Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Piraattinormi

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Quiquern, 18 Maaliskuu 2008.

  1. Esterhaus

    Esterhaus Member

    412
    0
    16
    Vs: Piraattinormi

    50-millisen maine on vanhastaan perustunut siihen, että ne ovat kevyitä, pieniä, rakenteeltaan yksinkertaisia, edullisia ja optisesti laadukkaita laseja, joiden kuvakulma filmikamerassa oli suhteellisen käyttökelpoinen moneen käyttöön. Muinoin olivat lisäksi filmijärkkäreiden kittilinssejä, kunnes 35-70 tsuumit keksittiin.

    Varsinkin DX-kameroissa 50-millinen on monessa käytössä auttamattoman ahdas. Kuvaustarpeistahan tietysti riippuu, tekeekö tuolla mitään, mutta 75-100 mm kinovastaavuudella kuvaaminen vaatii jo kärsivällisyyttä. Silti 50-millisiä menee paljon kaupaksi juuri halvan hinnan ja hyvän kuvanlaadun yhdistelmän vuoksi. Jopa D40/D60-kuvaajat ovat jonkin verran ostaneet 50/1.8:aa, vaikka joutuvatkin tarkentamaan käsin. Miksipä ei ostaisi vaikka vähällekin käytölle, kun satasella saa ja kuvanlaatu on erinomainen. Tuo Sigman 50/1.4 toisi D40/D60-käyttäjillekin perusykspistekasiin verrattuna automaattitarkennuksen ja puoli aukkoa paremman valovoiman, mutta hinta (ja paino) menee ehkä lähelle 30/1.4:ää, joka taas on hyvin monelle paljon fiksumpi ostos monikäyttöisemmän kuvakulmansa vuoksi. Kalliimmilla vehkeillä kuvaavat ostavat sitten halutessaan esim. Nikkorin 50/1.4:n, joka on pienempi ja näppärämpi ja luultavasti kuvanlaadultaan parempi, mutta tuskin enää oleellisesti kalliimpi.

    Eli summa summarum: mahtaakohan mennä kaupaksi? Halpa pitää olla, että menee.
     
  2. Vs: Piraattinormi

    Tai jos ajatellaan että tuo vastaa lillikennolla 1,4/85 -millistä nikkoria, mutta on nopeampi ja halvempi, niin asia muuttuu taas ;-)
     
  3. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Piraattinormi

    Mutta eihän sama kuvaaja kai mieti eri kennokokojen vastaavuuksia ja sen perusteella tee ostopäätöstä objektiivin suhteen, jos ei siis omista eri kennokokojen kameroita.

    Eihän tuo samassa kamerassa vastaa 85-millistä..
     
  4. Vs: Piraattinormi

    Kai kaikilla valokuvausharrastajilla on monenkokoisia kameroita?
    Minulla on pokkarikennoa, puolikinoa, croppililliä, kinoa, 645:ttä ja 66:tta, ja olen kai vähemmistössä näin harvoilla kokoluokilla...

    Ja mitä tuohon tulee, minulla olisi juuri tämä tilanne kun pitäisi omistaa sekä tuo, että se Nikkori, jotta kumassakin kamerassa (F4s/D200)olisi vastaavaa polttoväliä.

    Miksi eri kennokokojen vastaavuuksia muuten mietitään? Tämä on sinänsä ihan hyvä kysymys. Ensimmäistä kameraansa ostaville tämä kerroin on maailman tärkeimpiä juttuja, vaikka eivät pääsekään vertaamaan sitä mihinkään.
     
  5. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Piraattinormi

    Hmm no juu mutta voi olettaa että suurella massalla on yksi digijärkkäri, joihin he sitten pohtivat objektiivin ostoa, sen sijaan että olisi filmirunko lisäksi, johon AF-objektiivin vois saada järkevästi tai FF-digi cropin lisäksi.

    Onhan noita eri kokoja muutama itselläkin tietty, mutta ei ole kahta kokoa joihin (suoraan) menis samat objektiivit.

    Joo kyllä se kennokoko aika tärkeä asia on ja valitettavasti sitä ei pidetä kuvakulman kannalta yleisesti niin tärkeänä, kuin esim. kohina- ja resoluutioasioiden..
     
  6. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Piraattinormi

    No jaa, varmaan aika keskivertoa. Mulla ei ole puolikinoa ja croppililliä, mutta sen sijaan 6x9 ja 4x5. Jos 9x12 lasketaan omaksi niin sit on kyl yks formaatti enempi. Tai jos 6x12 niin sit toinen. Tai jos 24x59 niin sitte kolmas. Olkoon lirpun alle keskiverron sitte :)
    Ja pakkapola unohtui.
     
  7. Vs: Piraattinormi

    tästä taitaa vielä puuttua, että tarkentaa defaulttina liian taakse.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Piraattinormi

    Tarkentaapa minne tahansa, vaikkapa canonin menneisiin kunnian vuosiin, Sigman 30mm lilliputtiprime maksaa luokkaa 380e ja käy tietääkseni oikein hyvin kaupaksi.

    Kaiken järjen mukaan 50mm täyden piirtoympyrän prime voi olla selvästi kalliimpi. Kyllä tämän hinta asettuu luokkaan 450e, veikkaan.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 345
    1 234
    113
    Vs: Piraattinormi

    Mulla on 3 formaattiin sopivat 50-milliset.
    1,6:lla kaikkein eniten käytetty ja tositarpeeseen. 1,0:lla käyttöä myös, korvaa 1,6:n 35 millisen.
    67:lla 50 mm on aika mielenkiintoinen, mutta todella vähälle käytölle jäänyt.
    Mun mielestä kinoformaattiin vertaaminen on hyvä juttu, siitä yli menevät systeemit ovat todella eri maailmasta ja kinokoolla on  rauhoittava merkitys kalustokeskusteluissa, vielä......
     
  10. Vs: Piraattinormi

    Meinaatko että siitä vasta show tulee kun aletaan homataa 66:iin digiperäkameroihi 800millisiä ja hinkua 15mm laajiksia?
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 345
    1 234
    113
    Vs: Piraattinormi

    En tiedä mitä tarkoitat...mutta kinokennoon siirtymisen jälkeen on vaihtoehdot vähissä (vielä tällä hetkellä) ja jotenkin tuntuu että pikkukennoisten kameroiden omistajien taistelut kameroidensa ominaisuuksista ovat kaukainen asia.
    Uskon kuitenkin että nykycropit tekee hyvän kuvalaadun, mutta muut ominaisuudet ratkaisee omalla kohdalla.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Piraattinormi

    www.idealo.de näytti Sigman hinnaksi karvan verran yli 400e. Saatavuus - ei nyt vielä ihan hyllystä suoraan.