Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pienten lemmikkien kuvaaminen / silmien kiiluminen

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 24 Marraskuu 2005.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48
    Nyt mennään kyllä tosi nyyppätasolle... Mutta en oikein löytänyt fiksua tutoriaalia, eikä tämä ala ole sivunnut minun maisemakuvausta mustavalkoiselle zonesydeemillä -harrasteluani.

Vinkkejä kaipaisin. Ne mitkä tiedän ovat:
    • Valaisimet + heijastimet (hankalaa liikkuvan otuksen tilannekuvissa)
    • Salaman heijastelu sienästä/katosta - toimii vain sopivassa rakennuksessa
    • 1600 ISO filmiä ja mahdollisesti keinovalosuodin... Samalla hyvästit detaljeille

Siinäpä nuo taisivat ollakin.
    Forumilla on kuitenkin näkynyt paljon mm. kissakuvia, joten kiinnostaisi minkälaisilla valaistusjipoilla näitä on otettu?
    Tarpeeksi hyvä softeri salamalle? Lumiquestin bounceri tuskin riittää?

Joo, tarpeeksi kokeilemalla varmaan keksisin toimivankin yhdistelmän, mutta miksi keksiä pyörä uudestaan?

2. Noita mainitsemiasi kikkoja minäkin olen käyttänyt kattikuvissani (tosin filmin/digin herkkyydeksi riittää vähempikin kuin 1600).

Joskus kissanäyttelyissä olen nähnyt kuvaajan käyttävän valotelttaa (kuutiota) jossa salamat ovat ulkopuolella ja kuvattava katti sisällä. Mallikuvista päätellen jälki on ihan mielenkiintoista. Harmi, etten tähän hätään muista kuvaajan (kuvaajien?) nimeä.

3. Salaman siirtäminen kauemmas kamerasta johdon tai langattoman kauko-ohjauksen varassa auttaa myös. Yhdellä salamalla kuvatessa on hyvä olla heijastavaa pintaa toisella puolella, ettei varjoista tule liian jyrkkiä.

4. J.Vuokko

8 192
    62
    48
    Tuossa vaan tulee kohdalle helposti liikkuvaisuus... Esim. leikkivää otusta noin on hankala kuvata kun se ei pysy tontillaan (ellei viritä aitoja juuri kuva-alan ulkopuolelle tms. jippoja).

Laaja vaalea heijastuspinta lie kenttäoloissa toimivin.. Ja tuosta ekohipin mainitsemasta valoteltasta tuli mieleen, josko saisi viritettyä salamaan sellaisen dummy-sateenvarjon joka olisi siinä aina kiinni.

Vaikeimpia tuntuvat olevan kissat ja kanit. Niiden silmiä ei edes photoshopilla pelasteta, ellei piirrä käsin.. Koirien silmät eivät onneks kiilu yhtä tehokkaasti.

5. juice

juice

912
    0
    0
    Komppaan tuota silmien kuvaautumisen vaikeutta, tosin mun mielestä kyllä koirallakin heijastaa öögat yhtä pahasti kun kissalla.

Ei auta vaikka salama olisi 45 asteen kulmassa kuvattavan sivulla. Jos eläin katsoo suoraan kameraa kohti, aina lävähtää kissalla kirkkaan vihreät silmät ja koiralla hohtavan siniset. Jos katseen suunta ei ole kameraan niin silloin tulos on heti parempi.

----------
    ajatusvirhe korjattu

6. J.Vuokko

8 192
    62
    48
    Kokeilin lumiquestin pocket bounceria - ja ainakin ensitestit vaikuttavat lupaavilta. Edes kanin silmät eivät kiilu.
    Täytyy vielä jatkaa ihmettelyä erilaisten omaviritteisten soft-boksien kanssa...

Seinä/katto -heijastuksen tosiaan minäkin huomasin epävarmaksi.

7. saurama

saurama Member

83
    3
    8
    Minä olen ottanut kuvani lähes aina vallitsevassa valossa. Ei, ne eivät vastaa studiokuvia, mutta ovat jonkunasteinen reportaasi kissanäyttelystä. Jos joku haluaa vilkaista niin osoitteesta Turok Turku löytyy viimeisin tulos.

8. J.Vuokko

8 192
    62
    48
    Vallitseva valohan se mukavin olisi - noissakin näyttelykuvissa jopa nätti muutamassa tiukkaan rajatussa kuvassa :)

Mutta vaadittava filminherkkyys...

Studiotasoa minäkään en ole hakemassa, hankalahan sitä on elukoita kuvata "muistokuviksi" arki-askareissaan jos joutuisi virittämään valosettiä ympärille :)

Ehkä vallitsevan valon boostaus vaikka 500W työmaahalogeenilla voisi toimia... pitääpi testata värikääntöfiltterin kanssa. Tai vaihtoehtoisesti antaa salamaa täytteeksi "kylmentämään" vähäsen sävyjä.

9. saurama

saurama Member

83
    3
    8
    Tuolla Turun näyttelyssä oli valoa todella hyvin, verrattuna aikaisempiin kokemuksiini. Esim. Surok Järvenpää on kuvattu Järvenpäässä, jossa valo oli erittäin kovaa ja väritoistoltaan poikkeuksellisen kamalaa. Ja sitä oli vähän. Turussa sai kuvata jopa ISO400-herkkyydellä, pystyin jopa himmentämään kakkoseen ja valotusaika silti sadasosan suunnalla. Edellisessä näyttelyssä Jpäässä ISO1600 ja aukko 1.4 toivat sen verran lyhyen valotusajan, ettei tarvinnut koko aikaa pelätä kuvaavansa liikemössöä tai täräyttävänsä itse kameraa. Ilkeämpää oli silti oikeastaan se valon sävy, kelmeän vihertävät elohopealamput. Koita siitä sitten korjailla kuvia luonnollisen sävyisiksi kun lampusta tulee spektrinä yksi piikki ja toinen epätasainen möykky. Kele... Minua kiiteltiin vielä erikseen kuvasta 7906, että kuka on pistänyt pienen kissin korviin radioaktiivista jätettä ;) .

Iso halogeeni tai pari voisivat olla ihan hyviä apuja kun kuvaa elukoita kotiaskareissa. Valo saisi riittävästi ja se olisi aika hyvin oikean väristä. Salamaa on ottaisi täytevaloksi, tai sitten ainakin lämmittäisin sen valon vastaamaan huoneen muuta valaistusta.