Voisi olla viisasta. Kuvaan kyllä keskiverto digikuvaajan verrattuna ilmeisen tai hyvin vähän - mutta kuitenkin. Tällainen ajatus on kasvanut pikkuhiljaa vahvaksi katsastettuani laatikkotolkulla 6x6-dioja sekä mv-ja värinegoja eri formaateissa vuosien varrelta. Hyvinkin käyttökelpoista materiaalia olisi tarjolla. Enpä taida uusia kameroita niinkään tarvita, vaan skannerin, jolla saa skannattua 6x6 - 6x9 koon. Tuskinpa niistä parhaimmistakaan tulee tehtyä positiviimateriaalille (jos sitä nyt edes onkaan) suoraan printtejä, vaikka osa kyllä ansaitsisi tulla tehdyksi siten. Ovathan nämä lelut kivoja, mutta...
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Minä olen ajatellut taasen päinvastaista. Tänään tosin kuvasin paljon, peräti 24 kuvaa, siis sellaisen ennenvanhaisen amatöörirullallisen. Ainoat omat kuvani pariin viikkoon. Kapa p.s. Yhtä esitettä varten on kyllä viime viikkoina tullut kuvattua ruhtinaalliset parisensataa poltosta.
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Jos siltä tuntuu, turha se on väkisin kuvata tai, jos vanhojen negojen ja diojen digitointi viehättää enemmän niin sitten niiden kimppuun
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Näinpä. Kaikki ajattelua ja tekeminen, ja tekemättömyys on sallittua. Kannattaa myös miettiä, kenelle luo helvetin, eli pakottaa ottamaan ne kuvat. Sitä testamenttia ei moni halua ;-)
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Ei siinä ole mitään helvettiä kenellekään. Ne kaikki menevät kuolinpesän muun rojun mukana roskikseen.
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Näinpä. Helvetti alkaa vasta kun lapsenlapset kysyvät asiaa ;-)
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Kuvien poisheittäminen lienee helpointa, koska kuka vaan näkee mitä se esittää, negojen kanssa onkin toinen juttu, "mitä jos tuolla olisikin jotain mielenkiintoista mukana", ja tietokoneen tiedostothan on PAKKO käydä läpi, siellähän vasta mielenkiintoista voisi olla - ei, kyllä ne kaikki on vaan säästettävä Sinänsä asiasta tuli mieleen mm laukun vaikutus itse kunkin kuvaamiseen, minun on pakko myöntää, että aika ajoin tulee mieleen kohdetta sommitellessa tai sitä valitessa, että mitäköhän ne innokkaimmat arvostelijat sanoisivat tästä tai tällä tavalla kuvattuna, ainakin minulle tunne on rasite, en kuvaa itselleni vaan jollekin muulle.
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Sinänsä kummallinen ajatus, että valokuvausharrastukseen jollain lailla liittyisi kuvien näyttäminen jollekulle muulle.
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Ai niinkö, ymmärtäisin jos perässä olisi edes hymiö, minä ainakin kuvaan käytännössä aina perheelle, kavereille, joskus jopa myös itselle, ilman muitten "vastaanottoa" en taitaisi kuvata.
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Joo, pakko kompata. Olen viime päiviin asti pidättäytynyt näyttämästä ottamiani kuvia. Vähän niinkuin pyynnöstä toin niitä tänne, mutta taidanpa palata aikaisempaan käytäntöön.
