Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Plustek Optica Film 120 scanneri

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana sjk, 19 Syyskuu 2013.

1. sjk

sjk Member

122
    1
    18
    Onko kenelläkään kokemusta tästä keskikoon scannerista? Kameralehdessä oli testi ko. laitteesta, mutta kovin niukka sellainen. Muitakin testejä on maailamalla, mutta kiinnostaisi kuulla nimenomaan käyttäjän mielipidettä. Hintaa on sen verran paljon, että tarvitsisi hieman lihaa luiden päälle. Ei taida markkinoilla olla vastaavassa hintaluokassa muita scannereita?
    Seppo

2. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28
    Vs: Plustek Optica Film 120 scanneri

Minä hankin melko nopeasti Silverfast:in USAF1951 targetin ja totesin että minun OpticFilm 120 on speksien mukainen ja ei mikään väärinsäädetty yksilö. Alkutuotannossa oli epäteräviä ja väärin fokusoituja yksilöitä joka nostatti kohukommentteja skannerin 'laadusta'. Minä totesin että sain 4400-4600dpi:n tarkuus skannerillani kun skannaan 5300dpi:n asetuksella. Flextight skannaa keskiformaattia vain 3200dpi:n resoluutiolla joka on myös Reflecta MF5000:n optinen resoluutio. Nikon CoolScan 8000/9000 saavuttaa melkein 4000dpi:n resoluution. Minulle ei ollut vaihtoehtoja. En maksa sairaan kallista hintaa Flextight:ista tai CoolScan:ista ja Reflecta on auttamattomasti epäpätevä.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Siis onko tuo refelcta mielestäsi hyvä vai huono?
    TJukka

4. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

En itse harkitsisi Reflectaa. Maksaa 1500 euroa ja tarkkuus on vain hiukan parempi kuin mitä esim tasoskannerilla kuten epson v700 voi saavuttaa ja sellaisen hinta on kolmasosa reflectasta. Miksi siis kehittää sellaista skanneria ja vielä siis mätkäistä selvää ylihintaa laitteelle ? Vaikuttaa minulta pahalta rahastus idealta. Lisäksi 'filmiskanneri' on miltei aina hitaampi kuin tasoskanneri jos tasoskanneriin saa laitettua 2-4 filmiliuskaa samalla kertaa. Plustek OpticFilm 120 syö sentään kaksi kertaa kuuden ruudun liuskan 135 koossa joka on mielestäni siedettävää.

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Eikun tarkoitin plustekia, onko se mielestäsi hyvä?
    T Jukka

6. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Plustek OpticFilm 120 on ollut mielestäni paras vaihtoehto ja todella hyvä skanneri. Mikäli minulla olisi toimiva Nikon8000 tai 9000 niin en todennäköisesti ajattelisi päivitystä muuten jos se lakkaisi toiminnasta. OpticFilm 120 on toiminut hyvin ja on tuottanut laadukasta ja tarkkaa jälkeä 120filmistä. Lähinnä on vain vaikeata saada niin terävä kuva tallennettu filmille että laitteen reso ei 'riittäisi'. OF 120:lla ei varmaan ole ihan yhtä hyvä dynamiikka kuin Nikon mutta en ole kaivannut lisää infoa tummiin dioihin. Hyväksyn että pos-matsku on kontrastikasta enkä yritä tehdä siitä keinotekoisen loivaa. Toinen asia joka ei ole aivan parhaimmistoa on Silverfast softan hitaus. Kun skannaa 5300dpi niin laite lukee 106000dpi ja Silverfast interpoloi alaspäin 5300dpi:hen ja se vaatii kovan luokan prosessoritehoa ja muistia ainakin jos kuva on suurempi kuin 135. En saanut PC:tä toimimaan kunnolla vaan nyt minulla on MacMini i5 ja 8GB muistia. Silverfast toimii paljon vikkelämmin Mac:issa.

7. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mitenkäs OpticFilm 120 toimii flaren/heijastusten suhteen diaa skannatessa.

Esimerkiksi Epson V700 on todella ongelmallinen jos diassa on kirkkaita kohteita tummaa taustaa vasten.Filmiskannereista ainakin Konica-Minolta Scan Dual IV kärsii samasta, mutta lievemmässä määrin ja kritiikkiä kuulee myös Coolscanin osalta.

Dian kohdalla flarettomuus kuitenkin menee jopa resoluution tavoittelun edelle kun lähdetään keskikokoon ja sitä suurempiin formaatteihin.

Heijastukset ovat asia, jota skanneritestaajat eivät koskaan tule huomioineeksi. Kaikki on liian resopainoitteista nettisaiteilla.

8. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Coolskannit on kyl pahamaineisia flarestaa, koulussa niillä skannatessa negaa tuli mustiin aina aika rankka hehku..

9. Vs: Plustek Optica Film 120 scanneri

Martin, se 10600 dpi on softan interpoloima, optiseksi tehdas lupaa tuon 5300 dpi. Muilla arvoillahan ei ole mitään väliä. Jos/kun tuo 4400-4600 täytyy niin hyvä on.

Flextight on samoilla linjoilla, mutta hintansa(kin) mukaisesti myös paremmilla luvuilla: lupaa 8000dpi, mitattu 6900dpi.

Onneksi Plustekin hinta on lähempänä käyttäjää... :)

10. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Ja toi max dpi flexissä on vaan kinaripitimillä, keskaripitimillä saa vaan 3200dpi... ainakin siin halvemmassa mallissa, joten ei pitäis hävetä flexille hirveästi.

11. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

EI, olen vahvasti sitä mieltä että jopa Plustek:in mainokset ja sittemmin myyjät ovat hiukan väärässä. Plustek OpticFilm 120:n 'optinen resoluutio' onkin 10600dpi josta silverfast laskee 5300dpi:n 'optisen ulostuloresoluution' josta 4500dpi on fakta homma mitä saa ulos. Jotta skannerin olis mahdollista lukea 5300dpi on optisen samplausresoluution oltava 2 kertaa 5300dpi eli 10600dpi. Tämän huomaa myös Silverfast:in 'Processing' jakson hitaudesta joka on miltei sama 5300dpi/10600dpi. Nyquistin teoreema kunniaan.

Sitten vielä FlexTight:eistä: Siinä 6000/8000dpi on VAIN 35mm filmille. Reso on MAX 3200dpi keskarifilmille. Plustekilla ei ole sellaista rajoitusta ole.

12. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Esimerkkeinä hiukan eroavaisesta määritelmästä resoluutiosta:
    Plustek 74,75,76,8xx sarjalaiset: Mainostettu 7200ppi optinen resoluutio, mitattu 3600dpi.
    Epson V700/V750: Maksimi optinen resoluutio 6400ppi, mitattu 2600-3200dpi.

13. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen saamani skannauksiin Plustek OF 120:lla, MUTTA oli pirun hidas PC:llä (SilverFast). Täytyy silmäillä seuraavan kerran kun skannaan diaa mikäli flarea ja tai muita heijastumia esiintyy, mutta en ole ainakaan tähän asti huomannut. Olen myös joskus kokeillut ylivalottaa diaa hiukan jotta skannerin olisi helpompi lukea sitä. On tuntunut että OF120:n myötä sellainen kikkailu on jäänyt turhaksi.

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Olisko sulla jotain malliskannia ja siitä vaikka pari 100% kroppia?
    T Jukka

15. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28
  16. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Joo, ei noita testitauluja tarvitsisi, parempi jostain oikeasta kuvasta malli.
    Tännehän ei voi laittaa kuin 1200 px ja 600 kt suuren tiedoston,mutta jos se olisi kroppi jostain normaalista skannauksestasi, niin olisi varmasti monta kiinnostunutta seuraajaa.
    T entinen flextightin omistaja