Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pinholen säälimätön totuus

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Kimo, 9 Marraskuu 2012.

Vs: Pinholen säälimätön totuus

Melko hurja on näkymä. Sitä vain ihmettelen että miksi omalla pinholella kuvat eivät ole "teräviä" vaan pehmeitä negoja melkein aina, onko vinkkejä jakaa (esim pitääkö neulanreikä vaihtaa)?

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Iso filmi (tai paperi) ja pinnakkainen = terävää tulee.  Oma kokemukseni on 18x24 paperille kuvattu.  Hämmästyttävän terävää siinä koossa. Itse tehty reikä oli muistaakseni jugurttipurkin kanteen. Reiän laatu on kyllä tärkeä. Luulisinpa että mitä pienempi on filmi sitä pienempi pitää reiän olla.  Suurentamista neulanreikäkuva ei kuitenkaan kestä.

Älyttömän hieno tää Kimon kuva.  Edelleen. Kai se nyt toistaa pitää kuten kuvakin!

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Kukaan ei voi tietää, mitä voisi parantaa ja pitäisikö jotain vaihtaa, ennen kuin kerrot, miten teet niitä neulanreikäkuviasi ja millainen on se reikä, jonka vaihtamista voisi harkita (koko - ja filmine koko, materiaali ja sen paksuus, reiän tekotapa, reiän viimeistely).

3. Vs: Pinholen säälimätön totuus

Juu, sulle tätä ei ainakaan kerrota. Täällä on muutama asiallinenkin tyyppi jotka ymmärtävät asiasta paljonkin ja vastauksen saa ilman vinoilua mitä on jokaisessa sinun negatiivisesti ladatussa vastauksissa aiheeseen kuin aiheeseen.

4. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Kyseles mablolta. Se tietää, opetti minullekin. Optimin reän koon laskentakaavassa on vakio, jonka arvo ei ole ihan yksiselitteinen. Yleisimmin esiintyvässä kaavassa tuo vakio on 1,9 jonkun 1800 -luvun lopussa eläneen hepun kokeilujen perusteella määrittelemä, mutta empiirisen kokemuksen perusteella on intterneetissä todettu, että pienemmällä vakion arvolla määritellyllä reikäkoolla nykymatskuilla lopputulos on terävämmän näköistä. Mun pinholekamerassa tuon reiän laskemiseen on käytetty vakiota 1,9, mikä antoi optimi reiän kooksi 0,32mm. Sillä olen kuvaillut ja siihen mitoitin itsetekemäni makaronilaatikkopakkauksen vuo'asta tehvyn reiän käytettävissä olleiden mittausmenetelmien kohina huomioiden. Näennäistä terävyyttä tulee kuulemma lisää, kun vakion arvo on 1,5 ja jotain. Mulla on 4x5 formaatin DIY pinholekamera, jonka polttoväli on n. 55 mm eli kinovastaavuudeltaan 14-15mm tjsp.

5. Vs: Pinholen säälimätön totuus

Hösh, Juhaa.

En minä tiedä pinholesta juuri mitään enkä takuulla ole kyseenalaistanut pinhole kuviasi tai niiden terävyyttä. Täsmälleen päinvastoin. Pahoittelen Bäckmanilaisia puheitani ja olen hiljaa jatkossa.

6. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Eipäs nyt lueta väärin, kun nimenomaan päinvastaista tarkoitin. Tosin, en lukenut koko ketjua läpi, jos jotakin keskustelua aiheesta oli aiemmin. Eikä olla turhan vaatimattomia. Sä mut neulanreikäkuvailuun innostit.  Laitas omiasikin esille ihan lasin läpi kuvaajien kuisaksi :)

LISÄYS: Kultaseppä kyseli teettämästäsi reiästä palautetta. Kommentteja olisi kiva kuulla myös näytön täällä puolella. Käsintehty, omaan tarpeeseen pohditty reikä kiinnostaisi itseäkin. Posliini pitää tietysti olla. Parin kympin reiän läpi ei valo mahdu, jos siinä on karva poikittain.

7. Vs: Pinholen säälimätön totuus

Joo, todellakin, (mablo) laita esille piakkoin.

8. JPu

JPu Well-Known Member

5 484
    225
    63

Ei varmaan olisi pahaksi, jos joku tuon laskentaakaavan laittaisi kokonaisuudessaan tänne näkyvin? Ja nimeäisi vielä nuo muuttujat joita siinä on..

9. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 067
    113

Itse kuvasin tämän puukuvan omatekemällä 0,3 millin reiällä joka oli tehty karhutölkin alumiinista.Hion vielä alumiinia noin 2cm<SIZE size="1"]2</SIZE> alalta ohuemmaksi johon tein uudella neulalla ihan helposti pyörittelemällä neulaa.Laita neulaan karkeeta lätkämailateippiä jolloin pyöritys/varovainen painaminen on helppoa.Kun huomaat valoa vasten katsottuna menneen läpi hiot n 400 paperillla pyörittelemällä varsinkin ulostulo puolelta.Sitten neula taas siroon kätöseen ja pyöritys/painaminen varovasti jne jne.Lopuksi paperin voi vaihtaa vaikka tonniseen.Kotoa löydät varmasti pahvilaatikon johon teet sellaisen (taivuta ja päästä irti virityksen ettö laaka kestää takaseinällä)mielummin emulsio reikäänpäin..f luvun tiedät kun lasket reiän ja filmipinnan matkan ja jaat sen reiän halkaisijalla esimm  70mm/0,3 mm tekee f 233 .Aikoihin voi laittaa kolmanneksen lisää (itse laitan) ellei ne mene tosi pitkiksi ,silloin vielä enemmän.Kokemuksieni mukaan omatekemä on ollut parempi kuin laserilla tms tehty kaupallinen,jotenkin luonnekkaampi.
    Suosittelen kuitenkin superlaajiksia,niillä saat kuvia joista muut voi vain haaveilla:))
    Kuten persjalkainen savolainen tässä pinhole  kuvassa. Aika oli jotain 30 sek.Laajiksissa f luku ei nouse mahdottomaksi,omassa 5x7 lootassa se oli f 90 tkimo

10. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Löytyyhän tuo vepistä kuuklaamallakin, mutta tässä esmes:

"The best size of pinhole is determined by an equation attributed to the English physicist Lord Rayleigh:

d = 1.9 x √ (f x λ)

where

d is the diameter of the hole
    f is the focal length (the distance from the hole to the sensor or film)
    λ is the wavelength of the light

Different colours of light of course have different wavelengths, so a typical "average" value of 550 nano metres"