Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Pihastudio

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana SakkeM, 29 Toukokuu 2013.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 428
    3 056
    113
    Laitanpa tähän osastoon;  ihan vain esimerkiksi aikojen takaa, miten pienillä vermeillä pääsee suviaikaan treenailemaan studiokuvausta.  Jos siis on siihen suuntaan harrastunut....

    Päävalona on aurinko, joka paistaa harson läpi.  Harso roikkuu  valojalkaan teipatussa onkivavassa.  Vastaa 1x2 m softboksia, joka on ihan kunnioitettava koko ainakin D-lite-miehille.  Täytteenä on kameran salama, ja haluttaessa korkovalona takana oleva orjasalama.  KISS-tyyliä,  tosin toimii vain aurinkoisella säällä.
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu 2019
  3. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    2
    38
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 428
    3 056
    113
    Vs: Pihastudio

    Ei.  Kertoo, että lasi on kertaalleen jo täytetty.
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 428
    3 056
    113
    Vs: Pihastudio

    Arvaus olisi, että melko pimeää pitää ulkona olla.  Ei toimi aurinkoisella säällä, paitsi jos  vilkussa on tehoja semmoiset 3000 Joulea ja optiikassa aukkoja f:64 saakka. Tavan harrastajan vehkeillä ei joku 1/250 s  riitä, pitäisi kuvata jollain 1/2000 s.
     
  6. Postimies

    Postimies Member

    123
    0
    16
    Vs: Pihastudio

    Ihan hyvä idea. Itsekin harrastelijana olen ajatellullut kokeilla jotain vastaavaa. Kalustoa on vain vähän. Salamalle ostin jalustan ja sateenvarjon. Se ei taida vielä ihan riittää muotokuvaukseen. Ja mallin hankinta tuntuu hankalalta. Mistä saatte puhuttua naisen malliksi.
     
  7. Vs: Pihastudio

    Olen kanssa samoissa ajatuksissa. Studio/salama juttuja olisi kiva saada joku päivä. Malleja jostain joiden kanssa voisi lähteä harjottelee.
     
  8. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Pihastudio

    www.mallit.fi
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 428
    3 056
    113
    Vs: Pihastudio

    Harjoitteluvaiheessa mallina voinee toimia mieskin.  Jos välttämättä haluaa naispuolisen mallin, niin suomalaisessa yhteiskunnassa niitäkin on aika yleisesti irrallaan - suunnilleen puolet vastaantulijoista.  Vaatii vain asian puheeksi ottamisen.  Kysyähän voi keltä hyvänsä - kaupan kassalta, bussipysäkillä seisoskelevalta, baaritiskillä notkuvalta,  työpaikalla oleilevalta  jne.  Oma kokemukseni on,  että suunnilleen kolmesta kysytystä  aina yksi haluaa kuvattavaksi.
     
  10. Jukka75

    Jukka75 Active Member

    3 168
    5
    38
    Vs: Pihastudio

    Sivusta seuraillut mielenkiinnolla Facebokissa toimivaa TFCD valokuvaajat & mallit sivustoa, sieltä ainakin luulisi malli löytyvän kun paljon on liikennettä sivustolla kompaankin suuntaan. Samaiseen sivustoon kuuluu myös tosin se Nude puoli jos se on lähellä sydäntä ;)
     
  11. Vs: Pihastudio

    Mä etsiskelen malleja syysfashion kuvauksiin Porin suunnalla, mutta tällähetkellä ei ole tärpännyt. Kysellyt olen Facebookissa ja kavereille puhunut. Moni ei tykkää ajatuksesta olla kameran edessä tai sitten olen vain törmännyt vääränlaisiin ihmisiin. Tarkoitus olisi treenata kuvausta luonnonvalossa ja harjoitella työskentelyä ihmisten kanssa.

    Photographer J. Penttinen
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 428
    3 056
    113
    Vs: Pihastudio

    Itse asiassa hyvin monet nimenomaan tykkäävät olla kameran edessä....  Tämä aikahan on selfiekuvien aikaa, ja itseään kuvaavat haluavat usein muidenkin kuvaavan.

    Sitä lähestymistapaa pitää harkita.  On se vaikeaa, ujolle suomalaiselle, tiedän sen kyllä itsestäni. Asia pitää esittää rehellisesti  niin kuin se on - mitä on tekemässä ja miksi.  Kyllä niitä ihmisiä mukaan saa.

    Eilenkin sain kaksi henkilöä uimaan vaatteet päällä meressä.  Kun pyysin.  Avainsanat ovatkin:  sano, mitä haluat.