Onko niin, että on nykyisin käytettävä punaista valoa Mv- pimiössä? Kellanvihreä, Kodakin oranssi ja Ilfordin keltainen? Noissa valoissa sentään näkikin, mutta tuo punainen on täysin perseestä. Ei ikinä enää punavaloon. Mistä tuo taantuma johtuu? Kapa
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Punainen on vain varma erilaisille papereille. Siksi mullakin on punaisella pitkällä putkella yleisvalo ja niin on Karjaan Valokuvakeskuksen pimiössäkin. Kohdevaloilla sitten voi säätää paperin mukaan. Philipsillä on kaksi hehkulamppua suojavaloksi, punainen ja kellanvihreä. PF710B 15W B22D YELLOW/GREEN PF712B 15W B22D RED Ilfordilla näkyy olevan SL1 oranssi http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2011427111757603.pdf Mulla on nyt uutena Adox MC110 ja 112 paperia. Se kuulemma on pitkälti kuin Agfa Multicontrast, mikä taas ei ole mulle vanhastaan tuttu. http://www.adox.de/Photo/adox-mcc-photopaper/ http://www.adox.de/Technical_Informations/MCC_Datasheet.pdf Siinä sitten tarkemmin tietoa suojavaloista. Eipä näytä kauaa työskentelyaikaa Ilfordin SL1:llä, mutta muita tyyppejä on listattu muutamia. Samassa on myös tärkeä muistutus, että ensimmäinen vaikutus suojavalon aiheuttamalle valotukselle on kontrastissa ja sen jälkeen vasta syntyy huntu valkoiseen. Pitää kokeilla erilaisia valoja mitä löytyy. Itse en ole kovin tottunut kuin punavaloon, joten en osaa sanoa että se olisi aivan hanurista. Hyvin lähelle punaista hehkulamppua tulee vietyä ja sitten tietty vielä valkoinen päälle.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Ehkä tässä on vielä sitä vanhaa reaktiota ajalta kun moniastepaperit pikkuhiljaa yleistyivät eri merkeillä että pöh muuten kiva papru mutta täähän hunnuttuu ja punainen alkoi tulla ainoana varmana jälleen yleisemmäksi. Eiköhän nuo paperit ole jonkinverran myös muuttuneet 80-luvulta. Ja miten on suojavalotarjonnan kanssa. Ja sitten se kirjava tarjonta papereita.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Minulla on ollut käytössä Kodak oranssi OC -suodin, ja sen pitäisi kyllä riittää yleensä käyttämälleni Ilford multigrade -paperille. Käyristä voi näin päätellä, ja vielä paremmin siitä että paperin ohjeessa mainitaan että tuota voi käyttää. Katsoin mielenkiinnosta tuon Adoxin paperin speksejä ja vähän oudolta vaikuttaa että Kodakin OC -suotimelle 15W lampulla annetaan tuplasti pidempi "aika" kuin vastaavalle Ilfordin SL-1 -lampulle (joka on myös 15W). Kodakin käyrät ovat tässä: http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/ti0845/ti0845.pdf ja Ilfordin lampun käyrät Kimmon linkissä. No, turhaa spekulaatiota sikäli että tuo on helposti kokeiltavissa, ja niin myös kannattaa tehdä.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Mullahan taitaa olla tuollainen Ilford asentamatta. Tuossa näkyy Kodak OC:ta. Jotta että kellanvihreät ja keltasävyiset ovat tainneet jäädä sinne kiinteäjyrkkyisten pariin, kun nuokin noin punaisilta näyttää. Tai siis lähinnä oransseilta. Kodak OC näyttäisi olevan light amber niminen sävy. Wikipedia sanoo: Meripihka voi vaihdella väriltään valkoisesta mustaan. Yleisimmät värit ovat keltaisen eri sävyt, ruskea, punainen ja vihreä. Minäkin vertasin ne käyrät. Jospa Ilfordin käyrä ei ole niin tarkasti piirretty siinä, missä kohtaa se alkaa päästää läpi ja Adox on tosiaan testannut nuo valot. Eipä kai laskennallisesti kukaan kehtaisi suojavalon työkentelyaikoja tuolla tavalla ilmoittaakaan.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Meillä yhdistyksen pimiöllä on punavalo käytössä, katossa pitkä loisteputki, altaiden takana seinässä pienempi, suurennuskoneiden vieressä pimiövalo punaisella suotimella, samoin kuin arkistopesuron vieressä kolmannella seinällä. Ennen kun oli vain tuo yksi loisteputki altaiden takana, oli pimeää. Vielä kun maalaisi seinät valkoiseksi niin alkais näkemään, tosin ei nytkään ole sen kanssa ollut enää ongelmia
