Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Kai sitä saa. Minä olen kuvannut pussifilminä 400 Sensiaa (vuosi taisi olla 2005), eikä tulos ollut erityisen rakeinen. Ihmetyttää jos 100 ASA filmi olisi rakeisempaa kuin 400. Myöskin Provia 400F tai ilman F:ää oli ihan ok. Agfa RSX 200 prässättynä 400 ASAan alkoi olla hieman rakeista, mutta se oli mukava efekti.
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Eipä ole mullakaan vertailukokemusta. Meillä on tosin seuralla V ED ja kyllä se aika paljon ja ihan riittävästi varjoista kaivamista kestää diallakin. Noi D-arvot on tosiaan laskettu ihan A/D-muuntimen bittimäärästä, niillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Ite joudut mittaamaan. V ED ja 5000 eroaa ilmeisesti lähinnä nopeudessa ja saatavilla olevien lisävarusteiden määrässä. Mm. V ED:lle joutuu syöttämään skannattavat diat yksitellen. Ammattilaismalleihin saa syöttölaitteen. En usko että kuvanlaadussa on mitään eroa, softissa ehkä.
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Syöttölaite on paljon skannaavalle oikein hyvä vehje, mutta jos diat ovat viiden liuskoissa, eikä kehyksissä, ei luonnollisestikaan mitään eroa ole.
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Jos uutta laitetta haluaa ja vieläpä erittäin hyvää lienee Nikoni paras vaihtoehto, mutta käytettyjen osalta voisin mainita, että noissa K-M 5400-malleissa tulee vakiona mukana 4 kehystetyn dian pidin, joten se on siis sentään nelinkertaisesti kätevämpi kuin Coolscan V.
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Jaa.....no enpä hoksannut että olis puhuttu mistään erityisestä ASA luvusta. Ne mun itkuni oli 200ASA:n filmistä. Sen jälkeen olen pitänyt 100 korkeimpana ASA lukuna ja sensian olen jättänyt kamerastani pois. Mun ei tartte kuvailla noilla herkimillä filmeillä kun en tee mitään kuvauskeikkaa enkä kuvaile häitä hautajaisia tai mitään muitakaan pakko kuvausreissuja. Nuorempana niitäkin tein......menee asian sivusta jo vaikka kuinka joten..... <SIZE size="80"]päätän </SIZE><SIZE size="60"]raporttini</SIZE><SIZE size="40"]täältä</SIZE><SIZE size="20"]tähän</SIZE>
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Voin myös suositella noita Scan Dual -sarjan vehkeitä, kuten jo teinkin Niissä tulee myös tuommoinen pidike mukana (kokemukseni IV-mallista). Muutenkin olivat ihan kunnon skannereita jo, enkä itse heti muuta ostaisikaan kinoskanneriksi kuin Minoltaa tai Nikonia.. Ainakaan niistä laitteista mitä minä tunnen (harrastajahintaluokassa) Sensia 200:sta en osaa sanoa mitään, mutten ostaisi sitä muutenkaan, koska jos tarvii herkkää, ostan 400 proviaa (tai EHKÄ sensiaa), enkä tuota välimallia. En silti heti usko, että sekään olisi rakeisempi kuin Sensia 400. Ainoastaan kesäsin tuntuu itsellä riittävän hitaammat kuin 400 ASA filmit kunnolla.. Jalustaa kun ei tuu käytettyä.
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Sensia 200:n vanha versio oli "yleisesti tunnetusti" susi. Tuli sitäkin kyllä aikoinaan ihan tyytyväisenä kuvattua. Uudempi versio perustunee Sensia 400 teknologiaan ja on parempi, mutta ei pärjää 100:lle jos nopeutta ei tarvita..
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Nyt meni hermot Rajalan minulle viime talvena myymän tasoskannerin kanssa! "Ammattilaislaatua skannaukseen" kuului myyntislogan, säestyksenä mahtavia resoluutiolukuja. Ja kattia kanssa! Nettikäyttöön ja ruudulle tuon jälki riittää, mutta osasuurennoksia ja isoja vedoksia ei kestä katsella. Nyt saa räpellys riittää, tänään lähtee tilaukseen Nikon Coolscan V !
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Oikein! Kerran se hinta kirpaisee (syvästi) mutta kyllä se sitten mieltä lämmittää, kun ei tarvitse enää skanneria kirota.
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Saako sillä tasoskannerilla keskikoon filmiä skannattua ja onko se nyt myynnissä? Sitten toinen juttu. Nikon lupaa 4000 dpi tarkkuutta (jos oikein luin jostakin netistä). Voitais tehdä mielenkiinnon vuoksi testi. Minä skannaan jostakin diastani täysillä tasoilla kuvan ja otan siitä cropin. Sitten pistän postiin sen dian sinulle ja sä otat Nikonilla myös. Sen jälkeen molemmat cropit tänne esille. Näkisivät kaikki mikä on alle 300€ skannerin ja yli 700€ skannerin ero. Näin ei tulis kuvauskaluston ero näkyviin vaan pelkästään skannerin ero.
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? No se filmscanner.info on jo tehny vastaavat testit. plustek 2900 dpi (7200 valittuna, n. 2500 dpi jos valitsee 3000-3600 dpi) ja nikon vetäsee jonkun 3900 dpi. Ehkä tärkeämpi ero käy kuitenkin ilmi näistä kuvista: http://www.filmscanner.info/Bilder/PlustekOpticFilm7200Bild1a.JPG Nikon 5000 ED http://www.filmscanner.info/Bilder/PlustekOpticFilm7200Bild2a.JPG Plustek ks. esim. pilvien sävyt Tästä lisää: Filmscanner Plustek OpticFilm 7200 Film-Dia-Scanner Testbericht, Erfahrungsbericht, Beurteilung Scannen/Digitalisieren Dias/Negative Filmscanner Nikon Coolscan 5 V ED, Diascanner LS-50: Test-Bericht, Erfahrungsbericht, Bildqualität, Auflösung, Funktionsbeschreibung Jos kuitenkin tällaisen testin haluaisi tehdä kunnolla, pitäisi nuo skannata myös kunnolla, eikä vain jollakin automaattisoftalla, joka arpoo omat arvonsa..
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Joo joo...samoja testejä uskoo miljoona. Nyt olikin kyse suomalaisesta "kameralaukku testaa" systeemistä. Aina pitää olla urheiluhenkeä. Ei oteta tätä liian vakavasti.
Vs: Plustek-scannerit, onko kokemusta? Laitoin tilauksen tänään vetämään. Uhkasivat viikon-kahden toimitusajalla. Eli menee reilusti tammikuulle ennen kuin pääsee testailemaan...