Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pintajännityksen poisto

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juke.K, 31 Tammikuu 2015.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Mitäs kaikkia aineita niitä nyt olikaan millä saa filmistä sen pintajännityksen pois että filmi kuivuu hyvin? Ite olen konstia, tippa fairyä pönttöön, käyttänyt ja nostanut filkan pois kuivumaan. Sormien välistä olen vielä filkan vetänyt että isoimmat vedet tippuu pois. Viimeksi kun skannasin kuvia huomasin että oli jotakin laikkuja jäänyt filmille. Onko fairy menny huonoksi nykyään. Aattelin että taitaa olla kalkkisesta vedestä johtuvaa. Vinkkejä please.

2. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36
    Vs: Pintajännityksen poisto

Ilfotol, Photoflo, hca jne ja jos on epävarma vedestä, niin tee tuo blandis tislattuun veteen.

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Niin että vika huuhtelu tislattuun veteen.

4. L and Scape

L and Scape Active Member

748
    147
    43

HCA = hypo clearing agent ei saa olla vika vaihe. HCA pitää huuhdella kunnolla pois.
    Vika huuhtelussa pitää olla vähän pintajännitystä alentavaa kuten yllä kerrottu. Pintajännitysta alentava aine huolehtii siitä, että vesipisarat valuvat nätisti pois. Sormilla ei tule pyyhkiä märkää filmiä, tulee vain naarmuja.

5. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mutta jos laitetaan HCA ja sen jälkeen vielä veteen ei sillä kalkin tai pintajännityksen poistoon ole mitään merkitystä. Eikös sen HCA:n käyttö ole hiukan toinen juttu?

Etikkakin poistaa kalkkia. Etikkavettä ei vaan voi jätää viimeiseksi huuhteluksi, eiköstä jookosta?

6. Vs: Pintajännityksen poisto

Prismasta litran pullo akkuvettä, johon sitten lorauttaa tipan tai kaksi pintajännityksen poistajaa (eng. wetting agent). Sillä sitten se aivan viimeinen, lyhyt huuhtelu. Eron huomaa kyllä. Vähemmän pölyä, ei kuivumislaikkuja jne. Jos vesi on kovin kalkkipitoista ja negoihin jää ärsyttäviä, pieniä kalkkipisteitä niin kannattaa antaa negan lojua viimeisessä huuhtelussa muutamia minuutteja.

Samaa blandattua akkuvettä voi uudelleenkäyttää melko pitkään ja wetting agentia ei tarvitse ostaa kuin pieni 250ml pullo. Se riittää vuosiksi.

7. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Tämä ohje kuulostaa järkevän oloiselta. Mikäs tämä wetting agent aine on?

8. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Ei varmasti.

9. Vs: Pintajännityksen poisto

Kuvalähde: Kodak publication F-4017 myös liittenä (PDF)

10. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Kokonaan toinen.  Se ei ole tarkoitukseen sopivaa.

Vaikka olisi Fairyn sijaan tarkoitukseen tarkoitettu aine (Ilfotol, Photoflo, Agepon, RWA), voi silti tulla tahroja.

Pitää hakea omaan veteen sopiva laimennos.  Laajalti muussa maailmassa kuin Suomessa yleisesti vedet ovat kovempia ja suositellut määrät siksi  myös turhan voimakkaita.  Rollei (RWA) ainakin on niin vahvaa, että sitä on jokseenkin mahdotonta laittaa pikkupurkkiin sopivan vähän sormenpäätä aineeseen kastamalla.

ed.  Ei ihan kaikkialla Suomessakaan ole vain hyvin pehmeitä vesiä. 
    ed2.  Itse olen mittaillut ns. kokonaiskovuutta (GH) vain akvaarion yhteyksissä. Kostutusaineen annostelu on sujunut aina uuden talon suhteen kokeilemalla sopiva hakien.  Minun käsitykseni mukaan liika kostutusaine voi aiheuttaa tahroja yhtälailla kuin liian vähäinen määrä.  Kantsii aina katsoa ennen kuin leikkaa negat pätkiksi, pitäisikö kastella uudestaan.  Toisaalta kostealla pyyhkien voi korjata usein tilanteen.

11. Vs: Pintajännityksen poisto

Ei ole kauan kun tästä keskusteltiin, taitaa olla ikuisuusaihe tämäkin.

Ensinnäkin oikea kostutusaine maksaa niin vähän että sitä ei ole syytä olla käyttämättä. Toisekseen sekin on syytä annostella esim. injektioruiskulla, laimennussuhde tuntuu olevan aika tarkka. Ja mitä ilmeisemmin oikea annostus kannattaa hakea ja pitää se, purkin kyljessä oleva ei välttämättä ole paras.

