Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pimiön valon väri

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Keni, 20 Elokuu 2008.

  1. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 384
    1 764
    113
    Vs: Pimiön valon väri

    Vieläkin kallis, kyllä, mutta halpeni kuitenkin jo reilusti. Ja olen kestävien ratkaisujen ystävä, täytyy myöntää.

    Lähetin Salamaselänteelle kyselyn putkista, voin päivittää tänne päivän hinta kun saan heiltä vastauksen.
     
  2. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Pimiön valon väri

    Punainen on ollut pitkään. Ennen multigradeja käytin keltaista. Se oli kieltämättä mukavan valoisa verrattuna punaiseen :)
     
  3. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 384
    1 764
    113
    Vs: Pimiön valon väri

    Salamaselänne vastasi: 120 cm putki maksaa 84 euroa + kuljetus Tampereelta 14 euroa. Mustavalkoisille moniastepaperille oikean putken värikoodi on kuulemma A10 ND4 (punainen). Enköhän loppujen lopuksi päädy tällaiseen.
     
  4. Vs: Pimiön valon väri

    Kysypä nyt kuitenkin paikallisista painoista ja mainostomistoista sitä kalvoakin, kyllä tuolla rahalla saisi aika tavalla filmiäkin...tai vaikka lennon Bergamoon ;-)
     
  5. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 895
    116
    63
    Vs: Pimiön valon väri

    Olen Quiquernin kanssa samaa mieltä, jos sulla kuitenkin on mahdollisuus rakentaa itse sellainen suojavalo, niin tulee se halvemmaksi (tod.näk. maksaa vain teipit jota joudut käyttämään kalvon paikalleen laittamiseen)
     
  6. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 384
    1 764
    113
    Vs: Pimiön valon väri

    Totta puhutte. Saahan tuolla rahalla vaikka jo 50 arkin pakkauksen baryyttipaperia. Ja kun vielä tarvitsen kahta putkea. Välillä tulee vauhtisokeaksi. Ehkä täytyy vielä kysellä painotaloista...
     
  7. Vs: Pimiön valon väri

    Ainakin mulla on punaiset LEDit käytössä. Toimii oikein mainiosti ja on halutessani kirkas (n. 0 EV tasoa). Iso valoteho vaati hieman suodatusta, koska punaisessa ledissäkin on jonkin verran keltaista ja vihreää. Pienemmällä teholla osa papereista oli ihan ok ilmankin suodatuksia.
     
  8. stabacus

    stabacus Member

    578
    0
    16
    Vs: Pimiön valon väri

    Kaikilla suojavaloilla tulee myös aina tehdä hunnutustesti. Valotetaan suurennus paperia tasaisesti suurennuskoneen alla sellainen valotus että tulee hiukan harmaaksi jos kehittää normaalisti. Tällaisen perusvalotuksen saanut paperi laitetaan suojavalosta saman etäisyyden päähän kuin kehitysallas ja osa paperista peitetään mustalla pahvilla. Annetaan olla suojavalossa n.2 min. ja kehitetään suojavalo pois päältä. Jos suojavalo oikean tehoinen ja värinen niin mitään eroa peittämättömäm ja peitetyn alueen välillä ei ole. Jos on eroa niin suojavalosi hunnuttaa paperia.
     
  9. stabacus

    stabacus Member

    578
    0
    16
    Vs: Pimiön valon väri

    Hyvät ohjeet. Ja totuushan on se että pelkkä valon väri ei hunnuta vaan myös valon voimakkuus.Miksiköhän tilaa kutsutaan PIMIÖKSI, siksi että siellä kuuluu olla HÄMÄRÄ valaistus.
     
  10. Vs: Pimiön valon väri

    Jollet sitten tee värikuvei, tai vain kehitä filmiä ;-)
     
  11. Frank

    Frank Active Member

    7 250
    1
    38
    Vs: Pimiön valon väri

    ..paitsi jos kehittää ortokromaattista filmiä :)
     
  12. Vs: Pimiön valon väri

    Ei mun 0ev ainakaan mikään hämärä ole, melkein voi vaikka näppäillä kuvia käsivaralta. :) Tietyissä työvaiheissa tuota on toki pakko himmentää.