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? No jokainen kuvaa just sinne minne haluaa. -voin kuvata kameralaukku foorumiin -voin kuvata kuvatoimistoon -voin kuvata faceen -voin kuvata näyttelyä varten -voin kuvata omaan arkistoon -voin kuvata perhe albumiin -voin kuvata luontokuvakisaan -voin kuvata tapahtumia, mainoksiin fiiliksiä yms, ja tapahtumia moneen paikkaan -voin kuvata teatteriin, lehdistökuvia, mainos-promoja, dokumentointia, henkilöitä ja tilauksia -voin ottaa ihan vaan paskoja testikuvia näpsimisen ilosta -voin kuvata sen vuoksi että ei tartte olla kuvattavana -voin kuvata sen vuoksi että on joku hyvä syy mennä jonnekkin minne en muuten menis -voin kuvata tilauksesta häitä hautajaisia henkilöitä yms JNE Missään nimessä kaikki kriteerit ei täyty joka kuvassa. Joskus voi kuva ylittää kahden alueen rajan. Mutta usein kuvat on vain yhdessä alueessa.
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Niin no mä olen vähemmän kuviani enään täällä näyttänyt. Kommentointi on surkeaa tai olematoonta joten saman saa kun ei kuviaan laita minnekkään esille.
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Kysytäänpä näin, voisitteko kuvata vain omaan arkistoon näyttämättä kuvianne kenellekään, ei siis edes silloin tällöin, vaan ei koskaan? Minä en voisi, ei olisi syytä, ei minua räpsiminen saa koukkuun, vaan se, että koen saaneeni kivan kuvan josta on muillekin iloa. Eihän noista tuhansista kuvista näe ulkopuolinen kuin murto-osan, eikä ole syytä nähdäkään, näytän kuviani perheellenikin vain siltä osin kuin kehtaan niitä näyttää, no joskus on pakko, koska kuva on niin arvokas dokumentti, että huononakin se kelpaa, mutta noin yleisesti ottaen.
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Tauko on hyvästä, nytkin mennyt viikkoja pelkällä luurilla dokumentteja talteen ottaen. Odottelen heinä/elokuun sumuisia aamuja, muu ei tällä hetkellä kiinnosta, tämä lapinauringon räkötys pilaa kaikki kuvaus halut ja fiilikset!
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Mäkin olen huomannut muiden huonon kommentoinnin. Mutta ymmärrän markkuakin, hänhän koitti minuakin pakottaa laittamaan kuvia esille -joten ei ihme, jos on oikeaa tai kuviteltua painetta itselläänkin...
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Syksy on kesän parasta aikaa! Allekirjoittaneen kuvaamiset nimittäin vähenee tähän aikaa vuodesta melkein itsestään. Kun en kuvaa kasveja, selkärangattomia, lintuja enkä kädellisiäkään lomatouhuissa, niin tämä pohjoisen yltäkylläinen valo ja kaikkialla vallitseva "pinaattivihreä" (Pekka Halosen tai Akseli G-K:n ilmaus) ei motivoi eikä inspiroi maisemakuvaajaa sisälläni. Poikkeuksia tietenkin on: toissa-aamuna oli upea sumu Helsingissä ja kuvasin 2 tunnissa enemmän kuin kesä-ja heinäkuussa yhteensä. Mutta loppukesä ja syksy kun lähenevät niin ilmat sen kun paranevat ja kun luontokin vielä alkaa pikkuhiljaa vapautua kesän otteesta, niin alkaa taas motivaatiota löytyä.
Vs: Pitäisiköhän vähentää kuvaamista 90% ? Olen vähentänyt sen jälkeen kun havahduin huomaamaan olleeni kaiken maailman karkeloissa, mistä en muista juuri muuta kuin että olen kuvannut niissä. Tapahtumat itse ovat menneet ohi. Muistikuvat ja elävät elämykset ovat osittain jääneet saamatta, kun kamera on ollut keskittymisen keskipiste. Nyt tulee kannettua kameraa (tai Lumiaa...) ehkä mukana ja otettua kenties kuva tai pari, jos niitäkään. Järkkärinkin mode valinta näyttää olevan jokseenkin pysyvästi Av ja valotuksen korjain -1/4 aukkoa asennossa, jos tulisi räpättyä pikainen. Ehkäpä skanneri olisi paikallaan niin saisi ne menetetyt elämykset ehkä hieman koettua kuvia tarkastellessa. :/