Sitten olen ollut huomaavinani että vesi valuu tasaisemmin pois filmin pinnalta jos sitä ei yritäkään kuivata, samalla välttyy siltä vaaralta että naarmuttaisi filmiä. Liikaveden valutus pois filmiä vinossa pitäen ja kuivaus filmin alkupää (leader) alaspäin kannattaa ottaa myös käytännöiksi jos haluaa puhtaita negoja. Tislattu vesi ei ole liioittelua, vinkkinä kannattaa ostaa 5l kanisteri huoltoasemalta tai jostakin Motonetistä, kun se loppuu niin siitä saa samalla jätekanisterin.

En ole koskaan tullut ajatelleeksi että tuota tislattua vettä/kostutusainetta voisi uudelleenkäyttää, mutta miksikäs ei. Vähän kyllä arveluttaa kuinka puhtaana se pysyy, veteen joutuu jokaisella käyttökerralla väistämättä pölyä ja muita partikkeleita jotka sitten siirtyvät filmin pinnalle, missä määrin, en tiedä.

12. Vs: Pintajännityksen poisto

Lisäys edelliseen. Oma kokemus on, että vesi valuu lyhyimmän matkan ja mukavan nopeasti jos filmi kuivuu vinottain ripustettuna esim. 45° kulmaan ohut reuna tietysti alaspäin. Ei ollenkaan niin kummallista, miltä ensi hätään vaikuttaa.

13. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Mulla on rutiinina, olen hyväksi todennut tavan että normi 15-20 min huuhtelun juoksevassa vedessä jälkeen otan spiraalin pois astiasta, ravistelen sitä suhteellisen voimakkaasti hetken, jonka jälkeen spiraali litran kannuun jossa ilfotol-tiskattu vesi. Siellä se saa olla n. 5min jona aikana muutama pyöräytys. Kun spiraali otetaan pois niin hetki voimakasta ravistelua ennen ripustamista kuivumaan. Meillä on hyvin kova vesi ja käytän aika vahvaa photoflo-seosta. Tmax kuivui viimeksi n. 45min ja ilman mitään ravistuksia trixi on joskus joutunut kuivumaan n 1h 15min.

14. Mirrored

23 779
    749
    113

Tartun sanoihisi ja silloin on aika kummallista.  ;)  Jos laitat paksu reuna alaspäin 45 asteen kulmaan, niin mikä ero sillä olisi kuin jos ohut olisi alaspäin? Ei mitään, sama asento. Toiseksi filmi on yleensä yhtä ohutta ja paksua joka reunasta.

Ei mulla muuta kuin että kyllä siitä tajusi mistä on kyse.  Ja se on totta myös. Vaihtoehtoinen tapa on ensin pitää pitkä sivu alaspäin että suurimmat valuu ja sen jälkeen pitää filmi pystyasennossa loppukuivauksessa. Mutta ei se pysty mitään etua tuo - joskus vaan kuivaustilan takia voi tehdä mieli muuttaa kuivumisasentoa.

15. Mirrored

23 779
    749
    113

Veden kovuudesta ja muista ominaisuuksista kiinnostuneet voivat käydä kuntansa vesilaitoksen sivuilla etsimässä eri alueille jaetun talousveden mittaustuloksia. Useimmin tietoa löytyy.  Jos on oma kaivo niin ei sitten.

ed.  Ei kannata uskoa kaikkea mitä netissä kerrotaan kovuudesta. On yksi sitkeä "tieto" esimerkiksi, että veden kovuus alenisi keittämällä, mutta se ei ole totta.  Tislaamalla saa kyllä pehmeää vettä (eli alhainen GH).  Keittäminen vaikuttaa ainoastaan ns. karbonaattikovuuteen (KH), jolla on vaikutusta mm. happamuuteen.

GH kolmella kielellä. Gesamthärte - General Hardness - kokonaiskovuus.  GH muodostuu kalkin ja magnesiumin määrästä vedessä.  Kokonaiskovuus on harhaanjohtava termi, sillä karbonaattikovuus ei ole osa sitä.

16. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113

Voisikohan tuo olla filmistäkin kiinni? Olen ollut huomaavinani, että esimerkiksi Foma sataseen ei tunnu niin millään jäävän ei kuivumisjälkiä eikä kumma kyllä juuri pölyäkään. No, kuivumisjälkiä ei kyllä juuri jää muihinkaan filmeihin (normaali fairyviimeistelyhuuhtelu), mutta kun ei pölyäkään...

17. Vs: Pintajännityksen poisto

Takuulla on eroja eri filmien osalta. Minulla on erinomaisia kokemuksia Ilford HP5+ filmistä tältä osin. Tri-X:n osalta taas ei.

18. Xemmo

Xemmo Member

259
    11
    18

Tähän täysin samat. Tosin tämä oma todistukseni etupäässä vain Foman 120-rullien osalta (ASA100 ja ASA200 yhteensä n.60-80 rullaa/vuosilukema).