Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pimiövälineiden hinta ja muuta huomioitavaa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana iurista, 23 Elokuu 2007.

1. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    Vs: Pimiövälineiden hinta ja muuta huomioitavaa?

2-kylpykiinnite on hyvä myös muovipaperille, eikä muoville tarvita hca:ta.
    Polysulfidisävyte pitäisi olla säilyvyyden kannalta paras. Eikä haise (ainakaan paljoa).
    Värimuutoksetkin ovat minimaalisia.

Seeenin kanssa saa olla varovainen (karsinogeeni). Näin ainakin väittävät nuo viisaammat.

K

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ainakin tuolla kurssilla oli puhetta että polysulfidi se just haisee.. Hopeavedoksen sulfolux ja selenolux (selenobleach) sen sijaan haisee melko vähän. Noi seleenit on myös laimeampia kuin esim. Kodakin. En noista tiedä, että mikä säilyy pisimpään, mutta ainakin jos haluaa minimoida sävymuutoksen ja panostaa säilyvyyteen, niin silloin lieneee paras tuo polysulfidi.

Oon myös käsittäny, että se Seleeni ei sinänsä hengityksen mukana tule, mutta suojakäsineet on hyvät olla roiskeiden varalta.. Tosin itse olen tehnyt alussa ilmankin, pitänyt vain olla huolellinen, ettei roiski ympäriinsä.
    Kuulemma ei kannata kaataa lattialle purkillista Kodakin seleeniä ja antaa kuivua, koska se seleenipöly sitten taas on aikas paha, jos menee keuhkoihin. Mutta en mä näistä kovin tarkkaan tiedä.

3. Vs: Pimiövälineiden hinta ja muuta huomioitavaa?

No ei tuota polysulfidiakaan ihan partavetenä voi käyttää..

4. Vs: Pimiövälineiden hinta ja muuta huomioitavaa?

Kyllä se polysulfidi aika hurjasti haisee. Sävytys tuntuisi tapahtuvan melko lailla tasaisesti. Sävytyksen tasaisuutta tai alkamista vaaleasta päästä on tosin aika vaikea arvioida, kun vähäinen sävyttyminen tummalla alueella ei juuri erotu ja vähäinen sävyttynyt tasainen kerros on kirkkaassa päässä jo täysi sävy.

Myös polysulfidien kanssa kannattaa kokeilla valkaisua. Sillä tuntuisi tulevan erilainen sävy ja paljon nopeampi sävyttyminen ainakin joillain papereilla. Tämä mahdollistaa esim. osittaisella valkaisulla splittauksen, kun kirkas pää voidaan sävyttää selvästi nopeammin.

5. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mulla on muuten T-paita jonka rinnassa lukee tuo :) Tai tarkkaan ottaen "Photographers do it in the darkroom"
    Lisäksi on japaninkielinenkin versio samasta mulla :)

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tuohan sopii vaikka tähän digi-TV hommaan hyvin ;-)

7. Vs: Pimiövälineiden hinta ja muuta huomioitavaa?

Noi on pirun tyylikkäitä paitoja! Pitäs teettää jossain tolla samalla tekstillä läjä paitoja :)

8. Moulus

Moulus Member

502
    0
    16

Petri sanoi että heilläkin on tuota ulanokalvoa myös Voionmaan pimiöllä. Näemmä toimiva setti. Mutta se, mimmonen kerros sitä sit rullaa siihen lampun ympärille, on vähän mutua. Pitäis alkaa google&dial´aileen.

Kestävien ratkaisujen ystäville ikuinen ratkaisu on muunmuassa Salamaselänteenkin myymä pimiöloisteputki. Siinä on kolmikerroksinen suoja, joka valottaa paperin puoleentoista metriin. Kun lamppu aikanaan palaa (Salamaselänteen mukaan siinä vaiheessa kun olen jo eläkkeellä), sinne vaihdetaan vaan sisälle uus vakioloisteputki sisään. Lamppua löytyy 120 ja 150-levyisinä ja hinnat ovat 84€ ja 100€.

Hyvähän tuo olis, jos olis tarvetta enemmän.

9. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mulla on kaks kerrosta siinä loistelampun suojan sisäpuolella, en ole ehtinyt sen enempää kokeilemaan kuinka hyvin se pitää, pitänee tehdä testit, kunhan saan autotallirojektin loppuun....