Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pinhole

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana J.Kimonen, 24 Marraskuu 2007.

tekaisin ensimmäisen pihole kameran vanhaan 4x 4 käyttävään biloraan,polttoväli noin 50 mm,f 128,/reikä karvan vajaa 0,5 mm)tässä muutama harjoitelma.

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Vs: Pinhole

Ensimmäinen "aivan turha" mun makuun. Toinen ja kolmas... tykkään :)

2. Vs: Pinhole

ekassahan on ilman lasta hiukan Sakari Pälsi "näppäile hyviä kuvia"

3. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Ekassa mukava vanhan ajan tunnelma. Jokimaisemista ensimmäinen on hieno.
    Filkallako kuvasit vai valokuvapaperille?

4. Vs: Pinhole

filmille,ilford FP 4 plus iso 125 ja semistandkehitys 50 min

5. Vs: Pinhole

Ensimaisen eksistentiaalinen surrealismi (onkohan sellaista?) on vaikututtavaa.
    Myos metodin esittelyn kannalta. Maisemakuvat ovat kauniita maisemakuvia, joista
    alemman fiiliksissa voisi viihtya pitempaankin.

6. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Milloinkahan ton jaksais väsätä itekki... Mulla on sellainen Mustan Taiteen runko joka tarvis panna vaan kasaan. Jotenki yksin on vaan niin hankala päästä alkuun. Laiskuri minä. Tosin on liikaa muutaki tekemistä. Pah.

7. Vs: Pinhole

Heli ,onhan sulla joitakin "paska"runkoja isollekin filmille tai kirppikseltä,obiskan purku ja joku levy noin linssitasoon  ja margariinipurkista folio ja n.0,3-0,5 mm reikä ja filmi sisään,eli polttoväli jaettuna reiän halkaisijalla,siinä f luku,ja eikun kuvaamaan!toki paperillakin saa kai jotain aikaan ,tosin itse olen filmin kannalla.

8. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Jaa niin, eli tohon Linhofiin vois tehdä sellaisen... Panis vaan pelkän sen laudan mihin objektiivi tulee ja siihen sen reikäsen folion... Ja filmiäki taitaa... tai ei taidakaan olla... Mut eihän se niin voi käydä? Tai jos niin tekis, niin mistä sen tietää paljonko on polttoväli? Jos on palje välissä? Voiko ees olla?

9. Vs: Pinhole

eikös se palje voi olla,merkkaat vain polttovälit palkeeseen,niin tietää f arvon,mutta tarkennushan on aina ok,ilmeisesti

10. Vs: Pinhole

Jokikuvissa hieno tunnelma.

11. Vs: Pinhole

Zoomithan on nykypäivää. Pitää siis neulanreijässäkin semmonen olla!
    Muuttuikos optimaalisin reiän koko zoomatessa, vissiin. Mutta eipä neulanreikähommissa aina optimia haeta?

12. Vs: Pinhole

Sanotaas nyt kuvistakin jotain.

Ekastä tykkään eniten.

2-3 on myös paljon herkullista. Mutta jokin sommittelussa ei osu ihan napakymppiin, en kyllä tiiä mikä.

13. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Polttovälihän on se, mikä on etäisyys rei´ästä filmiin. Reikiä sitten voi askarrella mielen mukaan. Jos pedantiksi haluat, niin sitten lasket kaavan mukaan optimiläpimitan sille rei´älle. Reikiä voi ostaa valmiinakin, toisin kuin reikäleivän sellaisia.

Kapa

14. kalmari

kalmari Member

385
    0
    16

Eksistentiaalista surrealismia ei luultavasti ole, ja jos sattuisi olemaan, mikä tahansa voisi olla sellaista.

Viimeinen kuva on kiva. metodista huolimatta, rae himpun verran häiritsee.

15. Vs: Pinhole

. . . mutta kuva onneksemme ON. Eika ole mita tahansa vaan menee erityisen puolelle.

16. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Ok, kiitos Kapa. Voipi olla, että tässä joutuu vielä askarteluhommiin.

17. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tokassa kuvassa on kivan pehmeä tunnelma. Kolmannessakin jotain ideaa, mutta sommitteluun kaipaisi sitä jotain.. Muista en oikeen tykänny, vaikka ekan kuvan varjo onkin ihan jännä.

18. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48

Toinen ja kolmas kuva mun mieleen.  Kiitos, Kimo vinkistä, räpelsin äsken yhen neulanreikäobiskan Brinicalle.  Huomenissa pitäis kokkeilla, miten 90mm/150 piirtää

19. Esko Turkkila

Esko Turkkila Well-Known Member

1 180
    813
    113

Eka kuvista mielestäni kiinnostavin. Varjo tekee syvyyden kuvalle, kolmio muotona tukevoittaa kuvan yläpainotteisuutta. Maisemissa mielestäni eniten häiritsee sommittelujen tavanomaisuus.

Omani valmistuu tuota pikaa, nollasarjan Escon Super-Rambo Pinhole de luxe special n:eek: 001 on saanut ensimmäisen lakkakerroksen päälleen. On laajakulmainen ja käyttää 4x5" laakafilmia.

papa