    Pimiöt on perinteisesti hämäriä, koska "suojavalot" päästävät niin paljon ei-toivottuja sävyjä, että valoteho on pidettävä mitättömänä. Kunnon suodatuksella tai sopivalla valonlähteellä homma muuttuu ihan olennaisesti. (ledien lisäksi vaikka natrium-lamput voivat olla melko kirkkaita monilla papereilla)
     
  13. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Pimiön valon väri

    Märkäpuolellahan valoa tarvitaan vain sen verran että paperi osuu oikeaan astiaan, mikä tietty onnistuu käsikopelollakin. Vedos pitää kehittää kellon (äänipiippaus) mukaan niin että musta on mustaa, mutta ei sen enempää. Jos musta ei ole mustaa ja valkoinen valkoista niin valotus on väärä.
     
  14. Vs: Pimiön valon väri

    testasin nuo suotimet Ilford ja Rollei papereilla. Rollei on herkkä kellanvihreälle, josta Ilford ei ole moksiskaan. Kuitenkin aika jonka valo on päällä on ratkaiseva, Olen labbikseen sirotellut punaisia valoja vähän sinne sun tänne, sillä kattava yleisvalaistus on vähemmän stressaavaa silmille. Sitten vähän kehitysaltaan päällä sivussa on mustassa kartonkituubissa kellanvihreä "tsekkausvalo" ja samanlainen toinen valo kirkasta 25W tuikkua fiksialtaan päällä. Näitä kun hetken käyttää, saa kyllä käsityksen kuvan laadusta.
     
  15. Vs: Pimiön valon väri

    Ainakaan mulle ei riitä pelkkä astiaan osuminen. Muistiinpanojen tekemisessä riittävä valo on eduksi, samoin niiden lukemisessa. Joissain prosesseissa (esim. lith printing) on olennaista nähdä milloin vedos on valmis astiasta poistettavaksi.

    Ilman muistiinpanoja selviää perusprosesseissa toki vaikka ilman suojavaloa, kunhan sijoittelee tavarat siten että ne löytyvät käsikopelolta.
     
  16. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: Pimiön valon väri

    Jaa, että noin? Taidat puhua nyt väriprinteistä.

    Aikoinaan mustavalkoisia paljonkin vedostaneena en käyttänyt sellaisia papereita, jotka vaativat punaisen valon, sillä tuo on hirviömäisin valo pimiöön, mitä tiedän.
    Itselläni oli monesti kahdenlaista kehitettä ja kuvaa katsellessa vaihtelin niissä uittamista tilanteen mukaan. Samoin en aina osannut varjostaa/lisävalottaa nakkisormieni takia täysin samanlaisesti, vaan joihinkin kohtiin piti saada kehitysvaiheessa vähemmän/enemmän, loivempaa/jyrkempää kohtaa. Paperia hieromalla, hönkäyksellä (läheltä, melkein hulet kiinni) lämmittämällä, vedellä laimentamalla, pikkasen stoppia levittämällä etc... sain sen VEDOKSEN, en kopiota, tehtyä.

    Tuollainen oli ainakin meikäläiselle punaisessa valossa, joka muuttaa sävyt ihmissilmälle tulkitsemattomaksi, mahdotonta.

    On se mustavalkovedostaminen paljon muutakin, kun vain valottamista ja kellon kanssa kehittämistä.

    kapa
     
  17. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Pimiön valon väri

    Minä en koskaan ole oppinut (edes opetellut) tuollaista käsi/suutekniikkaa.
     
  18. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 384
    1 764
    113
    Vs: Pimiön valon väri

    Tällaisia juttuja on mukava lukea. Vedostaminen on monimutkaista ja tarkkaa käsityötä. Eri työskentelytapoja ja keinoja on vaikka kuinka paljon. Itse olen parissa vuodessa vasta hieman raapaissut pintaa, mutta kiinnostus ja into on kova.

    Hyvä nega on vasta prosessin alku, se KUVA tehdään pimiössä!
     
  19. Vs: Pimiön valon väri

    Mulla on Gene Nocon:in kirja printtauksesta. Siinä käydään aika hyvin läpi kaikki väännöt. Gene on muuten Lith Printing pioneerejä.  Paras printintekijä mitä tiedän on kyllä W. Eugene Smith. Hän oli mestari tekemään tummahkoja printtejä ja sitten aukaisemaan huippuvalot Formaliinillä. (Seppo Saves hänen hyvä Suomalainen opetuslapsi- Alotin urani Sepon assarina ja labbisorjana ...) Olisi kiva nähdä Kameralaukun kundien ( ja mimmien) Printtiesimerkkejä.
    Omiani voi tiirata sivuilta www.jukkavatanen.com  ja www.123Prolab.com