Liukuvalulla tehtiin jo 1970-1980-luvun vaihteessa nuo Rauman rantaviivoja somistavat 32 satametristä Valtion viljasiiloakin, joihin betonia tarvittiin jo eineen verran enemmän. Suomi oli vielä silloin tekijöiden maa.
Molemmat oon nähnyt livenä samaan aikaa. Tähtiperä Cortinalla ajelin 7 vuotta. jk. Tähtiperän esille tuominen ansaitaee aina peukun.
Oho! Kerrankin tuon Hammastahna Höpsön jutuissa on jotain järkeä. Yleensähän tyypin horinoista ei saa mitään tolkkua. Mutta Kiitos tuo oli ihan oikeasti hyvä vinkki!
No ei todellakaan ole ollut betonipumppuja siellä. Lisäksi, näillä tämänkin päivän betonipumppuautoilla 70 m nostokorkeus alkaa olemaan jo yläraja, ellei sitten jotain aivan super-erikoismallia ole jossain. Toki se nostokorkeus riippuu siitä betonin laadustakin. Kyllä, nosturilla on nostettu Näsinneulan betonit. Hiljattain näin aika uuden nostovalua käsittelevän videon, ja siinä tornin vieressä oli semmoinen ristikkorunkoinen työmaahissi, ja sinne vaan työnnettiin betonia täynnä olevia kottikärryjä, jotka hissi nosti ylös, ja siellä miehet sitten vaan niillä kottikärryillä täyttivät muottia. Mutta se oli tietysti helppo, koska kyseessä oli pyöreä muotti, ja halkaisija siellä luokkaa 10 metriä, niin siinä on hyvä vielä operoida. Betonin lisäksi sinne muottiin pitää laittaa kokoajan lisää rautaa, eli varsin tarkkaan pitää homma suunnitella. Kalevan kirkon profiili ei ole pyöreä, vaan ylhäältä katsottuna se kirkko muistuttaa kalaa, elikkä siinä on useita enemmän tai vähemmän teräviä kulmia. Sitä muottihan nostetaan hydraulisilla tunkeilla. Niin se on tehty siellä Kalevan kirkossakin, mutta niitä tunkkeja tarvitaan valtava määrä siihen laajaan ja monimuotoiseen muottiin. Sitä vaan mietin, että miten on pystytty sen ajan hydrauliikalla nostamaan niin tasaisesti lukuisista eri kohdista, mutta onnistuihan se, kun kirkko sentään saatiin valmiiksi. Siellä Näsinneulassa hommaa ollut huomattavasti helpompi, koska sielläkin se muotti on ollut pyöreä, ja halkaisija on ollut sen verran pieni, että niitä tunkkeja ei ole kovin montaa tarvittu. Tuo liukuvalutekniikkaa on edelleenkin aika harvojen hallussa, esim. Suomessa on vain kaksi yritystä tällä hetkellä, jotka homman osaavat. Niistä sen toisen yrityksen joku pomomies jossain valitteli, että heilläkin on osaaminen hiipumassa, kun vanhat tekijät ovat lähdössä eläkkeelle, ja he eivät ole onnistuneet riittävästi rekrytoimaan nuoria alasta innostuneita henkilöitä ammattia oppimaan.
Tuossa kuvassa ei kylläkään ole minkäänlaisia tunkkeja tms näkyvissä. Tukeutuisivatkohan ne siihen jo valettuun rakanteeseen? Pitäisi niitä olla aika julmettu määrä, koska sisäpuolellakin tietysti on samaa muottia. Valokuva: Kalevan kirkon rakennustyö, valu
Näsinneula "tekijöiden maassa" tehtiin unkarilaisvoimin kun itse oikein ei osattu liukuvalaa... Kiitos osaajille ja todellIsille tekijöille.
^ ^^ Mainiota, myös kielimalleja kannattaa haasta(tell)a eri kulmista. Mulla (yks ilmainen) kielimalli ehdottelee Näsinneulan liukuvalamisen osaamisen ja erikoismuottien tekniikan tulevan tuolloin Pietarin seuduilta? Toinen kielimalli ehdottelee myös Kiovaa tai Dnepropetrovskia. Mitens teillä? Jossain vilahti arvelu, jotta vaivaiset 250 dokumenttia riittäisi yleisten kielimallien "omimaan" uusia katsontakulmia, ja vastailemaan osin niidenkin mukaisesti? Ei silti, helposti ostaisin "Ukrainalaiset Tampereen valajat" nääs, ajassamme. Kovinkin mieluusti,-)
Minä olen jokseenkin varma, että muottia on nostettu juurikin hydraulisilla tunkeilla. Muotti on varmaankin valmistettu niin, että sen yläpuolella on sopivin välein ”poikkipuita”, jotka pitävät sisä- ja ulkopuolen automaattisesti yhdessä, mutta eivät kuitenkaan liiaksi haittaa betonin täyttämistä. Tällöin riittää, että tunkit ovat vaikka sisäpuolella, niin ulkopuoli nousee siinä samalla.
Täällä meidän kulmilla on parikin hyvin korkeaa liukuvalulla tehtyä rakennusta. Pohjoismaiden korkein pytinki on tuossa kunnanrajan takana Kirkkonummen puolella. Kirkkonummen kaapelitorni – Wikipedia Korkea on myös jätelaitoksen savupiippu, mutta sitähän ei luokitella rakennukseksi. Rakentamisesta löytyy video, jossa näkyvät myös muotin nostoon käytetyt vimpaimet - näyttäisi olevan 10 kpl. Facebookin video 405225796896410 löytyy myös haulla "Blominmäen piipun liukuvalu"
Itse kokeilisin pyörittää kuvitteellisella levylautasella(si myös vieläkin vähän myöhäisempää, v.1977) albumia "Animals" Möin oman vinyylilevykokoelmani (suurin?piirtein) 15 vuotta sitten, ja jostain (kumman) syystä olen jollain (mystisen tuntemattomalla) tavalla onnellinen siitä? (With) koirain, lampain, porsain. . . . Edit: Ok, Orwellilainen vinyyli(lähestymis)kulma(<?) ei (ni)pistänyt vaihtamaan levyä (lautasella). . Kysykääs kielimalleiltanne (myös moisten Pink Floyd) vinyyleiden _eroja_? . Mulle vastaa: "Dark Side of the Moon: tutkii sisäistä kokemusta — ahdistusta, menetystä ja arkisen painon kerrostumia — jotka Animals muuntaa rooliodotuksiksi ja julkiseksi luokitteluksi." tai "Dark Side of the Moon murtaa ihmisen sisältä — Animals pukeutuu siihen särmikkääseen riekaleeseen, ompelee siihen taskun ja laskuttaa" Ja<ktakaas<<<...