Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pimiön valo?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana kisu, 5 Marraskuu 2013.

1. kisu

kisu

2
    0
    0
    Minkälainen valo ja valaistus pimiössä tulisi olla? Käytännön kokemuksia ja suosituksia kuulisin mielelläni.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Pimiön valo?

Mustavalkopimiö.  Suojavalot ja muut valot. 

Suojavalon osalta lähdetään ainakin siitä, että katsotaan käytetyn paperityypin tiedoista sen herkkyys eri aallonpituuksille.  Joissain papereissa joutuu tyytymään punaiseen suojavaloon, mikä ei ole sävyjen näkemisen kannalta kovin hyvä. Mutta äkkiäkös jokin päivänvalolamppu sitten syttyy kun kuva on kiinnitteessä. 

3. Topi

Topi Active Member

899
    190
    43

MV-paperille voi kokeilla vaikka polkupyörän paristokäyttöistä LED-takavaloa. Ei maksa paljoa, kätevämpi siirrellä kuin verkkovirtaa käyttävä pimiövalo eivätkä ainakaan Ilfordin Multigradet tunnu ottavan siitä nokkiinsa. Ei tosin kannattane silläkään pitkiä aikoja parin sentin päästä paperia valaista.

Topi

4. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

claes ohlssonilta saa myös hyviä lamppuja. Ihan tavalliseen pöytävalaisimeen punainen led lamppu. Väri on sopiva MG-papereillekin, oon tehny aika raskaankin hunnutustestin (15min valotus) noita löytyy isommalla ja pienemmällä kannalla.

5. Vs: Pimiön valo?

Millainen se tulee olla, ja henkilökohtaiset kokemukset ja suositukset, siäpä soppa. Valon tulee ola sellainen, ettei paperi valotu. Henkilökohtaisena kokemuksena sanoisin, että naiset näyttää punavalossa hyvältä, mutta kuvantekemiseen vihreä on paras. Jos käytettävä paperi sen kestää...

6. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Mun pimiön katossa on Salamaselänteeltä ostettu ruskehtava loisteputkipimiövalo. Valoisa, mukava eikä hunnuttanut käyttämiäni papereita.

7. kisu

kisu

2
    0
    0

kiitos vastauksista. Minulla on vielä mahdollisuus vaikuttaa valojen sijaintiin sillä pimiö on vasta rakentumassa talon kellaritilaan. Sillä on luonnollisesti vesipiste ja mietin vain valojen sijaintia: yleisvalo katossa ja pimiövalo seinällä kenties.

8. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

tommonen putkivalo on kyl huippu, itel kans putkivalo jonka sain joskus.. kyl teki puuhasta huomattavasti mielekkäämpää kun ennen oli 2 pimiö hehkulamppua

9. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Hmmm...mv-materiaalit ovat lähes poikkeuksetta herkempiä vihreälle kuin punaiselle vai tarkoitatko, että työskentely vihreässä suojavalossa on helpompaa? Yleensä sopivat pimiövalot on speksattu materiaalin valmistajan toimesta. Aikaisemmin oli yksiastepapereille ja graafisille materiaaleille punaista suojavaloa ja moniastepapereille amber-suodatus. Olennaista on kuitenkin mieltää, että valon soveltuvuus riippuu täysin paperin herkistyksestä, joita moniastepapereissa saattaa olla useampia. Kenttätesti kannattaa kuitenkin aina silloin tällöin tehdä laittamalla liuska puoliksi paketin alle suojavalon puolelle työpistettä ja muutaman minuutin päästä kehittää mahdollisen hunnun kasvun todentamiseksi.

10. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83

Yksi hyvä tapa tehdä johtopäätöksiä on tutustua käyttämänsä paperin spektraaliherkkyyteen. Käyristä näkee, mikä on suojavalon sopiva aallonpituus. Esimerkkinä Ilford Multigrade: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/20114271016311476.pdf
    Vähintään 600 nanometrin valo on varmaan jo erittäin turvallinen.

11. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mä olen tänään testaillut pimiölamppuani ja hiukan taitaa huntua tulla jos pitää minuutin verran pöydällä paperia. Mulla on punanen hehkulamppu jota olen vielä himmentimellä säätänyt pienemmälle kun tuntu tulevan huntua. Nyt pitäis tutkia mitenkä moniastepaperin jyrkyyttää saadaan säädettyä tavallisella suurennuskoneella.

12. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Vaikeeksi menee,ostat ledkäyttöisen polkupyörän perävalon ja viet sen niin kauaksi ja sopivaan kulmaan niin siinä se.Tälläinen vaikkapa,virtaa riittää monelle kuvalle http://www.airam.fi/uploads/pics/8771017.jpg ei ole huntuja näkyny.

13. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Jos siinä ei ole väripäätä, niin suodinpakalla sitten vaan. Eikä tuo pimiövalo nyt niin tärkeä välttämättä ole. Värimateriaaleja pyritään käsittelemään täysin pimeässä, joten samalla konstilla sitä vaskoolaa muutaman mv-kuvankin.

14. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Jep. Löyty hiukan osviittaa kun etsi netistä. Magneta jyrkäksi ja keltanen loivaksi. Ei ole niitä virallisia suotimia. Teatterivalojen geeli valinta paletissa oli hyviä värejä. Niillä sain ainakin näin enshätään.

15. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Mulla voisi olla yhdet melko iskemättömät suotimet tuolla fotovarustevarastolla. Taidanpa pönkiä vähän, jos löytäisin. Nyt kun harrastajia taas on, niin jollakulla voisi olla käyttöäkin niille.

16. Dr.Jalopeno

Dr.Jalopeno Well-Known Member

1 536
    351
    83

Haluaako joku kokeilla Osram Parathom punaista 1W LED lamppua. E27 kanta.
    Noita olis ylim...

17. Vs: Pimiön valo?

No joo. Vois kokeilla..

18. Dr.Jalopeno

Dr.Jalopeno Well-Known Member

1 536
    351
    83

Ookko esim huomenna keskustan suunnalla liikkeellä? Voin ottaa pari matkaan

19. Vs: Pimiön valo?

Klo 15.15 esim valtakadun instrumentarium parkissa oisin vaikka ohimennessäni