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Ite olen eri paperilapuilla tehnyt testiä. Otan tikkuastin kokoisen palan ja pidän sitä sormien välissä ja vien sen lähemmäksi valoa ja siinä hetken aikaa pidän jonka jälkeen kehitykseen. Hämmästykseksi papereissa on eroja. Kaikki ei reagoi kaikkiin väreihin.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Jos oikein muistan, meidän pimiöllä piti siirtyä punaiseen valoon, kun siirryttiin käyttämään joitain ex-itäblokin papereita valikoimista Forte, Foma, Adox yms. Oli vaihtoon varmaan muitakin syitä, mutten muista enää.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Moniastepapereissa tilanne on vähän kinkkinen, koska niissä on "tuplaherkistys". Perinteisemmissä papereissa ei tarvitse mennä punaherkistyksen puolelle, joten punaiset lyhdyt riittänevät.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Mikäli Ilfordia on uskominen, ei Multigradekaan ole punaherkkää. http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200 ... 232336.pdf"]http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2006130200232336.pdf
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Eipä näytä juurikaan olevan. Edellä mainittu kuitenkin se syy, miksi niitä punaisesta poikkeavia valaisimia on käytetty, vaikka se ei nyt uusimpaan Ilfordiin pätisikään. Kun matskut olivat sini-ja viherherkkiä, saattoi myös filmejä käsitellä punaisessa suojavalossa vrt. graafiset filmit
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen "Punaiset lyhdyt riittänevät". Loogisuuden vuoksi pitäisi kai sanoa että kiinteäjyrkkyyspaperilla keltaiset tai jopa kellanvihreät suojavalot voivat käydä. Ilmeisesti lähinnä siniselle herkistetty. Moniastepaperia säädellään väripäällä eri jyrkkyyksiin magentalla ja keltaisella. Siitä varmaan voi vetää jotain päätelmää suojavalostakin. Spektriä. "Edellä syy miksi muita kuin punaisia on käytetty". Selittäisitkö vielä kun en meinaa ymmärtää. Missä se syy sanottiin, mihin sinä viittaat? Rupesin epäilemään niinkin hullua juttua, että mahdatko kuitenkin tarkoittaa että nimenomaan moniastepapereille on kehitelty jotakin muuta kuin punaista ja ettei punainen edes sopisi moniastepaperille? Ortokromaattista tietenkin saattoi (ja ylipäätään voi) käsitellä punaisessa suojavalossa, mutta kuinka se nyt liittyy tähän.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Vuosikaudet vedostin kellanvihreässä tai sellaisessa sinapinvärisessä valossa Ilfordille ja Agfalle (moniastepapereille). Punainen on vedostaessa perseestä. Kapa
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Ehkä se kusenvärinen valo onkin syy miksi siirryit digiin... Perinteinen punainen on sopiva väri pimiössä, se rauhoittaa ja rentouttaa.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Paperien pankromaattisuutta kasvatettiin vähitellen ja punainen ei välillä käynyt juuri Ilfordin ja Kodakin papereihin. Niille oli vihertäviä ja amberin värisiä täsmäsuojavaloja. Nyt ilmeisesti käy jälleen punainen.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Tykkäsin pimiössä tehdä käsityötä kehitysvaiheessa. Punainen valo ei vaan ole ihmisen silmälle sovelias. Onneksi ei tarvitse enää Kapa
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Oolrait. Keltavihreetä ja amberia luulisin kuitenkin olleen jo vähintään 70-luvulla ennen moniastepaprujen ryntäystä suosioon 80-luvulla. Mutta kuitenkin ekaa kertaa kuulen ettei punainen olisi sopinut moniastepaperille. Itselläni on mahdollisuus kokeilla muutamia papereita ja punaista, Ilfordin oranssia, sekä Philipsin hehkulampun keltavihreää. Perästä kuuluu, mutta voi mennä pari viikkoa.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Mistä tän nyt keksit? Vai ei ole sovelias punanen silmälle. Onko tietoo? Ja sitten versus muut pimiö värit. Ettei vaan kävis niin että punanen on turvallisin näistä.
Vs: Pimiövalaistus mustavalkovedostukseen Onhan se kautta-aikain ollut tiedossa että punainen pimiövalo on silmälle huono juttu. Kellanvihreä on mukava.