Yleensä puhuttiin siitä, miten suurelle formaatille se soveltuu, koska terävä ympyrä muuttuu vähitellen epäterävyysympyräksi piirtoympyrän reunoilta. Melko varmasti 8x10-tuumaisen kameran objektiiveja. Täältä öytyy pdf-tiedosto, jonka mukaan 820mm... http://www.savazzi.net/download/manuals/Apo-Nikkor.pdf
Noissa mm. kirjapainoissa tavallisille isojen reprolaitteiden objektiiveissa piirtoympyräkin on ilmoitettu tarkoituksenmukaisesti 1:1 suhteeseen (ja oliko tuossa vielä himmentämättäkin?). Kun tarkennetaan kauemmas, se pienenee. Muistaakseni puolittuu yksi yhdestä äärettömään. Yleisemmin objektiivien piirtoympyrät ilmoitetaan tietylle himmennetylle aukolle ja äärettömään.
Näinhän tässä on tapahtunut. Jos ihan livenä tutkit asiaa niin eikö se nimenomaan puolitu äärettömään mentäessä? Kuvvooja katsoo jonkin ison pahvin johon laittaa sen keskelle ja vaalea levy sitten filmitasolle. Siitä alkaa tarkentelemaan kuvaa levylle. Hämärä huone voisi toimia hyvin kun ikkunassa näkyisi kirkas maisema. Kuinka paljon näin todettu piirtoympyrä on valmistajan ilmoitusta isompi vaihtelee huomattavasti eri objektiivityyppien välillä. Himmentäminen tavallisesti kasvattaa piirtoympyrää. Valmistajan ilmoittama liityy tiettyyn etäisyyteen ja aukkoon sekä ssen asettamiin normeihin jolla luvataan asianmukainen toisto.
Olen kerran ehkä juuri tuollaista käyttänyt, vaikka ei siinä tullut katsottua mikä objektiivi siinä reprokamerassa oli. Kamera oli pystyasennossa huoneessa ja originaaleja sopi sinne alas varmaan lähemmäs metrin kokoisia ja isoja filmejä laitettiin sitten sinne ylös. En muista miten rasteri saatiin aikaan siihen filmille, mutta painolevy siitä tehtiin. Kameran säädöt toimivat moottoreilla. Semmoinen pari metriä leveä huoneenkorkuinen kamera. (Alle puolet liioiteltuna.) (Tää oli graafikkojen osastolla koulussa) 1:1 - 1:10 on tyypillistä aluetta johon tämä on tarkoitettu.