Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

pienin filmikamera

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana pikkuteemu, 15 Elokuu 2006.

nyt kun välineurheilusta tuli puhetta niin pitäisi saada mahdollisimman pieni ja kevyt kamera jossa on 50mm tai lähelle joko kiinteä lasi tai sitten sellasen saa vaihdettua. siis taskukamera. aukon esivalinta pitää löytyä eikä hinta saa lähennelläkunnon kameran hintaa.
    tutkimukset tähän asti...
    pentax me 131 itäistä leveyttä ja 82.5 pohjoista pituutta
    nikon em 135mm(W)x86mm(H)
    mitäs muita? pokkaritkin kävis jos niissä olisi yli 41mm valovoimaista lasia...

1. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Mulla on Minolta AL mittaetsinpokkari, jossa 40mm f: 2.0 Rokkori
    Seleenikennomittari, joka valottelee diaakin oikein testirullan perusteella. Automatiikka ei ole, mutta bonuksena salamasynkka 1/1000 sek asti täydellä teholla (keskussuljin), joka on erinomaisen käyttökelpoinen kirkkaana päivänä fillisalaman ja syväterävyyden näpeissä pitämiseksi. Se vois olla kaupan.

2. Discordianist

Discordianist Member

276
    17
    18
    Jos jostain löydät niin Olympus 35RC on ehkäpä paras pieni mittaetsin kamera mitä itse olen käyttänyt. Suosittelen lämpimästi, ominaisuudet jättävät jopa legendaarisen Rollei 35:sen jälkeensä :) (muusta laadusta en sitten ala tappelemaan)

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    lomo on kyllä pieni, mutta aika laaja, 32mm ;)

4. Jan

Jan Member

825
    0
    16
  5. Kiinostaisiko Olympus 35 SP. Kiinteä, 7-linssinen 1,7/42 mm, aukot 1,7 - 16, suljinajat 1 s. - 1/500 s. Keskiö ja lankapistoke salamaa varten ja ennen kaikkea: pistemittaus + laajempi mittauskulma. Kts. tarkemmin:

Olympus SP

6. jj

jj Member

310
    1
    16
    Jos järkkäri täytyy olla niin ME Super + 40mm pancake on yhdistelmä, jota on vaikea lyödä. Muussa tapauksessa Rollei 35S.

7. Topi

Topi Active Member

899
    190
    43
    Yashica 35 GN/GSN. Mittaetsinkamera, kiinteä 45 mm f:1.7 lasi. Koko tosin lienee tuon Canonetin luokkaa eli ei järin kompakti. Objektiivi on hyvä. Pokkari sinänsä, että kai se hopparin housuntaskuun mahtuu...

Minulla on yksi moinen, jonka säilyttämisen suhteen olen kahden vaiheilla. Toisaalta sille ei ole ollut hankinnan jälkeen juurikaan käyttöä eikä se ole ulkoisesti aivan keräilykuntoinen, toisaalta sille voi vielä tulla tarve. Jos kiinnostaa, nakkaa YV:tä. Jos päätän myydä, laite on edullinen.

-Topi Kuusinen

8. Jos noista Leica-Minoltoista pitäisi valita, niin mielummin CLE ihan laukaisijan takia. CL:n laukaisija on liian jäykkä noin pieneen kameraan - tuli just kesäreissussa todettua, kun päätin ottaa CL:n mukaan hajonneen CLE:n tilalle.

Mulla on tommonen pokkari, mutta se taitaa olla sulle turhan laajakulmainen. Yksi vaihtoehto on hommata vanha kino-folderi. Esimerkiksi noista Kodakeistalöytyy malleja joissa on Schneiderin tai Rodenstockin 50/2 -lasit. Ikäähän niillä on, mutta itsekin olen löytänyt kirppiksiltä ja rompetoreilta parikin toimivaa kappaletta (toinen ennen ja toinen jälkeen toisen maailmansodan - molemmissa 50/2).

9. peet

peet Member

764
    0
    16
    Taskukamera? ;) Esim. Pentaxin MeSuper näyttää tuossa vierellä lähes poikaselta.
    Mutta tuossa Pentax 110 SLR on taskukamera, ja vielä järkkäri. Filmiäkin saa, ja labbikset kyllä kehittää värinegat, kuvat vaan täytyy väsäillä itse, mutta näppärälle harrastajalle ei lienee este. ;)

10. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Jos ei filkkakoolla eikä polttovälillä olisi väliä, niin Petal lienee pienin sarjavalmisteinen kamera.

11. Kyllä. Sitä tuossa aiemmin katselinkin. Olisiko tyrkyllä?

12. Hmm... mulla ois tuo LX =)

13. jericho

jericho Member

722
    0
    16
    Yashican FX-D Quartz

Yashican FX-D Quartz löytyisi ylimääräisenä ja vieläpä siihen settiin Yashican 50/2 ML-lasi. Koko on samaa luokkaa kuin Nikon EM (135x86).

Tuolta tarkat speksit:
    Yashica FX-D Quartz

Hintaa noin... Runko 80, obikka 50.

Täysin toimiva peli ja linssit moitteettomat jne.

14. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
  15. kiitos hyvistä kommenteistä.
    jos mietitään tätä välineurheiluna niin sellainen asia on huomioitava että kun hulluuskohtaus helpottaa niin tuotteesta pitää saada omansa pois. melko kovia pyyntejä teillä on.

16. peet

peet Member

764
    0
    16
    No entäs tuollainen The Classic Camera/FED1
    Ei ole kauhian kalliita eikä järin suurikaan, ja on tyylikäs. Joku pikkuinen valotusmittari kaulaan vain roikkumaan lisäksi.

17. Valovoima ei vaan täytä kriteereitä, eikä runkokaan ole MX:ää pienempi ;-)