Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Piirtopöydän käyttö

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Olli Knuuttila, 9 Marraskuu 2017.

  1. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Hankin pari päivää sitten piirtopöydän. Nyt muutaman päivän opettelun jälkeen tämä tuntuu hiirtä kätevämmältä hallinta- tai syöttölaitteelta ylipäätään. Olenkin nostanut nyt hiiren syrjään, ja kokeillut käyttää vain tätä. Nyt piirtopöydän omistajilta haluaisin kokemuksia miten pitkän päälle, onko ajatuksia siitä toimiiko tällainen malli vai käytättekö sekä hiirtä että piirtopöytää?
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Meikäläinen käyttää molempia. Joihinkin asioihin hiiri parempi, kun on siihen tottunut. Joihinkin taas piirtopöytä. Täytyisi vaan virittää uusi (tai jo kuukauden käytössä ollut) Wacom itselle
    sopivaksi. Hiiri ja piirtopöytä vierekkäin. Kun käytän hiirtä, niin heitän hiirimaton piirtopöydälle , ja sitten kun kynää, niin siirrän sen maton ja hiiren sivuun.

    Kapa

    P.s.
    Kynän kanssa ei ranne kipeydy.
     
  3. Gamma

    Gamma

    28
    0
    3
    Tällä hetkellä en pirtopöytää omista mutta silloin kun sellainen oli käytin piirtopöytää oikealla kädellä ja hiirtä vasemmalla.
    Olen oikeakätinen mutta hiirtä olen käyttänyt molemmilla käsillä, viime aikoina yleensä vasemmalla.
     
  4. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Itse olen kans miettinyt piirtopöydän hankkimista. Yksi syy juurikin tuo ergonomia.

    Kasimir taisi mainita joskus, että pieni pöytä on hyvä; ei tarvitse niin suuria liikkeitä.

    Miten noissa pöydissä menee suunnilleen hinta vs. laatu? Näyttää esim. olevan eri käyttöön erilaisia pöytiä. Jos vaikka hankkisin nyt isänpäivälahjaksi itselleni, niin mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota? En ole hifistelijä, mutta täysin sutta ei viitsisi hankkia. Se kun tulee sitten kalliimmaksi porttiteorian mukaisesti.
     
  5. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Meikäläisellä Wacom Intuos Pro Small. Piirtoalue A5. Valokuvakäytössä ei tarvitse olla yhtään suurempi. Toinen Wacom menossa, välillä kokeilin jotain halpismerkkiä (en muista nimeä). Kolmannen vaihdon jälkeen sain jo rahat takaisin. Ei vaan pelittänyt, kuten olisi pitänyt.

    Kapa
     
  6. PKivireki

    PKivireki Active Member

    722
    31
    28
    Mie halluun mie halluun!

    Pitäny käydä kokeilemassa jossain vasta viis vuotta. Nääs syvääminen hiirellä on hanurista.
     
  7. mulla on Wacon small ollut pari vuotta käyttämättömä laatikossa, kokeilin tunnin ja oli niin vaikeata ettei tullut opettelua jatkettua.
     
  8. vctr

    vctr

    20
    2
    3
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=858979 time=1510247635 user_id=17614]
    Nyt muutaman päivän opettelun jälkeen tämä tuntuu hiirtä kätevämmältä hallinta- tai syöttölaitteelta ylipäätään. Olenkin nostanut nyt hiiren syrjään, ja kokeillut käyttää vain tätä. Nyt piirtopöydän omistajilta haluaisin kokemuksia miten pitkän päälle, onko ajatuksia siitä toimiiko tällainen malli vai käytättekö sekä hiirtä että piirtopöytää?
    [/quote]

    Hylkäsin hiiren suht pian piirtotason hankkimisen jälkeen. Mulla on Wacomin halpis A6-kokoinen ja se on just passeli; pääsee ruudun kulmasta kulmaan pienellä liikkeellä. Nykyisin tosin tulee perussurffailut tehtyä tabletilla ja puhelimella niin on tuo pöytäkone jäänyt vähälle käytölle.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Tosi monetta vuotta (8?) pelkästään Wacom intutos 4 A5 wide käytössä tuplanäyyöllä. Tosihyvä ja mieluinen.
    Tärkeää piirtopöydässä on että reunus jatkuu tasaisena tarpeeksi pitkälle piirtoalueen ulkopuolelle niin että kättä voi lepuuttaa pöydän päällä joka nurkassakin.
     
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Tässä uudessa on mukavaa, kun voi siirrellä kursoria myös pelkällä sormella ja suurennella, pienennellä kahdella... Ylös/alas mennään pyörittämälla mukvasti syvennyksessä olevaa ympyrää jne... Toimii myös kuten tabletti.

