Oletetaan, että lennetään 300-600 metrissä. Kaipaisin vinkkejä millaisilla polttoväleillä kannattaa lähteä tiirailemaan? Entäs pisin mahdollinen suljinaika/mm, aukot jne? Tarkotus olisi kuvata sekä tiettyjä rakennuksia että 1-6 ha kokoisia alueita. Olisi kiva varautua pyrähdykseen sopivalla kalustolla, ettei menisi sitten koneessa plasmat sekaisin objektiivien ruuvailusta ja kuvien zuumailusta kameran persiistä. Kalustona uskollinen hopeakuula kera 70-200@4+1.4x+50@1.8+kitti. Vois yrittää tarvittaessa lainata jotain laajista (17-40?)?? Onko kukaan lennellyt ja kuvannut?
Ei se ole vaikeaa satojen metrien korkeudelta. Ja älä huoli, kyllä maanpinnan yläpuoleltakin saa kuvata. En muista nähneeni näkötorneissakaan pihapiirien kuvauskieltoja ;-) Ja kun tarpeeksi laajalla putkella tykittää saattaa tulla vahingossa kuvattua naapurinkin tupa.
Juu, ei kaupoissakaan ole varastamiskieltoja eikä tytöissä raiskauskieltoja.. ties vaikka bodom-tapaukseenkin pätisi kiellottomuusaspekti ;-)
Itse olen käyttänyt enimmäkseen pienkoneessa kuvatessani 20mm kakkulaa, 50mm on myös hyvä. Jos enemmän yksityiskohtia niin sitten jotain pidempää 85mm tms... on vain sen verran hankalaa että olen yksityiskohtien kuvaamiset jättänyt suosiolla vähillä kokemuiksillani ilmakuvaamisissa suosiolla... Säädöistä sen verran että tarkennus äärettömään, valotusaika jonnekin 125-250 välille, tai nopeampikin... aukko suht iso ja herkkyys 100-200. Valon määrähän se luonnollisesti vaikuttaa noihin säätöihin. Polarisaatiosuodatin on kova sana kun lasin läpi joutuu kuvaamaan... Jotain viime syksyisiä pakatessa tuhottuja 20 millisellä kuvattuja suttukuva Mikkelistä: http://www.srfphoto.com/2368n.jpg ja toinenkin: http://www.srfphoto.com/2380n.jpg (kyllä nää on skarppeja oikeesti...) Pitäis koittaa katsoo josko pääsis vielä tänä syksynäkin ottaa pakolliset ruskakuvat tuonne ilmoihin... ;o) Vasta kerran käynyt tänä kesänä meinaan...
28-70 (digirungossa) selvisin itse ainakin tuossa vähän aikaa sitten, n. 300m korkeudessa kaarreltiin. Suljinaika tietty kannattaa yrittää pitää nopeana jo sen jatkuvan pienen (ja väliin reilummankin) vatkaamisen ja heilahtelun vuoksi. Pola kannattaa ottaa mukaan.
Kiitokset vastauksista. Täytyy tyytyä olemassa olevaan kalustoon, mutta voihan sitä lentää korkeammalla! Onneksi ei tarvitse kuvata lasin läpi; ikkunan saa kuulema auki.
Jos sulla on vain noi kolme putkea, niin ei toi nyt hirveän vaikeaa ole valita. Ota laajiksia kitillä ja telellä voit välillä koittaa pomia jotain pienempää kokonaisuutta. Puoli kilsaa on kuitenkin jo aika korkeallä, joten 70-200 näkee myös paljon. Itse olen vain kerran oikeasti harrastanut ilmakuvausta ja sekin oli pallosta. Oli kyllä nastaa. Mulla oli toisessa kamerassa kiinni 17-40 ja toisessa 100-400. Meni niistä telekuvistakin joku lehteen, vaikka laajista pääasiassa käytin. Lennetiin kyllä aika alhaalla. Olikohan huippu jotain 300 m. Monia mukavia kuvauskeikkoja on ollut, mutta toi oli kyllä erityisen mieleenpainuva. Lennettiin melkein kotini yläpuolelta, mutta kaupungin keskusta ylitettiin heti alkuun, niin se meni melkein siinä nousuhuumassa.
Ekaa kertaa ilmasta Olin tuossa polttareita kuvaamassa ja samaan kyytiin mentiin yläilmoihin ni tuli käytettyä tilaisuus hyväksi Nikon D70, laajis, 50mm ja 80-200 niillä sitten aina hirveätä vaihtorumpaa Yksi positiivinen asia oli että sai omasta kotipihasta ilmakuvan http://www.arisoft.fi/ismo/ilmassa/indeksi.html -Kyltsi-