No huh . Se pimiö, missä mä työskentelen on aika iso, eikä ihan suurennuskoneen lähellä ole punavaloja. Mulle riittää, että laitan aukon suurimmalle rajauksen ja tarkennuksen ajaksi. Tässä tulee sitten varmaan vastaan myös se suurennuskoneen lampun kirkkaus, josta jo puhuttiinkin. Käytän Ilfordin muovipapereita, paketeissa lukee "Safelight 902 (light brown). Mun mielestä pimiössä on punaiset valot, en sitten tiedä miten paljon tuo suosituksen "vaaleanruskea" poikkeaa noista punaisista mutta eivät ne kuviin mitään hunnuttumista ole aiheuttaneet. 20 vuotta vanhojen Agfan kuitupapereiden pakkauksissa ei puhuta suojavalon sävystä mitään, mutta punavalossa niitäkin on vedostettu.
Nyt mullakin välähti lopulta! Noinhan se varmasti toimii siinä valotuskellossani: Kun "Focus" -nappulaa painaa, niin suurennuskojeeseen syttyy valo ja pimiövalo sammuu tarkennuksen ajaksi. Aivan. EDIT: Ja kannattaa tarkistaa se tarkennus myös himmennetyllä aukolla. Joissain tapauksissa tarkennus saattaa elää kun objektiivia himmennetään. Riippuu linssistä.
Tosta valosta vielä, että isäni kertoi käyttäneensä lähinnä kellanvihreää valoa ja sanoi, että toisin kuin punavalossa, kellanvihreässä valossa hetken kärvisteltyään siellä näkee kuin päivänvalossa.. minulla ei ole tuosta kokemusta, on vain hämäriä muistikuvia
Mitenkä on, voiko noita suojavaloja mättää pimiöön ihan mielin määrin? Ts. voiko valoa olla pimiössä liikaa, vaikka se olisikin aallonpituudeltaan oikeaa suojavaloa? Mulla on tulevaan pimiööni vain yksi pimiövalo, johon menee hehkulamppu, mutta sillä ei varmaan pitkälle pötkitä. Työväenopiston käyttämän pimiön katossa on loisteputkivalaisimia, joissa on punaiset putket - mitähän sellaiset maksaa ja mistä sellaisia saisi?
Kyllä niitä kaippa voi olla paljonkin, mutta vessassa pärjää näillä silmillä ihan hyvin yhdelläkin (ei tee suurta eroa Ja periaatteessa suojavaloa tarvitsee vain silloin kuin paperit ovat esillä. Mulla on semmonen leipälaatikkosysteemi, sellainen pieni "kontti" liukuovella. Kun aloitan hommat, paperit ovat siellä suojapusseissaan, eivätkä siis omissa laatikoissaan. Luulen, että ovat tarpeeksi pimeässä, koska en sytytä pimiössä muita valoja työskentelyn aikana, vaan menen tsiigailemaan vedoksia viereiseen keittiöön päivänvalolampun valoon.
Se joulupukin tuoma punaisista ledeistä kasattu pyöräilyvalaisin jota käytän, on ainakin aivan &%¤"# kirkas. Vaikka olen himmentänyt sitä hieman teippaamalla päälle läpikuultavaa teippiä. Pelkäsin hunnuttavani paperit sillä lampulla, mutta kaikki meni ihan OK. Siinä tuli mukana remmi, jolla sen voisi sitoa vaikka päähän kiinni jos siltä tuntuu. Otsalampuksi siis.
Kerran eräällä valokuvausfoorumilla joku ilmoitti, että hänen kaverinsa pimiö on paljon pimeämpi kuin omansa. Kaveri oli kuulemma pimentänyt pimiönsä jo pari viikkoa sitten. Itse hän oli sammuttanut valot omasta pimiöstään vasta pari päivää aiemmin, joten se ei tietenkään ollut vielä yhtä pimeä kuin kaverilla.
Ootteko huomanneet että loisteputket loistaa sammuneenakin? Ainakin hetken aikaa. En usko että se mitään tekee, mutta kyllä mä vessasta sammutan valot hyvissä ajoin ennen filmin laittoa spiraalille.
Kelta/vihreä pimiölamppu valottaa ainakin adoxin multigradeja, sekä ilford multigrade 3 papereita. Itselläni on sellainen lasinen vaalean ruskea suodin, muttei valaisinsysteemiä mihin lykätä se kiinni. Niinpä käytössä tavallinen punainen pimiöhehku joka ei valota noita papereita (paitsi jos tunkee paperin ihan lamppuun kiinni suht pitkäksi aikaa).
Jotkut ulkomaanpellet ovat kokeilleet käyttää pimeänäkölaitteita pimiöpuuhissa. Niitähän saa nykyään kohtuuhinnalla. Homma kuulemma toimii hyvin. Vehkeillä voi tarkkailla ison laakafilmin kehittymistä altaassa, vaikka on ihan pimeää. Hyvä tietää tämäkin.
Itsekin nkäytän vihreää, minusta se on varsinkin jyrkkyyden, mutta myös kehittymisen arvioinnissa parempi kuin punainen. Tosin kuvan varsinainen arviointi tapahtuu toki valossa ja kuivalla kuvalla jne..
Kylä se kuva hunnuttuu jos valoa on paljon, mutta miksi pitäisi olla? Suurennuskoneen kuvasta ei näe enää mitään jos pimiössä on paljon valoa. Tarkenna siinä sitten...
Tein sellasen testin, että otin kuvan suoraan keskeytteestä huuhteluun... ensin alkoi sepertää, mutta pian yläsävyt alkoivat magentahtamaan... siinä sitten kaverin kanssa räpsittiin kuvaa salamalla ja laitettiin vielä teippi indikaattoriksi, jotta näkee muutoksen tuulet. Lopulta kun kuva näytti tarpeeksi paskalta ja teippikohta luonnollisesti huomattavasti vaaleammalta, laitoin kuvan kiinnitteeseen. Siellä se lillui aikansa ja kun otin sen pois ja katsoin sitä, niin melkein kuin uusi, pienellä seepiasävyllä tosin, mutta magentasta ei tietoakaan, eikä myöskään teipin jäljestä. Kuva oli alunperinkin epäonnistunut, huippuvalot niinsanotusti puhki. Sävyt, jotka olivat kuvassa jo muutenkin, näyttäisi olevan tallella. Olisikohan joku ihan oikeasti sävyttänyt (lämmittänyt) kuviaan tällä tavoin? Testaan tuon viellä jollain muka oikein sävykkäällä kuvalla.