei tällainen virittely varmaan kaikille sovi.