    Kapa
     
  11. tik

    tik

    4
    0
    0
    Meikällä ollut piirtopöytä jo 9 vuotta ja ihan täysi kymppi. Alussa varmasti monelle vaikea mutta kun oppii, on paljon helpompi ja ergonomisempi. Vaihtoehtojahan on kynällä toimiva kosketus ja sormikosketus, joissain malleissa molemmat mahdollisia. Olen joskus pitänyt koululla esittelyäkin näistä laitteista, että totuttelua saattavat vaatia.
     
  12. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Oleellisena piirtopöydän kaverina on sopivan pieni näppis piirtopöydän vieressä. Photosopin toiminnot tuunataan että vasen käsi hoitaa näppiksellä työkalun ja niiden koon muutoksen samaan aikaan kun oikea liikuttaa kynää. Vasenkätisellä tietysti toisinpäin.
    Piirtopöydän nappulat ovat ihan turhia, mun mielestä.
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Joo, toi mun työpöytä on aika hankala, kun siinä on kahden näytön (kuvat yleensä oikeanpuoleisessa) edessä vasemmalta näppis, sitten Loupedeck ja sitten välissä hiirtä vielä pitänyt vaikka koetan välttää sen käyttöä ja sitten piirtopöytä. Tahtoo väkisin tulla huonoja asentoja ja ahdasta, siksikin olen vahvasti heittämässä hiirtä kokonaan pois, mutta tuossahan tuo jököttää...
     
  14. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Hommasin minäkin Wacomin satasen piirtopöydän joku viikko sitten.

    Asetusten säätämiseen vaikuttaa menevän aikaa. Ylin vasen ExpressKey on ollut se helpoin: ESC-näppäin.

    Koneena läppäri ja lisänäyttö käytössä. Ulkoinen näyttö on mulla vasemmalla, joten lisänäppiksen jouduin ottamaan käyttöön. Lisänäppiksen kun aikoinaan hankin sohvakäyttöön, niin siinä on oma kosketuslevy. Eli nyt näppistä ja "hiirtä" voi käyttää vasemmalla kädellä ja piirtopöytä hoituu oikealla; joko kynällä tai sormilla.

    Paljon vielä totuttelemista ja opettelua. Työssäni kun olen käyttänyt CAD-ohjelmaa normisti näppis vasemmalla ja hiiri oikealla kädellä, niin varsinkin näppiksen pikanäppäimet yms. vaatii totuttelua ja vieroitusta. Ja tosiaan piirtopöydän asetuksissa on hakemista. Paljon. Voisin kyllä kuvitella siirtyväni kaikessa tällaiseen käyttöön ja yhdistelmään, kunhan pääsen sinuiksi ja vieroitettua itseni entisestä tavasta.
     
  15. ougle

    ougle Member

    171
    21
    18
    En ole hankkimassa piirtopöytää ainakaan lähiaikoina, mutta sijoittaisin sen näppäimistön oikealle puolelle oikean käden käyttöön. Hiiri on minulla omissa koneissani aina näppäimistön vasemmalla puolella ja käytän sitä myös vasemmalla kädellä (poikkeuksena tässä on, että hiiri on kuitenkin oikakätiseksi asetettu). Näin oikea käsi vapautuu näppäimistön käyttöön eli välttää useimmat näppäimistö-hiiri -vaihto-operaatiot. Olen teoriassa oikeakätinen mutta käytännössä osittain ns. kaksikätinen: kirjoitan ja syön oikeakätisesti, pelimailaa ja lapiota käytän vasenkätisesti sekä soittaessa tietysti molempia.
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    [​IMG]
    Ties kuinka monennetta kertaa tää kuva on täälä, mutta näin on mulle hyvä. Hiiri on tuossa koneessa turha, heitin kissalle mutta sekin kuoli.

    Kummipäällys tuosta kynästä kului puhki, onneksi varaosana sai uuden, taas mennään.
     
  17. Est

    Est Well-Known Member

    16 914
    1 745
    113
    Wacomin usb liitäntä luvattoman heikkotekoinen ja myöhemmissä malleissa hemmetin vaikea juotettava. Tekijä yleensa ostaa näitä työkaluiksi eikä muutaman viikon leluiksi? Pitää ehkä tilata Kiinasta joku "huonompi" merkki seuravaksi...
     
  18. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Minulla ei ongelmaa. Sitä voi käyttää myös langattomana. Intuos Pro Mini. Vai oliko se Small.

    Kapa
     
    Viimeksi muokattu: 2 Tammikuu 2018
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Piirtopöytä kuvankäsittelyyn ja muuten hiiri. Taitaa mullakin olla toi Waconin Small. 20180102_231728.jpg
     
  20. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 167
    339
    83
    Niskoja särkee jo katsella kuvaakin tuosta näytön korkeudesta.