Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? http://www.medivendoshop.fi/punainen-led-lamppu-230-e27-kanta-p-781.html EDIT: Ja ei taidakkaan käydä kun: " Punainen valo yhdistettynä sinisen valon kanssa ....."
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? Noh, eBay-hakuun kun pistää "red led e27" niin näyttää tulevan yli 600 tulosta, luulisi löytyvän sopiva.
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? Moniastepaperit edellyttävät yleensä rusehtavan oranssia suodatusta (amber) pimiövalaistukseen. Punaista valoa voi käyttää ainoastaan täysin ortokromaattisten materiaalien kanssa eli perinteisten yksiastepaperien tai graafisten materiaalien kanssa. EDIT: Yksiastepapereistakin varmuuden vuoksi vain ne, joissa on takana joku yli 50 vuotta vanha emulsiotekniikka. Kannattaa aina testata materiaali pimiövalon läheisyydessä (~2m) asettamalla liuska valottumaan muutamaksi minuutiksi siten, että vain osa liuskasta valottuu. Kehittämällä liuskan selviää mahdollinen tiheydenmuutos ja käytetyn aallonpituuden soveltuvuus pimiövaloksi käytetyn materiaalin kanssa.
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? Claes ohlssonilta olen ostanut, eikä ole edes kovin kalliita. http://www.clasohlson.com/fi/Värilliset ... r364708000"]http://www.clasohlson.com/fi/Värilliset-led-lamput/Pr364708000 Mulla on foman multigrade paperia ja jotain rolleita, kummallakin olen tehnyt hunnutustestin, useita minuutteja paperit valolle alttiina, ei jälkeä valottumisesta. Ja melko voimakas valo on noissa, näkee työskennellä. Löytyy myös E14 kantaisena.
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? Taas kiitos. Pannaan lyhtyihin nuo halpikset ja testataan. niffe: Tiedän, että moniastepapereille (Ilford, Agfa) tuo "amber" pätee. Tosin Agfa on jo haudattu. On molemmista kokemusta. Nykypaperit kuulemma vaativat punaista, paitsi Ilford. Täällä tuo Ilford ei vaan ole kovinkaan suosittua. Oletko niffe testannut, vai onko mutua tai nettitietoa? Jos oikeasti tiedät, niin kerro, mitkä nykypaperit sietävät samaa suodatusta, kuin Ilford. Olisi hyödyllistä infoa. Kapa
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? Selkeät ohjeet suoraan Rollein paperipaketista: Duka-Lampe: ROT ! KEIN GELB. KEIN GRÜN. KEIN GELBGRÜN. KEIN ORANGE. KEIN BRAUN.
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? Valitettavasti en ole vedostellut enää pitkään aikaan, mutta muistan vain noista monijyrkkyyspaperien suodatuksista, että punainen ei ollut suositeltava vaihtoehto. Kuvittelin myös ,että Ilford olisi vielä selkeä markkinajohtaja moniastepapereissa, mutta ilmeisesti ei sitten näin ole (ainakaan täällä paikallisesti). Ohessa on Ilfordin ja Kodakin suotimien absorptiokäppyrät, jos jotakuta kiinnostaa: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201 ... 757603.pdf"]http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2011427111757603.pdf ja http://www.kodak.com/global/en/professi ... ti0845.pdf"]http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/ti0845/ti0845.pdf Toivottavasti ovat ajan tasalla.
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? Eivät ole ajan tasalla, ei ainakaan Kodak. Valistuneempi tänne ohjeistaja kai tietää, miten paljon Kodakin papereita valmistetaan/myydän. Ilford pätee tänäkin päivänä. Kapa
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? En ymmärrä. Ei ole suomeksi. Tarkoittaako Vain keltaista, Vain vihreää, Vain kellanvihreää, Vain oranssia, Vain ruskeaa? No joo, huono vitsi. Kapa Kapa
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? Rollein osalta ainakin siis selvät ohjeet =) . Itse lähinnä lähestyin asiaa herkistyksen näkökulmasta. Amber on sikäli mielenkiintoinen suodatus, että osassa pankromaattisia materiaaleja on just' sopiva epäherkkyyskohta sille eli esim. juuri nuo vanhat Agfan CN ja Kodakin materiaalit sietivät sopivasti annosteltuna amber-pimiövaloa. Ilfochromelle ja Ciballe oli joku oma vihreän suodatuksensa.
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? No joo. Tosin noita vanhoja mastereita pullahtelee jatkuvasti jostain vanhasta kalanpakastamosta esiin =) Katselin taannoin, että Agfaakin sai taas! Ihan niin kuin valujen lopettamisen 15-vuotisjuhlien kunniaksi
Vs: Pimiö myös Jyväskylässä, mikä valo? Niin vielä tuossa jäi osa raapustamatta, kun oli häiriötekijöitä kotitontilla. Sikäli postailin nuo arsorbtiokäppyrät, että porukalla on noita kuvaussuotimiakin, jotka saattavat vielä toimia aivan hyvin. Ainakin perinteisen tekniikan monijyrkkyyspaperit olivat herkistetty siten, että niissä oli tavallaan kaksi eri herkistystä, joista sitten aina astevalinnan mukaan tietyn aallonpituisella valolla kaivettiin sopiva responssi paperista. Periaate siis noissa monijyrkkyyspapereissa oli aivan simppeli, mutta toimiva. Olisi vaikea kuvitella, että tällä hetkellä markkinoilla olevat moniasteherkistykset poikkeaisivat merkittävästi noista muutaman vuoden takaisista ja siksi suuret heitot suodatuksissa vaikuttavat eksoottiselta gamlan silmissä. Eri asia on sitten, että onko tämän laatuinen herkistäminen sopivaa hommaa näille nyrkkipajoille.